בכיר ביאהו: "הפוקוס בעולם האינטרנט עבר לתחום החברתי"

סמנכ"ל האסטרטגיה הראשי של יאהו ומנהל המעבדות של החברה, ד"ר פרבהאקר ראג'האבן, בראיון בלעדי ל"גלובס": "אנחנו לא מתעסקים בשאלת עתידה של יאהו ביומיום, ונותנים להנהלה לעשות את העבודה שלה"

שלוש שנים וחצי חלפו מהפעם האחרונה שבה ד"ר פרבהאקר ראג'האבן ביקר בישראל. שלוש שנים וחצי מאז שיאהו - חברת האינטרנט, שבה ראג'האבן משמש סמנכ"ל אסטרטגיה ראשי ומנהל חטיבת המעבדות - פתחה את מרכז המחקר שלה בחיפה, והפכה אותו לחלק מרשת המעבדות שהיא מנהלת ברחבי העולם.

בתקופה זו הספיקה יאהו לשלוח הביתה שני מנכ"לים - ג'רי יאנג וקרול בארטס - ולמנות את טים מורס כמנכ"ל זמני, תפקיד שהוא ממלא זה שלושה חודשים בקירוב. בתקופה זו מניית יאהו נחתכה בחצי, וההכנסות והרווחים המשיכו לצלול.

למעשה, מאז הביקור הקודם של ראג'האבן בישראל, במארס 2008, ועד היום, ממשיכות לרוץ ספקולציות סביב עתידה של יאהו; מי שהייתה פעם ענקית אינטרנט, מחפשת כיום את ההגדרה הנכונה לעסקיה ברשת. כמו לפני שלוש שנים וחצי, אז דיברו הפרסומים על מיזוג עם מיקרוסופט (שהסתיים לבסוף בשיתוף פעולה בתחום החיפוש והפרסום), גם בשבוע שעבר התבשרנו כי שוב המהלכים קורמים עור וגידים, כשמיקרוסופט - לצד חברות השקעות שונות - חתמה על הסכם סודיות, כדי לבחון מקרוב את המספרים שמאחורי יאהו.

"האם אנחנו נהנים לקום כל בוקר ולקרוא על עצמנו בעיתון? ממש לא", אומר ראג'האבן בראיון בלעדי ל"גלובס", במסגרת ביקורו בישראל. "אבל זה משהו שלא באמת מעסיק אותנו בפעילות היומיומית. אנחנו ממשיכים לעשות את העבודה שלנו, ונותנים להנהלה ולדירקטוריון לעשות את העבודה שלהם".

מטבע הדברים, ראג'האבן, שאמון על האסטרטגיה של יאהו, נמנע מלהגיב לשאלות על אודות הכוונה של החברה לצאת למכירה, אך נראה שמאז שהגיע לחברת האינטרנט, לפני שש שנים, החברה התקשתה לרדת מהכותרות. "אתה לא יכול להפריד בין מה שקורה ביאהו, לבין מה שקורה בתעשיית האינטרנט", הוא אומר. "מצד אחד, גוגל הלכה ותפסה מקום דומיננטי בשוק החיפוש, כשבד בבד הפוקוס והמעורבות מצד הגולשים עברו לתחום החברתי, עם ההצלחה של פייסבוק".

לדברי ראג'האבן, ככל שמעורבות הגולשים בתחום החברתי גדלה, מוצרי הליבה של יאהו - כמו שירות המיילים הוותיק שמביא לה את עיקר התנועה לאתר - נמצאים תחת לחץ. חיזוק לכך ניתן למצוא בנתונים שפרסמה באחרונה חברת המחקר קומסקור, שלפיהם השימוש בשירותי מיילים מבוססי רשת בקרב בני 12-17 ירד ב-31% בשנה החולפת, וב-21% בקרב בני 18-24. "שירות המייל עדיין חשוב, אבל העוצמה שלו פוחתת", אומר ראג'האבן על יאהו, שהיא כיום חברת המיילים הגדולה בארה"ב.

"אנחנו צריכים למצוא את הדרך להגדיל את הקהל שלנו, גם כשהשימוש במייל יורד", הוא מציין, ומוסיף כי "במקביל, אנחנו צריכים לשמור על המובילות שלנו בשוק מודעות הדיספליי (באנרים, וידיאו ותוכן עשיר - ר.ג). אנחנו עדיין השחקן המוביל בדיספליי, ואם אתה מסתכל על התחזיות, השוק הזה יעקוף בסופו של דבר את שוק המודעות מבוססות החיפוש. אבל אי-אפשר להתנחם בזה".

