ריקו שירזי: "גם אם עד המדינה יהיה בתאילנד - ימצאו אותו"

רשות המסים הגישה נגד ריקו שירזי כתב אישום בגין עבירות מס, הלבנת הון ואיומים ■ שירזי מואשם בהוצאת חשבוניות פיקטיביות בסך כ-25 מיליון שקל וכן באיומים על עד המדינה שהפליל אותו ■ סנגורו בתגובה: "בסוף יתברר שהתיק נופח לשווא"

המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים הגישה היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום חמור נגד העבריין ריקו שירזי בגין עבירות מס והלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בפרשת "החשבוניות הפיקטיביות".

שירזי מואשם כי הוציא חשבוניות פיקטיביות ביותר מ-25 מיליון שקל, ובכך סייע לאחרים להתחמק מתשלום מס. כן מואשם שירזי בהתחמקות מתשלום מסים בגין הכנסותיו ביותר מ-3 מיליון שקל; בהתחמקות מתשלום מע"מ בסך של יותר מחצי מיליון שקל, ובעבירות של הלבנת הון בסכומים של יותר מ-14.5 מיליון שקל.

שירזי מואשם עוד בשיבוש הליכי משפט ובאיומים, לאחר שבמסגרת החקירה איים, בין היתר בנוכחות שוטרים, בפגיעה פיזית בעד המדינה שמסר עדויות מפלילות נגדו.

שירזי נחשב לאחד היעדים המרכזיים של משטרת ישראל בשנים האחרונות, אם לא היעד מספר אחת, לאחר שראשי ארגוני הפשע, יצחק אברג'יל, אסי אבוטבול וזאב רוזנשטיין, הועמדו לדין פלילי.

"המשטרה השקיעה משאבים רבים בשנים האחרונות בניסיונות ללכוד את שירזי", אומר גורם ברשות המסים, "אך בסוף הייתה זו מחלקת החקירות של רשות המסים שלכדה אותו".

מכתב האישום עולה עוד כי במהלך הפסקה בחקירה שנערכה לפני כשבועיים, איים שירזי לפגוע בעד המדינה ואמר: "עד המדינה וילדיו ישלמו על מעשיו של עד המדינה, ואלוהים ישלם להם בתרופות". שירזי הוסיף, כך באישום, כי כאשר הוא (הנאשם) עושה "אפצ'י" חצי עולם עומד על הרגליים, ו"גם אם עד המדינה יהיה בתאילנד על חוף הים, ימצאו אותו, ואלוהים ישלם", ולא הוא. בהמשך הוסיף שירזי את המילים: "כדור בין העיניים", תוך שהוא מושיט את ידו הימנית עם תנועת אקדח לכיוון המצח.

בחקירה נוספת שערכו חוקרי רשות המסים חזר שירזי ואיים בפגיעה בעד המדינה, ואמר: "אני אדאג שיבואו תרופות משמיים לילדים שלו. מישהו יכול להפיל עלי עוואנטה? וואלה אם יעשו לו פיצוץ של קוזו אוקמוטו בחוץ-לארץ, הוא יקבל מכה משמיים. קוזו אוקמוטו, ישנו את כולו, יעשו אותו 4 ק"ג, הוא יקבל משמיים את המכה".

הלוואות בריבית קצוצה

על אדם אחר, שהתבקש לאתר עבור שירזי רכב מסוג מרצדס S500 ליבוא אישי ונכשל בשחרור הרכב מרשויות המס, צעק שירזי "בן זונה", ואף הובהר לו על-ידי נציג של שירזי כי הוא החליט לקנוס אותו ב-10,000 שקל על כל יום או שעת איחור בהעברת הרכב לידיו.

כתב האישום, הפרוס על כ-40 עמוד - לרבות נספחים עם טבלאות על ההלוואות שהעניק שירזי, הטפסים שזויפו והחשבונות ששימשו להעלמות המס ולהלבנת ההון - כולל 6 אישומים.

לא פחות מ-100 עדי תביעה רשומים ברשימה שצורפה לאישום, ובהם גם עד תביעה מפתיע: עו"ד משה שרמן, סנגורו הקבוע של שירזי - שייצג אותו בפרשיות שונות וגם בהליכי המעצר בפרשה הנוכחית - רשום כעד תביעה מספר 73.

