מתווך הכדורגל החדש: ניקולא סרקוזי

נשיא צרפת הביא חברת השקעות קטארית לרכוש את פ.ס.ז', קבוצתו האהודה; אחר כך הפרזידנט דאג שרשת אל-ג'זירה תשפוך הון עתק על הכדורגל הצרפתי הקורס

"אתה יכול להעביר חיים שלמים בפריז מבלי לדעת שיש קבוצת כדורגל בעיר הזאת", טוען העיתונאי סיימון קופר, שמתגורר בבירה הצרפתית. זה נובע קודם כל מהעובדה שפריז היא מרכז אורבני-תרבותי-פיננסי עשיר. עשיר עד כדי כך שההבל הזה שנקרא ספורט הופך בה למשהו מאד שולי.

אם למישהו בפריז הספורט בכל זאת מזיז משהו, אז סביר להניח שהוא רווה מעט מאוד נחת מהתחביב המוזר שלו. קחו למשל את פריז סן-ז'רמן: קבוצת הכדורגל המקומית לא הצליחה לזכות באליפות צרפת כבר 17 שנה.

אבל עונת 2011/12 מסתמנת כמו בסטיליה עבור הכדורגל בפריז. פ.ס.ז' מדורגת ראשונה בליגה, ומאיימת לתפוס בעתיד את מקומה של ליון כנציגה הצרפתית הבכירה בליגת האלופות. שחקני רכש נוצצים הגיעו בקיץ האחרון למועדון, בשווי כולל של 86 מיליון אירו, סכום חסר תקדים בכדורגל הצרפתי. אפילו הפריזאים המנומנמים חזרו לתמוך בקבוצה: 38,409 צופים בממוצע מגיעים העונה למשחקי הליגה של פ.ס.ז', זינוק של 32% בהשוואה לאשתקד.

הנקודה המפתיעה בכל הסיפור: האיש שאחראי לכל הג'אז הזה, בחור בשם ניקולא סרקוזי.

***

נכון, על הרכש היקר שהעלה את פ.ס.ז' מדרגה מקצועית והביא את האוהדים בהמוניהם אל אצטדיון ה"פארק דה פרינס", חתום בכלל שייח' מקטאר. תמים בין חאמד אל-תאני, אחד מבניו של אמיר קטאר, רכש ביוני 70% מהשליטה על המועדון ומיד הזרים כסף גדול. אבל נשיא צרפת, כך מתברר כעת, היה האיש ששכנע אותו מלכתחילה לרכוש את הקבוצה.

סרקוזי, בין שלל עיסוקיו הפוליטיים, מצליח תמיד למצוא זמן להגיע למשחקיה הביתיים של פ.ס.ז'. וכאוהד שרוף של הקבוצה, שנכנסה למשבר כלכלי קשה בעקבות עשור שבו הפסידה כ-20 מיליון אירו בממוצע בכל עונה, הוא דאג להציל אותה: מגזין הכדורגל הצרפתי "סו פוט" (So Foot) מפרסם את פרטיה של פגישה שנערכה ב-23 בנובמבר בשנה שעברה בארמון האליזה. בארוחת הצהריים המדוברת נכחו סרקוזי; נשיא אופ"א, מישל פלאטיני; השייח' אל-תאני, לימים הרוכש החדש; וגם סבסטיאן באזי - נציג גוף ההשקעות האמריקני "קולוני קאפיטל", ששימש כבעלים של פ.ס.ז' לפני השתלטותו של אל-תאני.

בפגישה, שתוכן השיחות בה אושר על-ידי אגף הדוברות של ארמון האליזה, דיסקסו הצדדים כיצד ניתן להציל פיננסית את הכדורגל הצרפתי בכלל, ואת פ.ס.ז' בפרט. היחסים הפוליטיים והפיננסיים הקרובים של צרפת עם קטאר (כמה מהחברות הכי גדולות בצרפת נשלטות חלקית על-ידי קרנות השקעות שונות של האמירות), הם שעזרו לסרקוזי להוביל את המהלך.

***

למרות ההתערבות הבוטה הזאת של סרקוזי בכדורגל המקומי, שכמובן היטיבה עם הקבוצה "שלו", לזכותו ייאמר שהוא דאג גם למועדונים נוספים בכדורגל הצרפתי. בצעד לא ממש מקרי, רשת אל-ג'זירה, שגם היא שייכת למשפחת המלוכה הקטארית, רכשה בקיץ האחרון את זכויות השידור של הליגה הצרפתית למדינות הערביות בהן היא משדרת, עבור סכום שיא של 192 מיליון אירו לשש שנים (החל מהעונה הבאה). אבל זה לא נגמר בזה: אל-ג'זירה פתאום נכנסה גם לשוק זכויות השידור המקומי, וחתמה על הסכם בשווי 255 מיליון אירו לעונה עם הליגה הצרפתית, במסגרתו תשדר בערוץ שלה שנקלט בטלוויזיה הצרפתית שני משחקים בכל שבוע.

העיתונאי אטיין מואטי, המומחה של עיתון ה"ל'אקיפ" לכלכלת ספורט, טוען כי אל-ג'זירה הצילה למעשה את הליגה הצרפתית מקריסה כלכלית: הקבוצות במדינה מסתמכות, יותר מכל ליגה גדולה אחרת באירופה, על כספי הטלוויזיה. אלו ההכנסות הטבעיות הכי משמעותיות שלהן. בעונה הקודמת רשמו מועדוני הליגה הבכירה הפסד נקי כולל של 153 מיליון אירו, מה שהגביר עוד יותר את החשש והמתח לקראת פתיחת המכרז לחידוש הסכמי הזכויות. ההסכם הנוכחי, שיסתיים בסוף העונה, מכניס לקבוצות ה"ליג 1" כ-668 מיליון אירו בעונה, אבל בשוק הטלוויזיה הצרפתי היו בטוחים שמדובר על עיוות: מדובר על סכום גבוה יותר מזה שמכניסות ליגות גדולות יותר באירופה - בספרד וגרמניה - מזכויות שידור.

הצפי בשוק הטלוויזיה הצרפתי היה לירידה משמעותית מאוד בהיקפי זכויות השידור של הליגה. עד שהגיעה אל-גז'ירה עם הסכומים היוצאי דופן שלה, והחזירה את האופטימיות לראשי הליגה. סליחה, עד שהגיע הפרזידנט.