כחלק מהניסיון לשמור על המובילות בשוק הדיספליי, חתמה יאהו בתחילת החודש על הסכם עודפים עם מיקרוסופט ו-AOL, למכירת שטחי פרסום פנויים אצל כל אחת מהשותפות. המהלך נועד לחזק את שלוש חברות האינטרנט בשוק פרסום הדיספליי, ולפתוח חזית מול הצמיחה האדירה של פייסבוק וההתחזקות של גוגל בתחום. אבל לא בטוח עד כמה הדבר יעזור ליאהו, כשעל-פי תחזית שפרסמה באחרונה חברת המחקר eMarketer, היא צפויה לראשונה לאבד את המקום הראשון בתחום מודעות הדיספליי בארה"ב לפייסבוק.

על-פי eMarketer, יאהו צפויה לסיים את השנה עם הכנסות של 1.62 מיליארד דולר - צמיחה של 13.2% לעומת אשתקד. זאת, בה בעת שפייסבוק צפויה לרשום הכנסות של 2.19 מיליארד דולר וצמיחה של 80% - הגדולה יותר מארבע המתחרות הגדולות שלה יחד.

בינתיים מנסה יאהו להישאר רלבנטית בתחום באמצעות רכישות, כמו זו שביצעה באחרונה, כשרכשה את חברת Interclick ב-270 מיליון דולר. עסקה נוספת שביצעה החברה בתחום, הייתה רכישתה באוקטובר אשתקד של חברת Dapper הישראלית, שמפתחת כלים המסייעים למפרסמים ליצור פרסומות דיספליי אינטראקטיביות, ב-55 מיליון דולר. כחלק מהעסקה הפכה יאהו את מטה החברה ברמת גן, למרכז הפיתוח שלה בישראל. מבחינת יאהו, מדובר בעסקה השנייה שמבצעת החברה בישראל, לאחר שרכשה את FoxyTunes ב-2008.

* יש לכם מרכז מחקר בחיפה ומרכז פיתוח ברמת גן. למה לא לאחד ביניהם, וליצור פעילות משותפת?

ראג'האבן: "את דאפר החלטנו לרכוש לפני שנה, בשל העובדה שהמפרסמים כיום רוצים דרכים מתוחכמות יותר להגיע לקהל. המעבדות של יאהו בחיפה לא מתעסקות בתחום הפרסום, אלא בתחום המחקר והחיפוש. לכן, לא צריך להיות מיזוג פיזי בין שני המרכזים, וזה נורמלי לחלוטין להחזיק את שניהם בנפרד. אם יהיה הגיון, אז נעבוד ביחד. אבל זה לא אומר שכל פרויקט בחיפה, צריך להתאחד עם המרכז ברמת גן".

שלח לי שקט

לצד הניסיון לשמור על המעמד בשוק פרסום הדיספליי, ולהתגבר על הירידה בשימוש במיילים, יאהו מנסה להחזיק מעמד בשוק החיפוש שמשתנה באופן תדיר. מה שהתחיל פעם כרשימת אינדקסים של אתרים לפי נושאים, והמשיך בתיבת החיפוש המסורתית, מנסה לעבור בעת האחרונה אבולוציה, ולספק תשובות רלבנטיות - במקום רשימה של לינקים.

במארס השנה השיקה יאהו בארה"ב (ובהמשך במדינות נוספות) את Search Direct, התשובה שלה ל-Instant Search של גוגל. בדומה למוצר של גוגל, גם הפיצ'ר של יאהו מאפשר להציג תוצאות חיפוש באופן מיידי - בתוך חלונית חיפוש קטנה. כך, למשל, אם נרצה לדעת מה מזג האוויר בתל אביב, מספיק להקליד weather tel aviv, ולקבל באופן מיידי תחזית לשלושת הימים הקרובים. מי שיתעניין במצב המנייה של גרופון, למשל, יוכל להקליד את הסימון שלה GRPN, ומבלי ללחוץ על אנטר, יקבל את המספרים שמאחורי המניה תוך שבריר שנייה.

"משתמש שמקליד בחיפוש 'רפאל נדאל', לא רוצה לדעת שיש עליו 6 מיליון דפים, אלא כנראה שהוא מתעניין בדירוג העולמי הנוכחי שלו, או בתוצאה של המשחק שהוא משחק עכשיו", מסביר ראג'האבן.