רשות המסים ביקשה להורות על מעצרו של שירזי עד תום ההליכים בשל מסוכנותו לעד המדינה. שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ציון קאפח, הורה על מעצרו עד למתן החלטה בבקשה.

לב כתב האישום נוגע לעבירות הכלכליות שביצע שירזי. מכתב האישום, שהגישו מנהלת המחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, עו"ד דנה אמיר, ועורכי הדין ליאת בכור, אורי שפיגל ולירון וקנין, עולה כי בשנים 2010 ו-2011 פעל שירזי לביצועה של תוכנית עבריינית, שבמסגרתה נתן הלוואות בריבית קצוצה ללווים שונים וביצע עבירות במטרה להסתיר את מתן ההלוואות, להתחמק מתשלום מס הכנסה ומע"מ בגין הריביות שאותן גבה, ולהלבין רכוש שמקורו בעבירה או אשר שימש ואיפשר את ביצועה.

לפי הנטען, שירזי עשה שימוש בעוסקים שונים (חברת לב אנרגיה, עסק בשם "קריסטל" וחברת אלמקס) שבהם פעל עד המדינה, שביצע את העבירות נשוא כתב האישום מטעמו של שירזי, במטרה לסייע לו להסתיר את מתן ההלוואות ולהתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ.

שירזי קשר, לכאורה, קשר עם עד המדינה לרישום כוזב במסמכי החברות לב אנרגיה ואלמקס ולהוצאת חשבוניות מס על שם העוסקים, שבהן יירשם בכזב כי העוסקים ביצעו עסקאות אמת עם הלווים. הלווים, כך נטען, זומנו לביתו של שירזי ביחד עם עד המדינה, שם הוסבר להם כי יקבלו חשבוניות פיקטיביות בגין ההלוואות והריבית, כאשר סכום המע"מ הגלום בחשבוניות שווה לסכום הריבית השבועית או החודשית בגין ההלוואה או לחלק ממנה.

באופן זה יכלו הלווים להגדיל באופן פיקטיבי את הוצאותיהם לצורכי מס, לנכות ממס את החשבוניות הפיקטיביות בדיווחיהם התקופתיים למע"מ, ובפועל, להתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ ולהזדכות על מלוא או על חלק מסכומי הריבית אשר היה עליהם לשלם לשירזי ולעד המדינה בגין ההלוואות.

במסגרת זו קיבל שירזי המחאות הרשומות לכאורה לפקודת החברות, תוך הסוואת בעלותו על הכספים והפעולות האמיתיות המבוצעות בהן. בפועל קיבל שירזי את הכספים לידיו.

שירזי מואשם עוד כי פעל לשיבוש הליכי משפט, ודאג, לאחר מעצרו ותחילת החקירה הגלויה, להעלים מביתו את רשימת הלווים שהוסתרה במקום מסתור בביתו.

שירזי נעצר לפני כחודש בתום חקירה משותפת של משרד חקירות מע"מ ומכס תל-אביב ויחידת יהלום ברשות המסים בישראל ושל היחידה הארצית לפשיעה כלכלית במשטרה. יחד אתו נעצרו 24 חשודים נוספים במעורבות בפרשה.

הפרשה נחשפה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לרשות המסים, ומעצרו של שירזי התאפשר בעקבות הסכמתו של אחד המעורבים לשמש כעד מדינה.

עו"ד משה שרמן, סנגורו של שירזי, מסר: "העבירות שמיוחסות לשירזי הן כלכליות ביסודן, למרות שקודם לכן דובר על עבירות חמורות יותר של סחיטה ואיומים. אם היה מדובר באדם עם שם אחר, הוא היה משוחרר מהמעצר, ולא היה מתבקש לעצור אותו עד תום ההליכים. בסוף יתברר שהתיק נגד שירזי נופח לשווא לממדים מוגזמים".

3 מכוניות יוקרה ושעון משובץ יהלומים

במסגרת ההליך המשפטי שמנוהל נגד ריקו שירזי ביקשו הרשויות מבית המשפט לחלט רכוש רב השייך לשירזי, שלדברי המשטרה הושג על-ידו באמצעים אסורים.

