פרויקט ענק של לוינשטין בהודו צפוי להניב לה הכנסות של 100 מיליון דולר

חברת הנדל"ן תיקח חלק בפרויקט פינוי-בינוי של 11 מגדלי דירות ומגדל משרדים, שיימכר לקונצרן הודי ■ החברה לא פרסמה מה יהיה הרווח מהפרויקט

חברת הנדל"ן לוינשטין הנדסה דיווחה היום על עסקת ענק, שהיא עתידה לבצע בהודו במסגרת פרויקט פינוי-בינוי סמוך לשדה התעופה של העיר מומביי. במסגרת הפרויקט תבנה לוינשטין מגדל משרדים בשטח כולל של 85 אלף מ"ר. המגדל יירכש ב-100 מיליון דולר על-ידי קונצרן גדול מתחום הנדל"ן והמלונאות בהודו, שימקם בו את המטה.

חתימת ההסכם הסופי בין הצדדים צפויה להתרחש בחודש הקרוב, ואם הכול יתקדם כמתוכנן סיום הבנייה ומסירת הבניין צפויים כשנתיים וחצי לאחר חתימת ההסכם, באמצע 2014. החברה לא מסרה מהו הרווח הצפוי לה בגין עסקה זו.

לוינשטין הנדסה, הנמצאת בשליטת שאול לוטן (בנו של מייסד החברה, משולם לוינשטיין, 69.4%), פעילה בתחומי הנדל"ן למגורים, וכן מבצעת בקבלנות בנייה עבור אחרים בארץ ובחו"ל. בנוסף, היא בעלת השליטה (84.9%) בחברת לוינשטין נכסים, העוסקת בנדל"ן מניב.

לוינשטין נכנסה לפעילות בהודו לפני ארבע שנים, וחברה לשותף מקומי שהיה בעל הקרקע שעליה שוכנת שכונת מצוקה ובה כאלף יחידות דיור. במסגרת פרויקט פינוי-בינוי והתב"ע (תוכנית בניין עיר), השותף יהיה אחראי לפינוי המשפחות ולשיכונן בזמן בניית הדירות החדשות על-ידי לוינשטיין, וכן יהיה זכאי ל-30% מתמורת המכירה של מגדל המשרדים שיוקם על הקרקע. עד עתה פונו מהקרקע, ששטחה נאמד בכ-20 דונם, כ-400 משפחות, והיתרה צפויה להתפנות בשמונת החודשים הקרובים.

במסגרת הפרויקט תבנה לוינשטיין 1,000 דירות חדשות עבור המשפחות המפונות, ב-11 מגדלי מגורים בני 9 קומות כל אחד. סמנכ"ל הכספים של החברה, יוסי צימר, מספר כי "התקן ההודי מחייב דירת שני חדרים, הכוללת שירותים ומטבח, בגודל של 28 מ"ר. בדירה כזו מספר הנפשות הממוצע יכול להיות בין 6 ל-10 נפשות".

בפרויקט אין דירות מעבר לאלו החדשות המיועדות למשפחות המפונות, והרווח היזמי של לוינשטין יגיע כאמור מבניית מגדל המשרדים על הקרקע. בשטח שכבר פונה החלה החברה לבצע את עבודות הבנייה, ועד עתה היא השקיעה בפרויקט 6 מיליון דולר. לדברי צימר, "צריך הון עצמי די קטן בשביל לגלגל פרויקט גדול מאוד. הבנקים מעניקים ליווי ומימון לפרויקט, רק לאחר שכל המשפחות מפונות מהקרקע".

פרויקט נוסף במייסור

אין זה הפרויקט היחיד של לוינשטין בהודו. בעיר מייסור, מרחק שעתיים נסיעה מבנגלור, מקימה החברה שכונת מגורים סגורה שתאופיין בבתים צמודי קרקע. בעיר, המונה כמיליון תושבים, ישנם מרכזים רבים של חברות הייטק, וכן מוקדי שירות טלפוניים של חברות בינלאומיות.

בשלב הראשון מתכננת החברה לבנות 600 בתים על שטח של 330 דונם, ולדברי צימר, "החלו עבודות הפיתוח של המתחם - סגירת האזור, יישור השטח וסלילת הרחובות הראשיים, ובשבועות הקרובים נתחיל בשיווק הבתים". להערכתו, יידרשו לפחות ארבע שנים לסיום השלב הראשון בפרויקט זה.

על-אף ההיקף הכספי הגבוה של העסקה שדווחה היום, לא נרשמה תכונה רבה במניית לוינשטין הנדסה, והיא הוסיפה לערכה 3.2% במחזור מסחר נמוך. מתחילת 2011 צנחה מניית החברה בכ-56% לשווי של 226 מיליון שקל. זאת על רקע הפסד של 10.3 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, לעומת רווח של 7.2 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2010.

הסיבה למעבר להפסד נעוצה במועד ההכרה של הכנסות מכירת דירות מגורים - על-פי תקנות ה-IFRS, ניתן להכיר בהכנסות ממכירת דירות מגורים רק בעת מסירתן. בחצי השנה הראשונה של 2011 ביצעה לוינשטין הנדסה מספר פרויקטים של בנייה, אשר יושלמו בעיקר ב-2012. בהתאם לכך צנחו ההכנסות ממכירת בניינים ל-4.3 מיליון שקל, לעומת 63.1 מיליון שקל בחצי הראשון של 2010.