אנליסט: "מבחני הלחץ של הבנקים עלולים לגרום למיתון"

דיק בוב, אנליסט בתחום הבנקאות טוען שמבחני הלחץ השנתיים שמבצע הפדרל ריזרב עלולים לפגוע בצמיחה ואפילו יגרמו למיתון ■

הסבב האחרון של מבחני הלחץ שעברו הבנקים בארצות הברית בחודש האחרון עלולים להזיק למערכת הבנקאות השברירית במדינה, ואפילו יכול להחזיר את ארצות הברית למיתון עמוק, כך מעריך אנליסט בענף הבנקאות.

המבחנים השנתיים שמבצע הפדרל ריזרב, מדמים מצב של 13% אבטלה במדינה, צניחה של 21% במחיר הדירות וקריסה של 52% בשוק המניות. התנאים הללו מדמים את המצב שהיה קיים בזמן המיתון ב-2008, ובמובנים מסויימים גם מחזירים את הכלכלה למצב שהייתה בו בשנות ה-30.

על פי דיק בוב, סגן נשיא חברת רוצ'דייל סיקיוריטיז, הקריטריונים שמציב הפד להצלחה במבחנים הללו לא הוגנים עבור הבנקים. שכן הדרישות כוללות הגדלת הרזרבות של הבנקים על מנת להתמודד טוב יותר עם הפסדים פוטינציאלים מהלוואות, וזה יקטין את הרווחים של הבנקים ויקשיח את התנאים לקבלת אשראי, בתקופה שהכלכלה האמריקאית מדשדשת.

"הבנקים חזרו למשחק, הבנקים במצב טוב, והם מוכנים ויכולים לעזור בצמיחה של הכלכלה, אבל אז מגיעים מבחני הלחץ הלוו וטורפים את הקלפים", אמר בוב בראיון ל-CNBC. "הבנקים ייאלצו להפחית את ההלוואות שהם נותנים, ובכך ייפגעו במנוע הצמיחה של הכלכלה".

"המבחנים הללו ייאלצו את הבנקים להגדיל את יחסי ההון שלהם על ידי קיצוץ במאזנים שלהם", המשיך בוב בדבריו. "על ההישגים של הבנקים, כל הדברים שיש לנו שיעזרו לנו להתקדם, ייבלמו, או אפילו יגרמו לנו לחזור לאחור מבחינת קצת הצמיחה במדינה, בגלל המבחנים הללו".