חקיקת הדירות החדשה

תקציר מאז פורסמה הוראת השעה לעניין הגדלת ההיצע של דירות מגורים, לרבות התיקון לה שעניינו דירות שאינן דירות מגורים מזכות, היו דעות שונות לעניין פרשנות הוראות החוק החדשות. כעת, משפורסמה הוראת ביצוע חדשה של הרשות, סולק הערפל והתמונה התבהרה.

להלן נביא את עיקריה של הוראות הביצוע החדשה, בעיקר בנושאים שעוררו מחלוקת: לעניין עסקת קומבינציה, הובהר שהפטור לפי הוראת השעה לא יחול על דירה הנמכרת במסגרת עסקת קומבינציה שכן ההסדר הספציפי הקבוע בסעיף 49א(ב)(1) לחוק, לא חל על פטור לפי הוראת השעה. עם זאת, רשות המסים הבהירה כי תאפשר להמיר פטור שניתן לפי סעיף 49ב(1) בפטור לפי הוראת השעה, בתקופת ההטבות, וזאת כדי לאפשר שימוש בפטור לפי סעיף 49ב(1), ובעקבותיו בסעיף 49א(ב)(1), במכירת הדירה במסגרת עסקת הקומבינציה.

סוגיה נוספת שעוררה מחלוקת קשורה לאי תחולת הוראת השעה במקרה של מכירת דירה שהתקבלה בידי המוכר ללא תמורה בתקופה שמיום 1.11.10 ועד ליום 31.12.12. השאלה הייתה, האם הוראת השעה תחול במקרה קבלת דירה בירושה או קבלת דירה בפטור מס אגב פירוק איגוד מקרקעין לפי סעיף 71 לחוק. בהוראת הביצוע נקבע במפורש, כי מקרים אלו אינם בגדר "העברה ללא תמורה" ולכן מוכר, שקיבל דירה בדרכים שלעיל, יוכל לעשות שימוש בפטור לפי הוראת השעה בתקופת ההטבות. יחד עם זאת, בהוראת הביצוע לא הובהרה עמדת הרשות למקרה שבו ניתנו כספים במתנה לרכישת הדירה ולא פורשה עמדתה האם יראו בכך קבלת דירה במתנה ובאילו תנאים.

בהקשר זה נקבע, כי מי שמוכר דירת מגורים מזכה, אותה קיבל במתנה לפני 1.11.10, לא יהיה כפוף לתקופות הצינון הקבועות בסעיף 49 ולחוק, אם הפטור מבוקש לפי הוראת השעה.

הוראת הביצוע מתייחסת גם לדירות שנעשה בהן שימוש מעורב, כגון דירת מגורים שחולקה לשתי יחידות נפרדות, האחת מהווה דירת מגורים מזכה והשנייה אינה כזו.

רשות המיסים מבהירה כי במקרה זה אין מניעה שהיחידה שאינה בגדר דירת מגורים מזכה תיהנה מהפטור לפי סעיף 6א להוראת השעה, והיחידה השנייה תיהנה מהפטור לפי סעיף 6(א) להוראת השעה (בכפוף לתקרת הפטור של 2.2. מיליון ש"ח) או מהפטור לפי סעיף 49ב(1) לחוק.

גם בעניין ההוראה העוסקת בהפחתת שיעור מס השבח במכירת קרקע המיועדת לבניית 8 דירות לפחות, פורסמו כמה הבהרות. כך, נקבע כי ההקלה תחול גם כשנמכרות רק זכויות בנייה וכי המונח "תכנית" משמעו כל תכנית שניתן להוציא מכוחה היתר בנייה.

הכותבים הם מומחים למיסוי מקרקעין