בדיקת "גלובס": איפה קונים בזול בגדי ילדים לחורף?

כאילו לא הייתה מחאה מעולם, מחירים בגדי הילדים ברשתות האופנה מרקיעים שחקים ■ "גלובס" מציע פתרונות למי שהחורף הפתיע אותו עם מלתחה ריקה

בבואו הכמעט פתאומי של החורף עלול לתפוס אותנו, ההורים, בלתי מוכנים: זה הזמן לגלות (קצת מאוחר מדי) מה צריך להשלים בארון הילדים, מביגוד בסיסי ליומיום ועד ציוד חורף "כבד", כמו מגפיים ומעילי גשם. אלא שהשלמה כזו בעיתוי הנוכחי כרוכה במחיר כבד: כזה של תחילת העונה. גם אם ניתן למצוא הוזלות נקודתיות עבור פריטים מסוימים, הרי שרכישה נרחבת של מלתחה בפתחה של עונה תעלה לא מעט.

הנה חישוב פשוט: אם מחיר חולצה ומכנסיים מתחיל ב-40 שקל, ומחיר פריט פוטר ב-50 שקל - בהנחה שצריך כמה מכל אחד כדי לצלוח חורף שלם - הגענו למאות רבות של שקלים עוד לפני שהשלמנו עם נעלי ספורט, מגפיים, מעיל ופריטים משלימים כמו כובעים וגרביים.

בהנחה שהרכישה נעשית עבור יותר מילד אחד - המצב חמור עוד יותר. אמנם היקף ההוצאה הנדרשת עבור כל ילד אינו זהה, ופעמים רבות ניתן להשתמש בבגדים שהצטברו מן האחים הגדולים; אולם לעתים המין והעונה אינם תואמים, או שהמלאי דורש ריענון.

ההתמודדות עם הנטל וצמצום ההוצאה יכולים להגיע מכמה כיוונים; מאחורי כולם עומד עיקרון אחד - היערכות מבעוד מועד מבלי להמתין לרגע האחרון, בניסיון למנוע קניות אימפולס חסרות-ברירה כשהצורך כבר ממש לוחץ.

הדרך הראשונה היא הפשוטה ביותר: סחר חליפין פנים-משפחתי או בין חברים קרובים. החיסכון יכול להיות עצום.

דרך נוספת היא תכנון שנתי - הן מבחינת התקציב המופנה לרכישות מסוג זה, והן מבחינת תזמון הקנייה. מי שישכיל לאמץ ראייה ארוכת-טווח, יוכל לערוך רכישה מקיפה לעונה הבאה בכל סוף עונה (במידה גדולה יותר מזו הנוכחית), כשהמחירים צוללים ביחס לחודשים ה"חמים". ההוצאה באותו רגע אולי נראית כזו שאפשר לוותר עליה, אך החיסכון בשנה שלאחר מכן לצד התענוג שבמציאת גרדרובה חדשה ערוכה ומוכנה בפתחה של עונה - הם משמעותיים.

איך לקנות בזול?

לא מותגים

אחד הלקחים החשובים יותר שלימדה אותנו המחאה החברתית היא היחס הלגמרי לא קדוש למותגים: לאלה, לרוב, יש תחליף בדמות רשתות מוזלות ובזארים למיניהם. איכות הסחורה צריכה להיבחן לגופו של מקום, אולם במקרים רבים היא אינה נופלת מזו של הרשתות (מה גם שלא תמיד כדאי להשקיע באיכות גבוהה כשמדובר בבגדי ילדים, שהסיכוי שייהרסו גבוה).

רשתות מוזלות ובזארים

רשתות אופנה כמו זברה, KIWI, האנגר, סטוצ'י, גרין, סלקשיין וקולב הירושלמית מציעות פעמים רבות ביגוד בסיסי בעלות סבירה.

עם זאת, לא תמיד מעיד המיתוג ה"בזארי" על היצע מוזל באמת. כך למשל ברשת "יפי'ז" של רמי לוי, הפרוסה בסמיכות לסניפי שיווק השקמה, ניתן אולי לאתר לעתים מציאות - אולם לצדן לא מעט סחורה ממותגת ויקרה ופריטים ששל הרשת שמחיריהם אינם נופלים מאלה של המתחרות הגדולות.

שווקים

על אף תדמיתם הבעייתית לעתים, שווקים הם כר פורה למציאות (ומי שאוהב להתמקח על המחיר ואף להוריד אותו ייהנה במיוחד מהחוויה). שווקים שידועים בשלל המציאות שלהם הם שוק רמלה-לוד (הנודד במקומות שונים), שוק הכרמל, שוק בצלאל, שוק יבנה ושוק ראש העין.

הזירה המקומית: לכל עיר יש אלטרנטיבות פרטיות וקומיות שלה. בזאר שטראוס, למשל, הוא מוסד ירושלמי ותיק בשנים המציע פריטי לבוש (בסיסיים בעיקר) במחירים שווים לכל כיס. גם פטרול וטופליין מציעות פעמים רבות ביגוד מוזל יחסית, הכולל גם פרטים מעוצבים.

בדרום תל-אביב ניתן למצוא חנויות בייסיק רבות ברחובות קישון ומטלון. מחסני ביגוד בבני-ברק ראויים גם הם לאזכור, וכן הלאה. שווה להתעניין.

חנויות עודפים

הוניגמן קידס בבילו סנטר, סריגמיש עודפים הסמוכה, מימיש עודפים בגעש, בראשון-לציון ובירושלים, פוקס עודפים בחיפה ובירושלים, קדס קידס בקניון סירקין בפתח-תקווה, סולוג עודפים באור-יהודה - רשימה חלקית בהחלט.

חנויות עודפים דורשות אולי שיטוט ונבירה, אף עשויות לתגמל בהתאם. אאוטלטים קיימים גם עבור מותגים יוקרתיים יותר, כמו בנימבנות בקריית-שאול המציעה מחירים אטרקטיביים יחסית למותגים נאוטיקה, טומי הילפיגר, ועוד, לצד מותגי מעצבים ישראלים.

גם אתר האינטרנט "המותגים" (hamutagim.com) מציע מותגים מוזלים לילדים. ההנחות, כמובן, הן ביחס למחיר המקורי שגבוה יותר מלכתחילה.

5 טיפים לחיסכון בהוצאות על הלבשת הילדים

1. לקנות בסוף העונה: טעות נפוצה היא לקנות בדיוק בתחילת העונה. ריכוז רכישות לסופי עונה חוסך עשרות ומאות שקלים.

2. הגבלת הוצאות: הגדירו סכום קבוע לטובת הוצאות הביגוד, כדי להימנע מפזרנות יתר תחת התירוץ ש"על ילדים לא חוסכים".

3. עודפים: בחנויות עודפים המחירים זולים בהרבה, וגם בשווקים ובזארים אפשר למצוא מציאות. אל תתעצלו לחפש.

4. מועדוני לקוחות: מועדונים כמו פוקס וגולף מעניקים צבירה המתורגמת לכסף והנחה גבוהה בחודש היום ההולדת. רכזו קניות בחודש זה.

5. סבלנות: הטיפ החשוב ביותר - לא לקנות מתוך לחץ. הסבלנות בסוף משתלמת, והמחירים יורדים.

* ההמלצות באדיבות שי אבו - ראש צוות יועצים "הון משפחתי בע"מ".

כמה עולים בגדי ילדים בתחילת העונה
 כמה עולים בגדי ילדים בתחילת העונה