4.4 מיליון דולר - עלות השכר של מנכ"ל חברה במדד הפוטסי

כך עולה מסקר שכר מיוחד של פירמת רואי החשבון העולמית PwC ■ עלות שכר של יו"ר בחברה במדד המרכזי בבריטניה עמדה על כ-3.5 מיליון דולר

משבר החובות של אירופה, לפחות נכון לרגע זה, מאיים לפרק את גוש האירו, ליצור מיתון עולמי, ולדרדר שוב את שוקי ההון במורד ההר. אם וכאשר זה יקרה, סביר להניח ששכר מנכ"לי החברות הציבוריות באירופה ייפגע, אך ספק אם באופן מהותי. שכר מנהלים, כפי שאנו מציינים לא פעם, תמיד עולה בטווח הארוך, וגם בתקופות של מיתון כיסי המנכ"לים לא ממש נפגעים.

בכתבה נפרדת דירגנו את שכר מנכ"לי החברות הישראליות שנסחרות באנגליה, וכדי להשלים את התמונה בחרנו לתת לכם טעימה מסקר שכר מקיף שערכה פירמת רואי החשבון עולמית PwC.

סקר זה, שהגיע לידי "גלובס", מפרט את נתוני השכר של 100 החברות הכלולות במדד FTSE100 (המדד המוביל של בורסת אנגליה - מקביל למדד ת"א 100 המקומי) בשנת 2010, ומצביע על מגמות במדיניות התגמולים של החברות בשנה הנוכחית. מגמות אלו הן תוצאה של סקר שנערך בקרב 136 החברות הגדולות ביותר באנגליה (ביניהן 100 חברות המדד).

נתחיל בנתוני 2010. מהסקר של PwC עולה כי עלות השכר הממוצעת של מנכ"ל חברת FTSE100 עמדה אשתקד על 2.9 מיליון פאונד (4.4 מיליון דולר). עלות זו מורכבת משכר בסיס של 798 אלף פאונד (1.2 מיליון דולר); מבונוס בשווי של 722 אלף פאונד (1.1 מיליון דולר), ומשאר הטבות - כולל תגמול הוני והפרשות לקרן פנסיה - של 1.4 מיליון פאונד (2.1 מיליון דולר).

לא רק המנכ"ל נבדק

PwC בדקו בסקר את נתוני השכר של למעלה מ-60 תפקידים שונים בכל חברה - החל מהיו"ר, דרך המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים, וכלה בסמנכ"ל משאבי אנוש, סמנכ"ל קשרי משקיעים ותפקידים בכירים אחרים.

עלות השכר הממוצעת של יו"ר, למשל, עמדה אשתקד על 2.2 מיליון פאונד (3.5 מיליון דולר), וכללה שכר בסיס של 1.2 מיליון פאונד (1.8 מיליון דולר), בונוס בשווי של 681 אלף פאונד (1.1 מיליון דולר), ושאר הטבות בשווי של 401 אלף פאונד (619 אלף דולר).

סמנכ"ל כספים, לעומת זאת, מקבל תגמול שנתי כולל של 1.6 מיליון פאונד (2.5 מיליון דולר), וזה כולל שכר בסיס של 442 אלף פאונד (682 אלף דולר); בונוס בשווי של 366 אלף פאונד (565 אלף דולר) ושאר הטבות בשווי של 821 אלף פאונד (1.3 מיליון דולר).

לפי הסקר של PwC, שכר הבסיס של המנכ"לים עלה אשתקד בשיעור של 2.5%, ואילו השנה הוא אמור לעלות בשיעור דומה שינוע סביב 3% - נתון שהופך את הצורך של החברות לנהל את ציפיות השכר של עובדיהן, להרבה יותר בעייתי כששיעורי האינפלציה עולים בהתמדה.

ברוב המקרים, הבונוס השנתי הוא נגזרת של שכר הבסיס, ולכן גובה שכר הבסיס משפיע על גובה הבונוס. לפי הסקר, רוב החברות מאפשרות למנכ"ל שלהן לקבל בונוס שערכו המקסימלי הוא 175% מהשכר, אך אשתקד רובן שילמו בונוס נמוך בהרבה - רק 111% מהשכר.

שכר ובונוס מהווים חלק ניכר מסך עלות השכר, אך חלק לא מבוטל ממנה הוא התגמול ההוני - אופציות למניות ו/או מניות חסומות. לפי הסקר, רוב החברות אינן מתכננות לבצע השנה שינוי מהותי במאפייני התגמול ההוני, ורק חמישית מהסך מתכננות להגדיל את גודל חבילות האופציות למניות ו/או מניות חסומות. עם זאת, כשליש מהחברות כן מתכננות לשנות את הקריטריונים למתן תגמול הוני (על ידי הוספת קריטריונים ו/או שינוי המשקלות של קריטריונים קיימים).

לבסוף, בדק הסקר עם אלו אתגרי תגמול עיקריים צפויות החברות להתמודד השנה, והעלה בחכתו שניים: לבחור יעדי ביצוע בריאים, כהגדרת הסקר, שמותאמים לאסטרטגיית החברה, מובנים לכל מנהל ונתונים להשפעתו (33% מהנשאלים בסקר); והשני, לנהל נכון את ציפיות השכר של עובדי החברה, ואף את אכזבותיהם.

המספרים מאחורי סקר השכר של PwC
 המספרים מאחורי סקר השכר של PwC