הולכים אחרי הלב: ארינטה גייסה 10 מיליון דולר

חברת ההדמיה המפתחת מכשיר CT ייעודי ללב, גייסה את הסכום ממשקיעים פרטיים, ישראלים וזרים, וכעת ההסכם שלה עם GE נכנס לתוקף

חברת ההדמיה ארינטה גייסה 10 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים, ישראלים וזרים. כך נודע ל"גלובס". הגיוס צפוי לאפשר לחברה להשלים את פיתוח המוצר שלה: מכשיר CT ייעודי להדמיית לב. בעקבות הגיוס יכנס לתוקף הסכם שיתוף הפעולה של החברה עם GE, שאמורה לשווק את המוצר לכשיושלם.

הגיוס צפוי להספיק לרוב תהליך פיתוח המוצר עצמו, אך לקראת הכניסה לניסויים קליניים גדולים ולתחילת תהליך השיווק, תצטרך ארינטה ככל הנראה גיוס נוסף. אם הכל ילך כמתוכנן ועל פי מתווה ההסכם, המוצר צפוי להגיע לשוק כבר ב-2014.

ד"ר אודי דפני, מנכ"ל החברה, אישר כי ארינטה גייסה הון אך לא אישר את היקף הגיוס. דפני, שהיה אחד המהנדסים המובילים בפיתוח מכשירי ה-CT של אלסינט, ייסד את ארינטה יחד עם יוסי מוריק, יזם סדרתי בתחום הבריאות ואחד ממייסדי חברת AMT שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק תמורת כמה מאות מיליוני דולרים. מוריק גם היה אחד המשקיעים במדקון, שנמכרה למקסן תמורת 105 מיליון דולר, וגם כיום הוא מעורב בחברות ארקדיה ו-Expanding Orthopedics.

טכנולוגיה ייחודית

ההסכם שחתמה GE עם ארינטה - הסכם שיווק עתידי למוצר שעדיין אינו קיים - נועד כדי לאותת למשקיעים שכדאי להם להקצות לחברה את הכסף הנדרש לשם פיתוח המכשיר, מכיוון שהסיכון במציאת מפיץ רציני כבר הוסר. המודל הזה, של שיתוף פעולה עם חברות גדולות כבר בשלב המוקדם מאוד של הפעילות ובניית מוצר על פי דרישותיהם תוך קבלת תמיכה מהם בנושאים שונים, הולך ונעשה פופולארי יותר ויותר. זאת, ככל שהדרך של חברות מכשור רפואי בין הגיית הרעיון להגעה לשוק הולכת ומתארכת, ואי הוודאות לגבי השלב היקר מאוד של שיווק המוצר, הולכת וגוברת.

מכשירי CT ייעודיים לאיברי גוף מסוימים הם דרישה קיימת בשוק, שכן עלות מכשיר CT הסורק את כל הגוף היא גבוהה, הקרינה רבה והתשתית הדרושה כדי לבנות את חדר ה-CT היא מסובכת. "המכשיר שלנו מציע לחולה אבחון של מחלות הלב והעורקים הכליליים בשלב הרבה יותר מוקדם בעלויות יותר נמוכות", מסביר דפני. "המוצר מבוסס על טכנולוגיה ייחודית שפותחה על ידי ארינטה ויש לנו יש 18 פטנטים - מהם 6 כבר אושרו - כולל פטנט המפתח על המבנה הייחודי של הסורק שלנו.

"הייחוד של הסורק הוא שהוא מסוגל לצלם את כל נפח הלב בתמונה תלת ממדית, ובמהירות גבוהה", הוא אומר. "בזכות המהירות, ניתן לצלם את הלב ברגע מסוים בתנועה שלו, בעוד בשיטות אחרות התמונות מושפעות מכך שהלב זז. אצלם, צריך בסופו של דבר לחבר כמה תמונות כדי לקבל את התמונה התלת ממדית, והתהליך הזה מוביל לירידה באיכות של התמונות".

CT ללב היא בדיקה שהיום מהווה תחליף לצנתור אבחוני. לדברי דפני, כיום מבוצעים 7 עד 8 מיליון צנתורים אבחוניים בשנה, והמכשיר של ארינטה יסייע בהורדת עלויות. "המכשיר שלנו יהיה קטן יותר, זול יותר ובעל קרינה נמוכה יותר", הוא אומר. דפני גם מוצא קשר בין פעילות החברה לדגש ששמה מערכת הבריאות האמריקנית, תחת ממשל אובמה, על חשיבות המידע על המחלה.

כחלק מכך, הגישה של ה-FDA היא לכיוון של הרבה יותר דיוק באבחון המחלה ופחות בדיקות לא נחוצות.

שנת הקמה: 2006

תחום פעילות: פיתוח מכשיר CT ייעודי להדמיית לב

מייסדים: יוסי מוריק וד"ר אהוד דפני

מנכ"ל: ד"ר אהוד דפני

יו"ר: ד"ר ג'ו פפר

גיוסי הון עד היום: כ-13 מיליון דולר

שלב בפעילות: גיוס הון המספיק לפיתוח המכשיר ומהווה אבן דרך להסכם פיתוח משותף עם GE