"הכנסת לא רוצה לסגור את ערוץ 10, בעלי המניות אולי כן"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן, דחה את ההצבעה על תשלום חובות ערוץ 10 ■ "בעלי המניות אמורים לדאוג לערוץ כמו אבא ואמא, אך מפגינים אדישות" ■ מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי: "בעלי המניות השקיעו כבר 1.3 מיליארד שקל מכיסם הפרטי"

ח״כ כרמל שאמה-הכהן מסר הבוקר (ד') כי ועדת הכלכלה של הכנסת לא תצביע היום על ערעור חברי הכנסת איתן כבל ואחרים על החלטת הוועדה לדחות את בקשת ערוץ 10 לדחות את תשלום חובותיו. יחד עם זאת, הדיון יתקיים כסדרו.

לדברי שאמה-הכהן, "בעקבות בקשה בכתב ובעל-פה מאת מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, שאת תוכנה אני מנוע מלפרט בעקבות בקשתו, הוחלט שלא לקיים היום הצבעה שהיתה מכריעה את גורל הערוץ וסותמת את הגולל גם על הצעות פשרה אחרות אליהן ניתן להגיע.

"יובהר כי איש בכנסת אינו מעוניין בסגירת הערוץ, למעט, אולי, בעלי המניות, שאמורים לדאוג לחברה כמו אבא ואמא, אך מפגינים אדישות ומרחיקים את עצמם מן המחלוקת. גם אם אף הפעם נלך לקראת הערוץ, ובקשתו לדחיית חובותיו תאושר - ערוץ שאינו עצמאי מבחינה כלכלית וכל שנה נדרש לחסדי הפוליטיקאים - אינו מצב תקין.

"אני כולי תקווה כי פתרון לבעיית החובות של ערוץ 10 יימצא בימים הקרובים. ההצבעה על עתידו תקבע למועד אחר", אמר שאמה-הכהן.

המשמעות היא תוספת זמן לפנים משורת הסדר והדין לערוץ 10 ואחרים למצוא פתרון שיאפשר לערוץ לצלוח את המשבר הכספי ולהמשיך לפעול ולשדר. "זה לא היה פשוט, אבל הצלחתי לספק להנהלת ערוץ 10 מנת אוויר לנשימה נוספת בניסיון לפתור את הבעיה", אמרה שאמה-הכהן.

אי-ודאות אפפה את עצם קיומו של הדיון בוועדת הכלכלה על דחיית תשלומי התמלוגים ודמי הזיכיון של ערוץ 10 בשנה מסוף 2011 ל-31 בדצמבר 2012. זאת עקב פניית חברי הכנסת שביקשו את ההצבעה המחודשת, וכן ערוץ 10 שביקש עוד זמן כדי לאפשר לבעל המניות רון לאודר, שנחת אתמול (ג') בישראל, ללמוד את הנושא למצות את האופציות כדי לאפשר את קיומו של הערוץ.

כאמור, במהלך 24 השעות האחרונות לא היה ברור אם הדיון וההצבעה יתקיימו היום, ואולם כ-45 דקות לפני מועד הדיון הודיע כאמור יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאמה-הכהן, כי הדיון יתקיים אך ללא הצבעה בסופו.

לדברי ח"כ ד"ר נחמן שי, "מאז שעות הבוקר מתנהל בכנסת קרב כדי להגן על מוסדות חיוניים ומרכזיים בדמוקרטיה הישראלית. ראש הממשלה וחברי הכנסת מהקואליציה מנסים להשתיק את הדיון הציבורי ולהחליש את בית המשפט וארגוני החברה האזרחית. זהו קרב חשוב מאין כמוהו שהתנהל בין השאר בועדות הכנסת, ועדת חוקה חוק ומשפט, ועדת הכלכלה והוועדה לביקורת המדינה, כדי להבטיח שישראל תשמור על אופיה ועל הכלים הדמוקרטים שעומדים לרשותה".

"בעלי המניות לא נטשו"

בתגובה לביקורתו של ח"כ שאמה-הכהן על בעלי המניות בערוץ 10, שטען כי כביכול הם נטשו את עובדי ערוץ 10 והשאירו אותם יתומים, אמר מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי: "אני רוצה לציין פה שבעלי המניות של ערוץ 10 לא נטשו את הערוץ. רק השנה הם הזרימו עשרות מיליוני דולרים לכיסוי גרעונותיו של הערוץ, ליצירה ישראלית ולעמידה מלאה במחויבויות התוכן והסוגה העילית של הערוץ".

ורשבסקי אף פנה לכל חברי ועדת הכלכלה שנכחו בדיון ואמר כי "צריך כבר להפסיק עם הפופוליזם הזה של לתקוף את בעלי המניות בערוץ. בעלי המניות של הערוץ השקיעו כבר מליארד שקל ו-300 מיליון שקל בערוץ, והם עשו את זה מכיסם הפרטי ולא מחברות ציבוריות, בניגוד לבעלי הון אחרים. הם השקיעו הון-עתק מהכיס הפרטי ביצירה ישראלית ולא קיבלו מאומה בחזרה, לא באופן ישיר ולא באופן עקיף. צריך לכבד אותם על זה, ולא לתקוף אותם".