קו הרכבת המהיר מת"א לירושלים יושלם באיחור

החודש ביקר השר כץ לאורך תוואי הקו המהיר לירושלים, והצהיר כי הבנייה תסתיים בעוד כחמש שנים ■ לפי דוח פנימי שהזמין האוצר מועד הסיום יהיה לא לפני הרבעון האחרון של 2018

בזמן ששר התחבורה ישראל כץ הצהיר בתחילת החודש כי קו הרכבת המהיר לירושלים יחל לפעול ב-2017, ל"גלובס" נודע כי מועד הסיום יהיה לא לפני הרבעון האחרון של 2018. זאת על פי דוח פנימי חדש שהזמין משרד האוצר אשר הגיע לידי "גלובס". המשמעות: כמעט שנתיים נוספות של פקקים בלתי נסבלים בכביש 1, בדרך לבירה וממנה.

החודש ביקר כץ לאורך תוואי הקו המהיר הנבנה בימים אלה משער הגיא לכניסה לירושלים, והצהיר כי הבנייה תסתיים בעוד כחמש שנים. ואולם, על פי דוח פנימי שנעשה בהזמנת משרד האוצר, שהגיע לידי "גלובס", קיים לוח זמנים שונה לגמרי לפרויקט. את הדוח הכינה פארטו, חברת הבקרה המלווה את הפרויקט מטעם משרד האוצר.

פרויקט הקמת קו הרכבת המהיר לירושלים נחשב לפרויקט המרכזי והמסובך ביותר שמבצעת כיום רכבת ישראל. מדובר בקטע באורך 30 קילומטרים מהכניסה לירושלים לאזור לטרון ולעמק איילון, שלאורכו ייחפרו 5 מנהרות באורך 22 קילומטרים ו-10 גשרים באורך שבעה קילומטרים.

הפרויקט כיכב בדוחות המבקר

במהלך השנים ספג הפרויקט ביקורת רבה וכיכב בדוחות מבקר המדינה, בעיקר בשל חריגות חמורות מלוחות הזמנים ומאומדני התקציב. כבר ב-2001 אישרה הממשלה לרכבת להתחיל בהקמת הקו המהיר לירושלים לאורך התוואי המכונה A1. בהחלטה נאמר כי העבודות יסתיימו עד 2008 וכי עלותן תעמוד על 3.18 מיליארד שקל (במחירי 2003). על פי הערכות מעודכנות, צפויה עלותו הכוללת של הפרויקט להגיע לתשעה מיליארד שקל.

ב-2007 ביקשה הרכבת ארבעה מיליארד שקל נוספים לפרויקט, והודיעה כי מועד הסיום המתוכנן יידחה ל-2013. ואולם, רק ב-2009 אושר תוואי הרכבת הסופי במועצה הארצית לתכנון, לאחר מאבק ממושך שניהלו ארגוני סביבה בניסיון לבטל את הגשר המתוכנן בערוץ נחל יתלה.

לאחר האישור הסופי ותחילת העבודות לאורך הקו, עדכנה הרכבת את לוחות הזמנים לפרויקט ושוב דחתה את מועד סיומו המתוכנן, והפעם לאמצע 2016. הדחייה האחרונה ל-2017 נעשתה בשבועות האחרונים ועליה הסתמך שר התחבורה.

ממשרד האוצר נמסר ל"גלובס" כי "משרד האוצר קיבל את הדוח ובימים אלה לומד את ממצאיו". ברכבת ישראל אמרו ל"גלובס" כי "לוחות הזמנים של הפרויקט נמצאים בבדיקה, ונכון להיום מועד הסיום של הפרויקט עומד על שנת 2017".