שחקני ה-NBA הכריזו מלחמה: הולכים לבית משפט

הארגון דחה את "ההצעה האחרונה" של הקומישינר ויתבע את הליגה; המשמעות: הליך המשפטי, אם אכן יתקיים בסופו של דבר, יביא לביטול מוחלט של העונה

התפתחות דרמטית בסכסוך ב-NBA. ארגון השחקנים החליט הערב (ב') שלא לקבל את "ההצעה האחרונה" של הקומישינר דייויד סטרן לפיתרון הסכסוך בין הצדדים, ולתבוע את הליגה בבית משפט בניו יורק. המשמעות היא שהליך משפטי, זריז ככל שיהיה, צפוי להימשך מספר שבועות לפחות, מה שהופך את הסיכויים לקיום עונת 2011/12 לקלושים.

"אנחנו עושים את כל ההכנות כדי להגיש תביעה נגד הליגה בבית המשפט, כי זה המצב הכי טוב שבו השחקנים יכולים לצאת מההליך הזה", אמר יו"ר ארגון השחקנים, בילי האנטר. הקומישינר דייויד סטרן האשים את השחקנים בהתפוצצות השיחות ואמר כי ההחלטה שלהם ללכת לבית המשפט היא טעות גדולה מבחינתם. "הסיכוי שתהיה עונה הולך ומתרחק, ובמקביל השחקנים הולכים ומאבדים את מה שהם השיגו בשיחות איתנו", אמר הקומישינר.

ארגון השחקנים איפשר לשחקנים להגיע היום לניו יורק להצבעה, שנועדה לתת לשחקנים עצמם את ההחלטה אם ברצונם לקבל את ההצעה שהגישו בפניהם הבעלים להסכם הקיבוצי החדש. בין היתר דיברה ההצעה על הקטנת חלקם של השחקנים בהכנסות מ-57% בהסכם הקודם ל-50% בהסכם החדש, ובנוסף הביאה לפגיעה במעמד הפרי-אייג'נטס, קיצרה את משך החוזים של השחקנים, והקטינה את העלאות השכר הקבועות שמובטחות לשחקנים מדי שנה.

המהלך הנוכחי מזכיר מאוד את מה שקרה רק לפני חודשיים וחצי בסכסוך ב-NFL. גם בליגת הפוטבול לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמה על חידוש ההסכם הקיבוצי, והשחקנים הגישו תביעה נגד הבעלים בבית הממשפט הפדרלי באינדיאנפוליס. הלחץ אז עשה את שלו, והצדדים חזרו לשולחן הדיונים ותוך זמן קצר מאוד הגיעו להסכמות, ואף הספיקו לפתוח את העונה במועד.

ההבדל העיקרי בין שני המקרים הוא בלוחות זמנים: העונה ב-NBA כבר היתה אמורה להתחיל, ושני הצדדים יודעים שעיכוב נוסף עלול להביא לביטולה המוחלט. עם זאת, למרות ההכרזה הלילה של השחקנים, יש הטוענים כי הצעד הנוכחי של השחקנים הוא אמצעי לחץ אחרון שנותר בידיהם לדחוק את הבעלים ואת הקומישינר לקיר ולגרום להם בימים הקרובים לשפר ולו במעט את ההצעה שהניחו בפני השחקנים.