בין היתר מבקשות הרשויות לחלט 3 רכבי יוקרה שרשומים על שמו או על שמות בני משפחתו. כלי הרכב הם מרצדס מדגם S-500 בשווי 740 אלף שקל; ב.מ.וו, סדרה 3 בשווי 265 אלף שקל; ומכונית ב.מ.וו נוספת, סדרה 1, בשווי 173 אלף שקל.

בנוסף מבקשת המשטרה לחלט את שעונו משובץ היהלומים של שירזי, מתוצרת "הובלוט" בצבע שחור, המוערך ב-176 אלף שקל.

בקשת החילוט כוללת גם זכויות של שירזי, בסך כ-3 מיליון שקל, על המחאות לפירעון עתידי, שנתפסו בתחנה להמרת כספים (צ'יינג').

אריה (ריקו) שירזי - פרופיל

בתחילת שנות ה-90, ביום בהיר ושגרתי, נחרדו תושבי נתניה לשמע יריות אקדח שהגיעו מאחד הרחובות בעיר. שעות אחדות לאחר מכן התברר כי היריות כוונו לעברו של משה דוד (דמארי), שנחשב לאחד העבריינים המוכרים באזור נתניה, והביאו למותו. לאחר חקירה מאומצת הגיעה המשטרה למסקנה כי אנשיו של אריה (ריקו) שירזי (49) חיסלו את דוד, כחלק ממאבקי כוח בין עבריינים.

שירזי נדון בעקבות זאת, במסגרת הסדר טיעון, ל-7 שנות מאסר, והוא השתחרר מהכלא אחרי 5.5 שנים. החיסול של דוד חיזק מאוד את מעמדו של שירזי, ומאז הוא נחשב לראש ארגון פשע, ושמו נקשר מאז פעמים רבות לפעילויות של גבייה אלימה, סחיטה, איומים, הלבנת הון והימורים לא חוקיים.

שירזי היה בעבר שחקן כדורגל בקבוצת הכדורגל מכבי נתניה; אחיו, שלמה שירזי, אף הוא שחקן כדורגל בעברו, שיחק בנבחרת ישראל בכדורגל.

שירזי הוא אדם אינטליגנטי ומתוחכם, שרשויות החוק מתקשות מאוד לקשור בינו לבין המעשים שבהם הוא חשוד. לשירזי יש גם דור המשך. בנו, שי, מרצה 5.5 שנות מאסר בגין סיוע לרצח הצעיר ארתור מטייב במהלך קטטה בנתניה.

מקורבים לשירזי טוענים כי כתב האישום שהוגש היום נגד שירזי יסתיים בזיכוי מלא. גם באי-כוחו, עורכי הדין משה שרמן, דוד יפתח וג'קי סגרון, מכחישים את החשדות נגדו. "שירזי מוכן ללכת לפוליגרף", אמר אתמול (ג') עו"ד דוד יפתח בדיון להארכת המעצר.

מנגד, המשטרה הצהירה על קיומו של עד המדינה, שהסכים להציג ראיות שמפלילות את אחד מיעדיה המרכזיים.

שירזי עצמו בטוח בחפותו. כשנשאל פעם אם נכון שהוא עומד בראש ארגון פשע, השיב: "אני? ארגון פשע?! מקסימום ארגון דוגמנות".

אל קפונה לא לבד: לוכדים את ראשי הפשע בכלי אכיפה כלכליים

ריקו שירזי אינו העבריין היחיד שסומן ברשות המסים. משפחות וארגוני הפשע, הפועלים בישראל, נמצאים זה מכבר על הכוונת של הרשות.

4 גופי האכיפה - המשטרה, הפרקליטות, הרשות להלבנת הון ורשות המסים - הכריזו לפני שנים מספר על מאבק משותף בפשיעה המאורגנת, והתוצאות החלקיות של המאבק הזה נראות בבתי המשפט, במה שקשור להגשת כתבי אישום בגין מעשים פליליים נגד ארגוני הפשיעה.

בראשית 2010 הכריז יהודה נסרדישי, מנהל רשות המסים היוצא, על תחילת מאבק אינטנסיבי בארגוני הפשע, על מלחמת חורמה בתשתית הכלכלית של הארגונים הללו ועל הקמתה של סיירת מס מובחרת, סיירת יהלום, שתילחם בפשיעה המאורגנת.

