בקשת ערעור על תוכנית ל-1,800 דירות לחרדים בבית שמש

הבקשה הוגשה נגד תוכנית בנייה המכונה "שכונת ג' 2" ברמת בית שמש ■ בבקשת הערעור טוענים המתנגדים שההחלטה "לוקה בפגמים רבים"

‏7,400 מתנגדים מבית שמש ומהמועצה האזורית מטה יהודה הגישו לוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים בקשת רשות ערעור במועצה הארצית לתכנון ולבנייה נגד ההחלטה לאשר שכונה של 1,800 דירות לציבור החרדי ברמת בית שמש.

התוכנית, נגדה מגישים המתנגדים בקשת רשות ערעור, מכונה שכונת ג' 2 ברמת בית שמש והיא ביוזמת משרד הבינוי והשיכון. היא אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה באוגוסט והיא כוללת 1,800 דירות בבניינים מדורגים ובבנייה רוויה רגילה. מרבית הבניינים הם בגובה חמש עד שש קומות.

‏בבקשתם, שהוגשה באמצעות עו"ד רפי אטינגר ממשרד אזולאי, אפיק, אטינגר ושות', טוענים המתנגדים שהחלטת הוועדה מחוזית מאוגוסט לוקה בפגמים רבים, ובין היתר פוגעת באופן בלתי הפיך "בגבעה מרהיבה המהווה חלק מהאזור המכונה 'בית נטיף' ובערכי הטבע הנדירים המצויים בה". כן הם טוענים שלמרות שהוועדה המחוזית הודתה בהחלטתה שהתוכנית מיועדת עבור אוכלוסייה חרדית בלבד וקיבלה חלקית את טענות המתנגדים בעניין, הרי שבפועל היא לא תיקנה את המצב, אלא הסתפקה בשינויים קוסמטיים וחסרי משמעות, "באופן שמותיר את התוכנית בלתי שוויונית בעליל".

‏הם מוסיפים כי התוכנית עצמה "נתפרה" עבור הציבור החרדי בלבד, "תוך הפליה פסולה של אוכלוסיות אחרות".

‏הבקשה מוגשת בין היתר בשם פורום שמש יהודה לאיכות הסביבה ולקיימות, ועד הפעולה לבנייה בת קיימא ברמת בית שמש ומתנגדים שונים, חלקם מבית שמש וחלקם ממטה יהודה.

‏לטענת המתנגדים, הוועדה המחוזית לא שקלה ברצינות חלופות שהוצעו לה, שלטענתם היו מצילות את הגבעה ואת ערכי הטבע המצויים בה, "לפחות באופן חלקי". בנוסף הם טוענים ש"הפקדת התוכנית פסולה בשל אי-הגשת תסקיר השפעה על הסביבה ואי עמידה בהוראות תוכנית המאתר הארצית תמ"א 35, שעניינן תוכנית להרחבה ניכרת של העיר".

‏עוד טוענים המתנגדים שלמרות שהוועדה המחוזית קיבלה חלקית את טענותיהם שלא ניתן להוציא את התוכנית לפועל ללא שדרוג והרחבה של כביש 38, היא דחתה את ההתנגדויות ביחס לחלק המרכזי והדרומי של הכביש המהווה את שער הכניסה לרמת בית שמש, למרות היותו כביש עמוס.