תבינו: לקובעי המדיניות אין שליטה

לעיתים רחוקות מתחיל גל שלישי את דרכו באווירה כה קשה, המבוטאת במדד פחד כה גבוה

משבר החוב באירופה, קריסה אפשרית של דיוני "ועדת העל" (האמורה למצוא פתרון זמני לחוב האמריקאי, תספורות מכאן ומשם (גם בארץ), כל אלו גורמים לפסימיות רבה.

על פי תורת גלי אליוט, הגל השלישי, הגדול והאלים ביותר מבין סדרת חמשת גלי המגמה, היא בהפנמת המצב לאשורו. אם הגל הראשון היא תוצאה של הפתעה גמורה, והגל השני הוא הכחשה של מה שקרה, הגל השלישי משקף את הפסיכולוגיה של המון המשקיעים עם התנועה במחיר. זה היה ניכר בשלב הפיננסי, כאשר בגל השלישי קריסת ליהמן היוותה את נקודת קבלת הדין בציבור ואצל קובעי המדיניות.

כל האנליסטים הפנימו את חומרת המצב

האם הגענו לנקודה הזו? לכאורה כן: אין היום אנליסט שאיננו מאמין בחומרת המצב. העובדות הקשות על משבר החוב בעולם המפותח מדווחות ימים לבקרים בכל מדיה המונית ולא רק הכלכלית.

אז למה אנו עדיין נמצאים באזורים גבוהים יחסית במדדים (סביב 1200 ב-S&P 500 )? מדוע שער האירו עדיין נע סביב 1.35 ולא סביב שוויון עם הדולר?

מה שחסר, ואשר יביא את הגל השלישי, היא ההפנמה שלקובעי המדיניות אין שליטה על המצב. הפוליטיקאים מרקל, סרקוזי, ואובמה, נגידי בנקים מרכזיים, שרי אוצר ופקידי איחוד, ואפילו ראשי חברות פיננסיות ופירמות בינלאומיות אחרות, מוסרים מסר שעוד ניתן להציל את המצב, ועדיין לא שחררו את נשק יום הדין: הדפסת כסף מאסיבית של הבנק האירופי המרכזי, באותו היקף שהדפיס הפדרל ריזרב.

כל עוד תמשיך לשרור התקווה, השווקים ימשיכו לנוע במחזורים: נפילות עם הנתונים, והתאוששות ועליות עם פיזור הכרזות מעודדות.

יתר על כן, בדרך כלל גלים שליליים מתחילים את דרכם באווירה חיובית. כעת יש בשוק אווירה קשה המבוטאת במדד הפחד (VIX) ברמה גבוהה במיוחד. בשנה החולפת נע מדד זה בין 14 ו-48 ועתה הוא נסגר סביב 32. זו רמה יחסית גבוהה ומצביעה על כך שעדיין רבים נרתעים מהשוק האמריקני - שאליו המדד המתייחס. בדרך כלל, גל שלילי מתחיל את דרכו כאשר כמות הכסף המקסימאלית האפשרית נמצאת בפוציזיות לונג ופוזיציות אלו מהמרות כנגדו.

הבה נתעדכן באספקט הטכני במדד S&P בעזרת הגרף היומי המצורף (נתונים נכונים לסוף השבוע):

משה שלום סנופי
 משה שלום סנופי

בשבוע שעבר ציינתי שמבנה הגלים והדשדוש שבא בעקבות העלייה מהרביעי לאוקטובר, נותנים סיכוי טוב לפריצת המשך מעלה. הפריצה הייתה אמורה להיות החלק הבא בתיקון הטכני העולה של כל הירידה של האביב והקיץ. באותה סקירה ציינתי גם שכשמהדד יגיע ל=1210, זה יהיה עבורי הגבול התחתון לאישוש השערה זו, ושאם המדד יחצה ויתבסס מתחתיה כנראה שהתקווה לאותו ראלי סוף שנה, תימוג.

והנה, תוך שבוע הגענו לנקודת ההכרעה, והיא נחצית מטה ברגעי כתיבת שורות אלו (יום ב' אחה"צ).

בשבועות שלפני כן נרשם מעבר מעל הממוצע 50 יום (1 כחול), פריצה מעל רמת ההתנגדות 1210 (2 כחול) ויצירת המשולש המתכנס בין הממוצעים. כל אלו היוו תנועות מחיר קלאסיות ממש בתסריט האופטימי.

שבירת הגבול התחתון של המשולש (3 כחול) היווה את הסימן הראשון לביטול אותה השערה. השילוב בין שבירת רמת התמיכה, עם חציית ממוצע 50 יום מטה, (וזאת בסגירה שבועית) יהוו עבורי את הסימן המובהק שהצד השלילי חוזר, ומשתלט כאן.

לסיכום עדכון זה:

ברגע כתיבת שורות אלו, דהיינו בתחילת השבוע, המדד חוצה את נקודת הכרעה. 1210 הייתה הרמה הקובעת. שבירתה מטה, בסגירה שבועית, תבטל אם כך את התסריט החיובי. אם במשך השבוע נראה חזרה לתוך המשולש, נאמר שראינו כאן שבירת שווא, וזה דווקא יחזק מאוד את הסבירות חזרה מעלה.

לבקשת קוראים אני מביא כאן את תמונת המצב של הזהב.

הנה הגרף השבועי שלו:

משה שלום זהב שבועי
 משה שלום זהב שבועי

שימו לב כמה העלייה מאז סוף 2008 עקבית וסדורה. החצים הסגולים מראים כמה פעמים המחיר הגיב לגבולות התעלה העולה הגדולה ושל אמצעיתה.

נקודה שנייה לציון היא העובדה שזו הפעם הראשונה אחרי הרבה זמן שקיבלנו שיא נמוך מקודמו. השיא האחרון (אזור 1800) שבר את רצף השיאים והשפלים העולים הארוך מאוד ולמעשה שבר את ההגדרה של המגמה העולה ארוכת הטווח.

אינדיקאטורי המומנטום מצביעים על מבנה שלילי גם הם: מצב של בדיקה כושלת לאחר ניסיון חזרה מעלה.

אם כל הגורמים האלו מצביעים על תחזית שלילית לתיקון מטה במתכת, מה הצפי הסביר לגבי עומק התיקון? סימנתי שני אזורי מחיר שיכולים להיות בהחלט מועמדים טובים לכך.

גם ב-1450 וגם ב-1300 ניתן למצוא גם תיקון Fibonacci וגם תמיכה היסטורית חשובה. כאשר שני דברים אלו משתלבים במחיר אחד, זה בדרך כלל מציין אזור שהנכס יתקשה לעבור במסגרת תיקון ושבהחלט ניתן לצפות שם לסיום. הבה נחכה ונראה להגעתו של הזהב לראשון משניהם.

  • משה שלום ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  • ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  • מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.