גורמים בכירים בשוק: עד 15% התייקרות בביטוחי דירות

אפקט הפרפר: הצונאמי ביפן, רעידת האדמה בניו-זילנד ושטפונות באוסטרליה ישפיעו על מחזיקי נכסים בישראל בדרך של התייקרות פרמיות הביטוחים שאנחנו קונים אגב נטילת משכנתא

אסונות הטבע שקרו בעולם בשנה החולפת, ובמידה מסוימת גם אסונות טבע ואירועי ביטוח שקרו בארץ, עלולים לגרום לייקור בשיעור 5% עד 15% של הפרמיות של ביטוחי רכוש: עסקים, תעשייה, משכנתאות והנדסה ובהם גם ביטוחי דירות הנמכרים אגב מתן משכנתאות. כך אומרים גורמים בכירים בשוק הביטוח בישראל.

גורמים אחרים, הנמצאים בקשר הדוק עם מבטחות משנה (חברות ביטוח המבטחות את חברות הביטוח) זרות, מספרים שיש בהן ששוקלות לצאת מתחום ביטוחי המשנה לקטסטרופות בכלל, ויש חברות המתכוונות להוריד את נפח הקיבולת הביטוחית (הסכום המקסימלי), המוקצה לשווקים מסוימים ולחברות ביטוח, במקרה של קטסטרופה.

ניו זילנד הפתיעה

מגמה זו עשויה לגרום לירידה בקיבולת הביטוחית למקרי רעידות אדמה שתוקצה לחברות הישראליות בשנה הבאה. הקטנת הקיבולת הביטוחית, תצטרף למגמה הקיימת והמורגשת כבר של עלייה בפרמיות מצד מבטחות המשנה.

מבטחות המשנה נפגעו מאסונות הטבע הגדולים שהתחוללו בעולם בשנה שעברה, כמו הצונאמי ביפן השיטפונות באוסטרליה, בתאילנד ובאירופה, רעידת אדמה בצ'ילה, ההוריקנים בארה"ב ורעידות אדמה בניו זילנד. לאירועים בניו זילנד יש השלכות קשות במיוחד על מבטחות המשנה משום שמדובר בנזקים אדירים ולא צפויים - הביטוח במדינה לא תומחר לקטסטרופות בהיקף כזה, ואין סיכוי שהשוק הניוזילנדי יחזיר את ההפסדים כתוצאה מכך, משום שהוא משק קטן למדי. לישראל אמנם עדיין צפויה להיות קיבולת ביטוחית בנפח סביר ממבטחות המשנה וההשפעה העיקרית בארץ צפויה להיות בביטוחי המשכנתאות, בדגש על הכיסוי במקרה של רעידת אדמה. פוליסות אלו, הנמכרות אגב משכנתא, מכסות נזקים כתוצאה מרעידת אדמה. "הסכומים בביטוחים אלה אדירים ושם תהיה העלאה רצינית בעלות הביטוח לכל מבוטח", אומר גורם בשוק ל"גלובס".

בשוק מעריכים שהעלאת פרמיות בשיעור שבין 5% ל-20% תורגש בביטוחי דירות, בבתי עסק, ובעיקר תשפיע על ביטוח תעשיות.