חברות עתירות מזומנים שוות השקעה, תמיד?

השוואה בין ווסטרן דיגיטל ל-IBM מראה כי לפעמים קופת מזומנים שמנה היא לא חזות הכול

בכל חברה ניתן למצוא ערך כזה או אחר - החל מהתזרים, דרך כוח התמחור של המוצרים, ועד מאזן חזק ואיתנות פיננסית - קרי, יכולת ייצור המזומנים של החברה לעומת המינוף שלה. השוואה בין שתי חברות או יותר, יכולה להבהיר את היתרון מול החיסרון שניתן למצוא בכל חברה, דרך שיטת הערך.

ווסטרן דיגיטל (סימול: WDC) היא אחת משלוש החברות המובילות בעולם לייצור דיסקים קשיחים. המאזן שלה מציג יתרת מזומנים נאה - כ-3.67 מיליארד דולר נכון לרבעון האחרון, מול שווי שוק של 6.16 מיליארד דולר. יתרת החוב לטווח הארוך עומדת על כ-300 מיליון דולר, כך שגם אם ננטרל את החוב מהמזומן, עדיין יישארו מזומנים בשווי כמחצית משווי השוק של החברה.

מהי התרומה של נתון זה עבור בעלי המניות? אפשרות אחת היא רכישת מניות חזרה מהציבור, אפשרות שנייה היא חלוקת דיבידנד, ואפשרות שלישית היא השקעה ברכישת חברה אחרת במטרה לצמוח. כל אחת מהאפשרויות ראויה, ועל המשקיע ללמוד את התנהלות ההנהלה בעבר, כדי לנסות לצפות איזה תרחיש עשוי להתממש.

אך בווסטרן התמונה מאכזבת - החברה מעולם לא חילקה דיבידנד, רכישת המניות שלה בעשור האחרון היא בגדר בדיחה, וגם מצד רכישת עסקים לא תמצאו הצלחות גדולות. כל זה שמשאיר אותנו עם פרת מזומנים, שלא עשתה בהם שימוש הוגן אחד כלפי בעלי המניות.

במילים אחרות, אין כדאיות בעסקה הזו, כי יותר ממזומנים במאזן, סביר להניח שלא תקבלו דבר. במקרה הטוב החברה תבצע השקעה בחברה אחרת, ואם היא תתברר ככישלון, אזי גם הערך של המזומן יאבד.

באפט כבר נכנס ל-IBM

ענקית השירותים IBM עלתה לכותרות באחרונה לאור הצהרתו של וורן באפט, כי רכש כ-5.6% מסך מניותיה. למה הוא עשה זאת? הרי שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על 220 מיליארד דולר, ובמאזן יתרת מזומנים של 11.7 מיליארד - סכום שהוא נמוך יחסית לשווי שוק.

ובכן, IBM מייצרת סכום עצום של 14.5 מיליארד דולר בתזרים נקי בכל שנה. בשונה מווסטרן דיגטל, ההיסטוריה כאן מראה שהחברה מחזירה כמעט את כל הכסף הזה לבעלי המניות, מבלי שהעסקים שלה נפגעים. רק בשנה האחרונה רכשה IBM מניות בסך 15.4 מיליארד דולר, וחילקה דיבידנדים בסך של 3.2 מיליארד דולר - שווה ערך לתרומה של 8.5% לבעלי המניות.

מיותר לציין ש-IBM היא בעלת תזרים עמוק, ובמידה מסוימת האיתנות שלה טובה יותר אפילו משל אג"ח ממשלת ארה"ב. עבור באפט מדובר באג"ח מסוג מניה, שמניבה לו תשואה שנתית של 8.5%. אם החברה תעשה בעשור הקרוב בדיוק את מה שעשתה בעשור האחרון, הרי נתח ההשקעה של באפט, 5.6% כאמור, יכול להכפיל עצמו.

בשורה התחתונה: חשוב להבין שלא רק חברה נטולת חוב ועם המון מזומנים, היא השקעה הנכונה. המטרה היא להרוויח לאורך זמן, ולא לשמור את המזומנים מתחת לרצפה.

הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל, ואינו בעל רישיון לייעוץ השקעות או ניהול תיקים. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור

mati@valueoak.com