המשטרה: להעמיד לדין את גיא-רון בעבירות של שוחד ומירמה

לפי החשד, קופ"ח מאוחדת העבירה לחברת שיווק פרטית בבעלות גיא-רון, לשעבר ראש לשכת עוה"ד, מאות אלפי שקלים בלא תמורה ■ המשטרה ממליצה להעמיד לדין גם גם את זוגתו של גיא-רון, כנרת פרי, ואת עוזי סלנט, מנכ"ל הקופה לשעבר

‎‎המשטרה ממליצה להעמיד לדין את עו"ד יורי גיא-רון, ראש לשכת עורכי הדין לשעבר, בעבירות של שוחד, קשירת קשר לביצוע פשע ומירמה בנסיבות מחמירות בפרשת "משפחה מאוחדת", שעסקה בשוחד על-ידי בכירים בקופת-חולים מאוחדת.

התיק הועבר לפרקליטות להחלטה. לפי החשד, קופת-חולים העבירה לחברת שיווק פרטית בבעלות גיא-רון, "ג.פ. אפיקי שיווק", סכומים של מאות אלפי שקלים - בלא שניתנו לקופה תמורה או שירותים אמתיים.

המשטרה ממליצה להעמיד לדין בפרשה גם את זוגתו של גיא-רון, כנרת פרי, בעבירות של מירמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד; את עוזי סלנט, לשעבר מנכ"ל קופת-חולים מאוחדת, בעבירה של מירמה והפרת אמונים בכל הנוגע לגיוס מבוטחים לקופה בניגוד לחוק; ואת יהודה אליעש, ששימש סמנכ"ל השיווק בקופה, בעבירות של שוחד, מירמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון, בכל הנוגע לשכירות שירותיהן של חברות השיווק בהן עבדו מקורביו.

‏‎‎חקירת המשטרה החלה בעקבות בדיקת מבקר המדינה בנושא קופת-חולים מאוחדת, שבעקבותיה העביר המבקר, מיכה לינדנשטראוס, 6 נושאים המעלים חשד פלילי ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין. ‏

הפרשה נחקרה ביאח"ה - להב 433, ומסיכום החקירה עלה כי אליעש אישר תשלומים מופרזים שלא כדין, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים, לחברות פרסום ושיווק בהן מועסקים מקורביו ובני משפחתו, תוך ביצוע עבירות שוחד, הלבנת הון, מירמה ורישום כוזב במסמכי תאגיד. ראש אגף לחקירות ולמודיעין, ניצב יואב סגלוביץ, קיבל את המלצות היחידה. ‏

עו"ד יורי גיא-רון מסר בתגובה: "קיבלתי בהפתעה ובתדהמה את הידיעה. מהיכרותי את העובדות, איני יכול להבין את המלצת המשטרה. גיבוש ההחלטה מתבצע בפרקליטות, ואני משוכנע כי יימצא שלא נפל כל פגם במעשיי". ‏‎‎‏

ההסתבכויות של גיא-רון

המלצת המשטרה להעמיד לדין את ראש לשכת עורכי הדין הקודם, יורי גיא-רון, בפרשת השחיתות בקופת-חולים מאוחדת אינה הפעם הראשונה שהחברה שבבעלותו ובבעלות בת-זוגו גורמת לו להסתבך.

לפני כשנתיים נחשף ב"כלכליסט" כי חברת ג.פ אפיקי שיווק, שגיא-רון ובת-זוגו כנרת פרי מחזיקים בה בחלקים שווים, רכשה שטחי פרסום בעיתונים, בין היתר גם למודעות מין.

בעקבות הפרסום הוגשו נגד גיא-רון מספר תלונות לוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין, ובתום בירור ארוך הוחלט באפריל האחרון שלא להעמידו לדין משמעתי, אך לרשום לו "הערה חמורה" בעקבות מעורבותו בפרסום מודעות המין.

"עיסוק של עורך דין, או אפילו היותו שותף לרווחים בידיעה שמפורט בעיסוקה שהוא פרסום מודעות בדבר שירותי מין ומכוני ליווי, הוא התנהגות שאינה הולמת את מקצוע עריכת הדין", כתב לגיא-רון עו"ד עמוס ויצמן, בא-כוח ועדת האתיקה.

גיא-רון אמר אז בתגובה להערתה של ועדת האתיקה כי "מכתבה הוא מגמתי ופוליטי".

זו לא הייתה ההסתבכות היחידה של גיא-רון בענייני אתיקה. תלונה נוספת ששוגרה בעניינו לוועדת האתיקה של הלשכה עסקה במספר עורכי הדין המופיעים בלוגו נייר המכתבים של משרד עורכי הדין שבבעלותו, "אדם". לתלונה צורפו מספר מכתבים שיצאו מהמשרד, ובהם מופיע בכל פעם מספר שונה של עורכי דין, ובסדר שונה.

מתברר כי במשרד "אדם" קיים מבנה מורכב של שותפות, שעיקרה שותפות בשירותי משרד בלבד, והנושא הצית ויכוח בין גופי האתיקה בלשכה, בשאלה האם רשאי עורך דין לצרף לנייר המכתבים שלו גם עורכי דין שהם שותפים עמו בשירותי משרד בלבד.

בעקבות התלונה פירסמה בפברואר האחרון ועדת האתיקה של מחוז תל-אביב גילוי דעת כללי, האוסר על עורכי דין לכלול שותפים לשירותי משרד בנייר המכתבים.

שבוע לאחר מכן פירסמה ועדת האתיקה הארצית, שבראשה עומד עו"ד דרור ארד-אילון - חברו של גיא-רון שאף ייצג אותו במספר הזדמנויות - גילוי דעת נגדי שדווקא הכשיר את התנהלותו של גיא-רון.

ועדת האתיקה הארצית תקפה את הוועדה המחוזית, שבראשה עומד עו"ד אפרים נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב ומקורבו של ראש הלשכה הנוכחי, דורון ברזילי, בטענה כי זו מנהלת "מאבק פוליטי" נגד גיא-רון.