ר"ג מתנגדת להפשרת קרקע חקלאית לבניית 5,000 דירות

העירייה: "יש לנו מענה מצויין לביקוש למגורים גם ללא חיסולם של השטחים הפתוחים, ועכשיו נראה שמלבישים עלינו הפשרת קרקע חקלאית פתוחה בשטחים שמסביב לכפר אז"ר ולרמת אפעל"

‏"יש ברמת גן מענה מצויין לביקוש למגורים גם ללא חיסולם של השטחים הפתוחים שבתחום העיר, ועכשיו נראה שמלבישים עלינו הפשרת קרקע חקלאית פתוחה בשטחים שמסביב לכפר אז"ר ולרמת אפעל בדלת האחורית", כך אומר היום מהנדס עיריית ר"ג, חיים כהן, לקראת דיון הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז ת"א בתוכנית להפשרת 3,000 דונם חקלאיים ובניית 5,000 דירות.

‏עיריית ר"ג מתנגדת נחרצות לתוכנית המקודמת בוועדה המחוזית ושצפויה לעלות לדיון בשבוע הבא. זאת במסגרת תוכנית המתאר המחוזית בקעת אונו תמ"מ 5/5 שמטרתה, כאמור, הפשרת השטחים החקלאיים שמסביב לכפר אז"ר ולרמת אפעל. מרבית הקרקע היא בבעלות מינהל מקרקעי ישראל.

‏יצוין שלפני כמה שנים קיבלה תוכנית המתאר המחוזית של מחוז ת"א, תמ"מ 5, תוקף סופי, אולם מהתוכנית הוצאו השטחים שמזרחית לכביש 4 היות שבאותה התקופה משרד הפנים קידם תוכנית שנקראה "בקעת אונו" ושחלה על חלקים ממחוז מרכז ומחוז ת"א, אלא שבינתיים מחוז מרכז איבד עניין בתוכנית ולכן במחוז ת"א נותר שטח שלא מכוסה בתוכנית מתאר מחוזית.

‏שטחי כפר אז"ר ורמת אפעל, שנכללו בעבר במועצה האזורית אפעל, סופחו לשטחה המוניציפלי של ר"ג לפני כשלוש שנים. עם החלטת האיחוד המוניציפלי התקבלה בוועדה המחוזית החלטה להפקיד את תוכנית קא/400, שמטרתה הפשרת כל הקרקעות החקלאיות מסביב לכפר אז"ר ולרמת אפעל בשטח של כ-3,000 דונם. ההפשרה נועדה לשימושים שונים ובהם כ-5,000 דירות.

‏"הדבר הראשון שעשינו עם קבלת השליטה המוניציפלית על האזורים האלה היה ביטול תוכנית קא/400", מציין כהן, "טענו שיש לנו פתרונות דיור מצויינים שעונים על כל הביקושים גם בלי חיסולה של קרקע פתוחה. אבל הנה, עכשיו מלבישים עלינו את אותה הפשרת קרקע בדלת האחורית במסגרת תוכנית מתאר מחוזית".

‏כהן מוסיף: "אי אפשר להאשים את ר"ג בכך שאיננה מריצה תוכניות למגורים. בתמ"א 38 הצגנו בניית קומה נוספת מעבר לקומה שהתאפשרה מכוח התמ"א, וזאת עוד לפני שהמדינה חשבה על הפתרון הזה. יש לנו גם תוכניות פינוי-בינוי רבות בכל העיר, מצפונה ועד דרומה, שרק הוועדה המחוזית חוסמת אותנו בהמשך קידומן. גם באותה משבצת תכנונית שצורפה לר"ג מזרחית לכביש 4 אנחנו מאשרים תוכניות שלא מחסלות קרקע חקלאית, כמו 1,700 דירות בתחומי ביה"ח תל השומר ו-2,500 דירות מזרחית לתל השומר".

‏עוד הוא אומר: "ערכנו סקר טבע עירוני בשטח המדובר ומצאנו ממצאים יוצאים מן הכלל בתחום החי והצומח. בנוסף, אם הוועדה המחוזית מבקשת מאיתנו לערוך שיתוף ציבור בכל תוכנית, אנחנו מצפים ממנה שתערוך שיתוף ציבור עם תושבי כפר אז"ר, רמת אפעל, קרית אונו ואור יהודה לפני ההחלטה להפקיד את התוכנית".

‏משרד הפנים מסר בתגובה: "מדובר בתוכנית מתאר מחוזית שמטרתה יצירת עתודות קרקע לבנייה למגורים, בהתאם לתוכנית המתאר הארצית תמ"א 35, שהגדירה שטח זה לבנייה למגורים. המלצות הוועדה המחוזית יועברו למועצה הארצית, שתקיים דיון ותחליט בהתאם לסמכותה בחוק התכנון והבנייה".