מצרים בוערת: 3 הרוגים ומאות פצועים בעימותים ב"תחריר"

הערב, 8 ימים לפני הבחירות לפרלמנט, שבים ההמונים לפקוד את המקום ממנו קראו להדיח את הנשיא מובארק וקוראים לסלק את את המשטר הצבאי

האלפים לא מוכנים לעזוב את כיכר "תחריר": גם אחרי בקשתו המפורשת של ראש הממשלה עיסאם שרף אמש, אחרי המהומות הקשות, שבו הערב אלפים לפקוד את הכיכר, שהפכה לסמל "מהפכת הלוטוס" בחודש פברואר השנה.

על פי הדיווחים במצרים, אדם נוסף נהרג מאש כוחות הביטחון היום - ובכך עלה מניין ההרוגים מאז פרוץ המהומות בסוף השבוע לשלושה. יותר מ-700 מפגינים נפצעו באירועים, שפרצו בהפגנת ענק של אנשי "האחים המוסלמים", בדרישה לסיום השלטון הצבאי במדינה. גם ביום שישי פקדו את הכיכר יותר מ-50 אלף בני אדם, בקריאה להחליף את "משטר הגנרלים" של מושיר חוסיין טנטאווי והמועצה הצבאית העליונה - במשטר אזרחי נבחר.

לקראת הבחירות, שצפויות להיערך בעוד שמונה ימים, גוברת המתיחות במדינה. אחת השאלות המרכזיות שעולות במצרים בעידן שאחרי מובארק, היא שאלת כוחו של המשטר הצבאי. פרשנים רבים תהו האם ההמונים יצאו להפגין במחאה נגד מובארק עצמו - או שמא נגד הממשל הצבאי ומהפיכת הקצינים שביצעו גמאל עבד אל-נאצר ואנשיו בשנת 1952.

העיתון "ניו יורק טיימס" פרסם בחודש שעבר ציטוטים של גורמים בכירים במועצה הצבאית העליונה במדינה, באומרם כי גם אחרי הבחירות לפרלמנט בסוף החודש, בכוונתם לשמור על תפקידי הכוח בניהול המדינה. "נמשיך להחזיק במוקדי הכוח, עד שיהיה לנו נשיא", צוטט אחד הגנרלים בראיון לעיתון. ואולם, גנרלים אחרים אמרו כי יש להשלים גם את תהליך שינוי החוקה - והמשמעות היא שמשטר צבאי במצרים צפוי להימשך לפחות עד שנת 2013.

אינטלקטואלים ואנשי "האחים המוסלמים" מחו על כוונת אנשי הצבא להמשיך ולשמור על סטטוס-קוו צבאי במדינה. "מדובר בהפרה בוטה של החוקה", אמר טארק אל-בישרי, עיתונאי בעיתון "א-שורוק".

במערב, בינתיים, ממשיכים לעקוב אחר ההתפתחויות בארץ הנילוס. על פי דיווחים של סוכנות הידיעות AP, ה-CIA האמריקני עוקב אחרי יותר מ-5 מיליון חשבונות "טוויטר" במזרח התיכון - מרביתם של גולשים מצרים, באמצעותם מוגש דוח מפורט על המתרחש ברשת החברתית המצרית. "הנחת היסוד בממשל האמריקני היא שלרשתות החברתיות יש תפקיד מרכזי בשינוי כללי המשחק באזור, ובמצרים בפרט", דיווחה סוכנות הידיעות.