הסדר הטיעון עם מרגלית צנעני: הורשעה בסחיטה באיומים

צנעני הודתה והורשעה, במסגרת הסדר טיעון, בסחיטה באיומים של אמרגנה אסף אטדגי ■ בתמורה הפרקליטות תבקש לגזור עליה רק 6 חודשי עבודות‎ ‎שירות ■ העבריין מיכאל חזן, שבאמצעותו ביצעה צנעני את הסחיטה, יישלח ל-10‏‎ ‎חודשי מאסר

פרשת מרגול הגיעה לסיומה: סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט עודד מודריק, הרשיע הבוקר (א') את הזמרת מרגלית צנעני ("מרגול"), על-פי הודאתה, בסחיטה באיומים של אמרגנה לשעבר, אסף אטדגי. זאת, במסגרת הסדר טיעון אליו הגיעה הפרקליטות עם סנגוריה של צנעני, עורכי הדין ששי גז ושחר חצרוני.

לפי ההסדר, הפרקליטות תבקש לגזור על צנעני עונש של חצי שנת מאסר שתרוצה בעבודות שירות, וכן מאסר על-תנאי.

‏‏"אני מאשרת ומודה", אמרה צנעני לשופט, כשנשאלה אם היא מודה בעובדות כתב האישום המתוקן נגדה, שבניגוד לכתב האישום המקורי לא כלל את העבירה של קשירת קשר לביצוע פשע.

לבית המשפט הגיעה צנעני מלווה בסנגוריה, כשאת עיניה מסתירים משקפי שמש כהים ולצווארה צעיף סגול, והיא סירבה בתוקף להשיב לשאלות העיתונאים. הפרקליטות ציינה בדיון, באמצעות עורכי הדין גיא גורן ועוז קליין, כי אטדגי נתן את הסכמתו להסדר הטיעון.

‏השופט מודריק דחה את מועד מתן גזר דינה של הזמרת המפורסמת, ושלב הטיעונים לעונש בעניינה יתקיים ב-19 לדצמבר. יצוין כי העונש המרבי בחוק בגין עבירה של סחיטה באיומים עומד על 9 שנות מאסר, ולכן העובדה שצנעני לא תלך לכלא, למרות שהודתה בסחיטה, היא חריגה למדי.

גם העבריין מיכאל חזן מארגונו של עמיר מולנר - שותפה של צנעני למעשים ושבאמצעותו סחטה הזמרת את אטדגי - הורשע במסגרת הסדר הטיעון בפרשה בסחיטה באיומים. גם במקרה שלו נמחקה העבירה של קשירת קשר לביצוע פשע.

בניגוד לצנעני, גזר דינו של חזן, שיוצג בידי עורכי הדין תמיר סננס וצח נצר, ניתן כבר היום. השופט אימץ את הסדר הטיעון גם לגביו, וקבע כי חזן יישלח ל-10 חודשי מאסר בפועל, ובנוסף יוטל עליו עונש של שנתיים וחצי מאסר על-תנאי.

"רעה חולה"

‏"איומים חמורים המושמעים מפיו של עבריין בריון, המשליטים אימה ופחד על מושאי העבירה, הם בגדר רעה חולה שחותרת מתחת לפני סדרי חברה תקינים", כתב השופט מודריק בגזר הדין של חזן.

בהתייחסו לדברי הפרקליטות כי אטדגי "נתן את הסכמתו המלאה" להסדר הטיעון, כתב השופט: "אך נקל לשער את ההשלכות השונות של מהלכי האיום החמורים שננקטו כלפי אטדגי, קורבן העבירה, וניתן להניח כי מורא האיומים לא סר ממנו כליל".

‏השופט ציין כי באורח כללי מצווים בתי המשפט להיעתר להסדרי טיעון של הפרקליטות עם נאשמים, "אם לא נשקפת מהן חריגה בולטת מן הענישה המקובלת".

"הוא רותח עלייך"

‏‎‎פרשת מרגול התפוצצה ב-16 באוגוסט השנה, אז מעריציה הרבים של צנעני נדהמו לגלות כי היא נעצרה על-ידי המשטרה בחשד כי סחטה באיומים, ביחד עם מיכאל חזן, את אמרגנה אסף אטדגי. זאת, כדי שימלא אחר הוראותיו של פסק בוררות, במסגרתו חויב אטדגי להעביר לצנעני 15% מהכנסותיו מהופעותיו של הזמר עומר אדם, אותו ניהלו השניים.

‏צנעני ישבה כשבועיים במעצר, נחקרה ארוכות, ותמונה משפילה שלה במדי עצירה פורסמה בעיתונים. בהמשך הגישה הפרקליטות כתב אישום חמור נגד צנעני, שתיאר באופן מפורט את הסכסוך החריף ואת מעשי האיום.

לפי כתב האישום המקורי, צנעני וחזן קשרו קשר לסחוט באיומים את אטדגי, כדי שייענה לדרישותיהם.

לדברי הפרקליטות, ביוני 2011, התקשרה צנעני לאטדגי ואיימה עליו: "הם מתקשרים אליך לפעמים בקשר לעומר אדם, תיזהר בכבודם, ולא יקרה שום דבר!... עם מיכאל אתה צריך להיזהר!... תשמע, זה לא הפרסי מנתניה! וזה לא אנשים כאלה, הם טיפה אחרים".

לאחר השיחה, הגיעה צנעני לביתו של חזן ובנוכחותו התקשרה לאטדגי ואמרה לו: "הוא רותח עליך, הוא אומר שפגעת בכבוד שלו ועשית אותו קטן! הוא אומר שביקש ממך תאריכים, ואין אף תאריך!... אני מה זה מפחדת!... הוא רותח ברמות מפחידות!...אמא'לה!".

‏בשיחה נוספת, כך לפי כתב האישום המקורי, אמרה צנעני לאטדגי: "אטדגי, אתה עושה לי בעיות!... מה אני צריכה שתהיה לי שואת עולם בגללך?" . לפי כתב האישום, אטדגי, שחש פחד בעקבות האיומים, החל לנהל את עומר אדם בהתאם לגחמותיהם של צנעני וחזן ודבק בהסכם הבוררות.

‏"כתב אישום מקוטע"

‏אחרי הגשת כתב האישום בחן "גלובס" בעזרת מומחים למשפט פלילי את מוצקות ההאשמות נגד צנעני. בין היתר כינה אז עו"ד יהושע רזניק, לשעבר המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, את כתב האישום כ"מקוטע". לדבריו, "כתב האישום מקוטע וחסר את הסיפור של הקשרים בין צנעני לבין אטדגי, לעניין החוב ופסק הבוררות, שמובאים כמבוא ולא כעובדות", אמר רזניק.

‏‏גם השופט לשעבר, שלי טימן, העריך כי הציטוטים של צנעני, שמופיעים בכתב האישום, "לא יספיקו כדי להביא להרשעה מלאה בכל העבירות המיוחסות לצנעני".

נראה כי הקשיים בכתב האישום הביאו לכך שהפרקליטות החליטה להגיע להסדר טיעון בתיק. ‏‎‎‏