הרקע למאבק הכלכלי היה יציאתם של ארגוני הפשיעה החמורה ומשפחות הפשע מתחום הפשיעה הפלילית הקלאסית וחדירתן אל תחום עבירות הצווארון הלבן, בהן גם עבירות מס, לרבות העלמת הכנסות, הנפקת חשבוניות פיקטיביות והלבנת הון. את הכסף השחור, אומרים גורמים ברשות המסים, העבירו אותם ארגוני פשיעה לפעילות הפלילית השוטפת שבה עסקו, בתחומי הזנות, הסמים, סחיטה, איומים ועוד.

במטרה לחסל תופעה פלילית כה רחבה, נאלצו כל היחידות הכלכליות של גורמי האכיפה השונים לחבור יחד ולהילחם בה בכוחות משותפים. יריית הפתיחה של המלחמה הכלכלית החלה במפתיע. ב-5 בינואר אשתקד יצאו עובדי רשות המסים, יחד עם המשטרה, ב-4:30 לפנות בוקר לבתיהם של 274 אזרחים, שבמישרין או בעקיפין נחשדו שיש להם קשר לארגוני פשע, וגבו מהם הצהרות הון.

במקביל, פעלה מחלקת חקירות מע"מ ומכס, המונה כ-50 חוקרים, נגד הסוחרים בחשבוניות הפיקטיביות, עברייני מע"מ ועברייני מס נוספים. משרדה התל-אביבי של מחלקה זו חשף את פרשיית המע"מ האחרונה, שבה מעורב שירזי. טרם הקמת יחידת יהלום חשפה המחלקה את מרבית הפרשיות המיסוייות-פליליות שהתגלו בשנים האחרונות.

ניתוק צינור החמצן

הפרשה הגדולה הראשונה שנחשפה על-ידם כונתה "פרשת זהב שחור", שבמסגרתה נתפסה רשת עבריינים שמהלה דלקים והעלימה בלו, באמצעות שימוש בחשבוניות מס פיקטיביות, בהיקף של 350 מיליון שקל.

כתב האישום שהוגש נגד 28 נאשמים, בהם ראשי ארגון הפשע - אבי גבאי, שי קסוטו ומשה גבאי - הסתיים בעונשי מאסר ארוכים והיה הסנונית שבישרה על בוא גשם החקירות.

מאז נחשפו פרשיות נוספות רבות, רובן ככולן על-ידי מחלקת חקירות מכס ומע"מ תל-אביב ומרכז, ביניהן גם עניינו של יניב בן-דוד, שהעלים הכנסות בסך 118 מיליון שקל ונשלח ל-6.5 שנות מאסר במסגרת הסדר טיעון.

השבוע זכתה מחלקת החקירות מכס ומע"מ, שמהווה את חוד החנית במאבק נגד ארגוני הפשע, באות הוקרה ליחידות מצטיינות.

בדצמבר אשתקד חשפה רשות המסים לראשונה את יחידת "יהלום", שהוקמה במטרה להתמקד במאבק הכלכלי במשפחות הפשע. שבוע מאוחר יותר יצאה היחידה ללוחמה בפשיעה המאורגנת לפעילות ראשונה, והשתתפה, בשיתוף עם יחידת להב 433 של המשטרה, בחקירה של עשרות אנשים הקשורים לפעילות עבריינית. זאת, לאחר שהם לא הגישו דוחות שנתיים והצהרות למס הכנסה.

ניתוק צינור החמצן של ארגוני הפשע - הכסף למימון הפעילות הבלתי חוקית, ולכידת ראשיהם באמצעות כלי אכיפה כלכליים - מתכתבים עם המדיניות הנהוגה בעולם.

בהקשר זה נזכיר את סיפורו של אל קפונה, מראשי הפשע המאורגן בארצות-הברית בשנות ה-20 וה-30, שבסופו של דבר נעצר ונשלח ל-11 שנות מאסר, בעקבות תפיסתו והאשמתו בהעלמות מס.

ראשי הפשע המאורגן מציגים מאחורי הסורגים / צלם: יוסי זליגר, פלאש 90
 ראשי הפשע המאורגן מציגים מאחורי הסורגים / צלם: יוסי זליגר, פלאש 90