גם בחו"ל קשה: תנובה בדרך לסגור הפעילות ברומניה

המיתון הקשה ברומניה והעלות הגבוהה של ייצור חלב בהשוואה למחלבות המקומיות הקשו על החברה הישראלית לפעול - והיו"ר החדש נדרש לטפל בעניין ■ מכירותיה השנתיות של תנובה במדינה עומדות על כ-100 מיליון שקל בלבד - רחוק מהיעדים

האם החלום של תנובה להפוך לקונצרן בינלאומי נגוז? ל"גלובס" נודע כי תנובה בוחנת בימים אלה את סגירת המחלבה ברומניה ויציאה מכל פעילות בשוק הרומני. עוד נודע כי המחלבה ברומניה ממשיכה להסב לתנובה הפסדים כבדים, וכי זהו אחד הנושאים הראשונים שיו"ר תנובה החדש, שלמה רודב, הציב לטפל בהם.

בימים אלה מתקיימת בתנובה בחינה רחבה של הפעילות ברומניה לקראת הכרעה, כאשר הכיוון המסתמן הוא שתנובה תעשה עוד ניסיון למכור את הפעילות, ואם זה לא יצלח - היא תסגור את הפעילות.

רומניה הייתה יעד ההתרחבות הראשון של תנובה מחוץ לישראל, יעד שהיה אמור להוות בסיס "בדרכה של תנובה להפוך לחברה בינלאומית, שבסיסה בישראל וזרועותיה שלוחות לעולם", כפי שנכתב באתר החברה.

השקעה של 60 מיליון אירו

תנובה החלה בהקמת המחלבה ברומניה בשנת 2005, בשותפות (35%) עם בנק ההשקעות האירופי EBRO ועם שותף פרטי (10%). הכוונה הייתה להקים מערכת שלמה, מייצור החלב ועד להפצתו לסופרמרקטים, ולפעול עם המותגים תנובה ויופלה כמותג פרימיום.

לפי פרסומים, ההשקעה בהקמת המחלבה ומערך הייצור עמדה על 60 מיליון אירו, כ-300 מיליון שקל. לפי התוכנית העסקית, מחזור המכירות של תנובה ברומניה אמור היה להגיע בתוך 3 שנים ל-50 מיליון אירו בשנה. יתרה מכך, בתפוקה מלאה של המפעל המכירות היו אמורות להגיע ל-70 מיליון אירו בשנה.

רומניה נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי של 2008 באופן שהקשה על תנובה לצמוח. יתרה מזאת, תנובה מתקשה גם היום להתמודד עם מוצרי חלב המיובאים לרומניה ונמכרים במחירים זולים יחסית וכן עם הפער בעלות ייצור החלב הגולמי, כאשר עלות ייצור ליטר חלב ברפתות של תנובה גבוהה בכ-50% מעלות הייצור ברפתות המקומיות. איכות החלב אמנם מסומנת על אריזות המוצרים, אבל אין בכך כדי לאפשר גביית מחיר גבוה יותר מהצרכנים.

דנונה היא היום השחקנית הגדולה ביותר בשוק החלב ברומניה, ולפי הערכות מכירותיה עומדות על למעלה מ-120 מיליון אירו בשנה. טרה של קוקה-קולה ישראל פעילה גם היא בשוק הרומני עם המותג מולר כאשר היא מייבאת את המוצרים מגרמניה. הן תנובה והן טרה מחזיקות בנתחי שוק בודדים במדינה.

תנובה רחוקה מאוד מהיעדים, ולפי הערכות, מכירותיה השנתיות עומדות על כ-100 מיליון שקל בלבד.

הפסדים של 21 מיליון שקל

ביולי 2008 נאלצה תנובה לרכוש את חלקו של הבנק האירופי תמורת 50.8 מיליון שקל. בינואר 2009 היא רכשה גם את חלקו של השותף הפרטי תמורת 9.9 מיליון שקל ובסך-הכול 60.7 מיליון שקל. כיום מחזיקה תנובה במלוא הבעלות על הפעילות.

המצב הקשה של תנובה ברומניה בא לידי ביטוי גם בדוחות הכספיים. בדצמבר 2009 ביצעה תנובה הפחתת שווי של 44.7 מיליון שקל, ושנה מאוחר יותר היא ביצעה הפחתת שווי נוספת של 9.3 מיליון שקל, יחד 54 מיליון שקל.

לפי פרסומים זרים, הפעילות ברומניה במחצית הראשונה של שנת 2010 לבדה הסבה לתנובה הפסדים של 21 מיליון שקל.

יצוין כי בקיץ 2009 ניהלה תנובה מגעים למיזוג עם חברת אלבא לקט המקומית, אולם אלה לא הבשילו לכדי עסקה, ולכן ההערכות הן כי סיכויי תנובה למכור את הפעילות אינם גבוהים.

בתנובה סירבו להגיב לידיעה.