"פרופ' בבצ'וק פשוט הפנט את חברי ועדת הריכוזיות"

עו"ד רם כספי ועו"ד דוד חודק, שני הפרקליטים הבכירים ששכרה קבוצת אי.די.בי לקראת השימוע של ועדת הריכוזיות: "מנהל של בית השקעות מהגדולים בעולם התקשר ושאל: 'מה קרה אצלכם? הכריזו אצלכם מלחמה על המשקיעים?'"

עו"ד רם כספי ממשרד כספי ושות' ועו"ד דוד חודק ממשרד גרוס-קלינהנדלר-חודק נשכרו באחרונה על-ידי קונצרן אי.די.בי, שבשליטת נוחי דנקנר, כדי לנסח התייחסות להמלצות של ועדת הריכוזיות, לקראת השימוע שתקיים הוועדה לפני קביעת מסקנותיה הסופיות.

קבוצת אי.די.בי, החולשת על כ-30 חברות ונחשבת הקבוצה המשפיעה ביותר על המשק הישראלי, צפויה להיפגע באופן משמעותי אם יתקבלו המלצות הוועדה כלשונן. ראשית, היא תיאלץ למכור את כלל ביטוח בשל החובה להפריד בין החזקות פיננסיות לריאליות.

שנית, יותר מ-10 חברות המשתייכות לקונצרן הן "חברות פער", ואמורות לחול עליהן מגבלות שיקשו מאוד על פעילותן השוטפת. באי.די.בי הבינו את חומרת ההמלצות, ושכרו שניים מבכירי עורכי הדין בשוק כדי שיסבירו מדוע ההמלצות הללו בעייתיות ויהיו להן השלכות מהותיות על המשק כולו.

"התנגדות מקיר לקיר בארה"ב"

"חטפתי שוק כשראיתי את ההמלצות, ואחר-כך חטפתי שוק מהתגובה של המשקיעים. משפטנים שאני מדבר איתם שואלים אותי: 'מה קורה? מאיפה בא עלינו הדבר הזה?'. שמעתי על הוועדה ביקורת קטלנית, שהשתמשה במונח 'מהפכה עולמית בדיני חברות'", אומר כספי.

- אבל ברור שאתם, עורכי הדין שמקבלים שכר מאותן חברות, תחשבו כך.

"מדביקים תווית שעורכי דין הקשורים עם החברות הרלוונטיות אינם אובייקטיביים, אבל שמעתי את האמירות האלה ממשפטנים מהאקדמיה, משופטים ומעורכי דין שאינם עוסקים בתחום המסחרי, כלומר לא מדברים מפוזיציה. יתרה מכך, אחד ממנהלי בית השקעות מהגדולים בעולם ביקש לדבר איתי, חשבתי שהוא רוצה לדבר איתי על איראן, אבל הוא אמר: 'מה קרה אצלכם? האם הכריזו אצלכם מלחמה על הכלכלה ועל המשקיעים?'. לא יכולתי להגיד לו שהוא צודק, אז השבתי שאלה רק המלצות שכפופות לשימוע".

כספי וחודק מסכימים כי היועץ המרכזי של הוועדה בנוגע לחברות הפירמידה, פרופ' אריה בבצ'וק מאוניברסיטת הרווארד, הוא איש אקדמיה מוערך, אך מדגישים כי רעיונות ברוח דומה, שהציג בארה"ב, נדחו.

"פרופ' בבצ'וק התחיל את המאמרים שלו בנושא הפירמידות לפני כ-15 שנה", מסביר חודק. "בשנת 2007 הוא מפרסם מאמר, שבו הוא חוזר על הבעיה ומציע רפורמה על חוק החברות בדלוואר. הוא טוען כי הדירקטורים לא עושים את עבודתם כראוי, נוצרת קואליציה בין הדירקטוריון להנהלה, ולכן הם לא ממש מפקחים עליה. הוא מציע לאפשר לבעלי המניות, אחת לשנתיים או שלוש, להציע רשימת דירקטורים ולשלוח אגרות בחירה לכל בעלי המניות של החברה. לטענתו, אימת הבחירות תגרום לדירקטורים לפעול ולפקח על ההנהלה, אולם בארה"ב יש התנגדות מקיר לקיר מקרב העוסקים בפרקטיקה לרפורמה של בבצ'וק".

- בראש הוועדה עומדים אנשים מכובדים. לדעתכם הם אינם יודעים או מבינים את ההשלכות של מסקנות הוועדה?

כספי: "אני מכיר את כל חברי הוועדה, הם אנשים רציניים ואחראים. שאלתי את עצמי מה קרה להם, שהם פרסמו מסקנות כאלה, והשבתי לעצמי שכנראה פרופ' בבצ'וק הפנט אותם. הייתי מציע לפרופ' בבצ'וק שינסה קודם ליישם את רעיונותיו בארה"ב, ואם יסרבו ליישם אותם שם - אז שינסה באוגנדה. נראה מה קורה בשדה הניסויים באוגנדה ואז נראה, ולא נעשה כאן ניסוי".

הראיון המלא - היום (א') במהדורה המודפסת של "גלובס הערב".

מהי חברת פער
 מהי חברת פער

דנקנר נגד ועד הריכוזיות / מאייר: גיל ג'יבלי
 דנקנר נגד ועד הריכוזיות / מאייר: גיל ג'יבלי