ראג'האבן רואה התפתחויות נוספות בתחום, שיחליפו את שדה החיפוש המסורתי. "צריך להבין שחיפוש זה לא משהו שעומד בפני עצמו. אנשים לא קמים בכל בוקר, ואומרים שהם צריכים להריץ חיפוש - אלא משתמשים בחיפוש כדי להוציא לפועל את הרצונות שלהם. מה שאנחנו רואים בשנים האחרונות, הוא שאנשים מצאו מכניקות חדשות לביצוע משימות", הוא אומר, ומוסיף כי אחד השינויים הוא המהפכה החברתית באינטרנט. "אנשים משתמשים ברשת החברתית שלהם כדי לבצע משימות כמו, למשל, להתייעץ עם חברים שלהם כדי למצוא את המסעדה הכי טובה".

שינוי נוסף שבא לידי ביטוי, הוא הסמארטפונים. "אנשים כבר לא מקלידים חיפושים בטלפונים, אלא מריצים אפליקציות שיסייעו להם במשימות שהם רוצים לבצע", הוא אומר. אפליקציה כזו, שעשויה לשנות את האופן שבו נחפש דברים ברשת בעתיד, היא החיפוש הקולי של Siri מבית אפל. "סירי היא בהחלט חזית חדשה בעולם החיפוש. מה שמעניין פה, הוא לא הזיהוי הקולי שקיים כבר כמה שנים, אלא היכולת לתת מענה לצרכים של המשתמשים. עם זאת, הצד המסחרי והפרסומי מאחורי זה עדיין לא ברור", אומר ראג'האבן.

* פעם יאהו הייתה חברת חיפוש, אך נראה שבמשך השנים, ובמיוחד באחרונה, היא איבדה מהזהות שלה. איך אתם מגדירים את עצמכם כיום?

"כיום יש חברות דיגיטל, ויש חברות מדיה. אנחנו מנסים להמציא קטגוריה חדשה, ולהגדיר עצמנו כחברת מדיה דיגיטלית מתקדמת. חברות מדיה נמצאות בהוליווד, וחברות דיגיטל יושבות, על פי רוב, בסיליקון ואלי. אנחנו משלבים את שני העולמות. זה העתיד שאנחנו רוצים ליצור".

ראג'האבן מצביע על שני מהלכים שנעשו באחרונה, שניתן ללמוד מהם את הכיוון שאליו הולכת יאהו. בתחילת החודש השיקה החברה את אפליקציית האייפד של IntoNow, שמבוססת על חברת סטארט-אפ שרכשה בתחילת השנה בכ-25 מיליון דולר. האפליקציה מאפשרת לזהות תוכן שמוקרן בטלוויזיה על בסיס דגימות קול, ולהעניק אינפורמציה מקיפה על אודותיו.

"אם תסתכל על משחק בליגת האלופות, תוכל לראות על האייפד את התוצאות של המשחקים שמשוחקים במקביל. אם המצלמה מתמקדת במסי, למשל, אז תוכל לקבל דרך האפליקציה את כל הסטטיסטיקה עליו", מסביר ראג'האבן, ומוסיף על הפוטנציאל הכלכלי שמאחורי האפליקציה: "היכולת לאפיין באמצעות האפליקציה את הצרכן מבחינה דמוגרפית ולדעת את ההעדפות שלו, יכולה להוות הזדמנות לתעשיית הפרסום".

בד בבד, הכריזה החברה באחרונה על שיתוף פעולה נרחב עם רשת ABC, שבמסגרתו יערכו השתיים סיקור נרחב לקראת בחירות 2012 בארה"ב. בין היתר, מדובר על הפקת סדרת אינטרנט וראיונות מורחבים עם המועמדים. "אנחנו רוצים להעניק חוויה שתהיה מעבר מקריאת עדכוני חדשות על הבחירות, למקום יותר אינטראקטיבי", אומר ראג'האבן.

כך, עם אפליקציה מתקדמת מצד אחד ושיתופי פעולה ויצירה בתחום התוכן מצד שני, מנסה יאהו למצוא את השביל הנכון בעולם האינטרנט המשתנה. אך ללא מנכ"ל קבוע, וכשמדי יום צצים פרסומים על מכירה אפשרית, קשה להעמיד חברה על הרגליים. קצת שקט במסדרונות יאהו כנראה לא יזיק.

שוק החיפוש המקוון בארהב
 שוק החיפוש המקוון בארהב

שוק המיילים העולמי
 שוק המיילים העולמי