גבעות עתרה לבג"ץ נגד חוק ששינסקי: לא להחילו על שדה "מגד"

טוענת: "הסיכוי למציאת נפט ביבשה היה נמוך בהרבה מסיכויי ההצלחה בחיפושי גז בים; לכן קביעת הסדר זהה לגבי חיפושי נפט ביבשה וחיפושי גז בים אינה מידתית"

חוק ששינסקי (חוק מיסוי רווחי נפט) מפלה לרעה את שותפות חיפושי הנפט גבעות עולם, שמחפשת נפט ביבשה, ביחס לחברות להן קידוחי גז בים - כך טוענת חברת גבעות עולם בעתירה שהגישה היום (ב') לבג"ץ, בבקשה כי הוראות החוק לא יחולו על זכויותיה של גבעות עולם ועל שדה הנפט "מגד" שבבעלותה.

באמצעות עו"ד יחיאל כשר ממשרד יובל לוי ושות' ועו"ד חיים אינדיג, טוענת גבעות עולם כי חוק ששינסקי הוא בלתי חוקתי, הן מכיוון שהוא פוגע בזכויות קניין באופן בלתי מידתי, והן בשל היותו בעל תחולה רטרואקטיבית.

בעתירה שהוגשה נגד הממשלה, הכנסת, ועדת הכספים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, מציינת גבעות עולם כי הסיכוי למציאת נפט ביבשה הוא נמוך בהרבה מסיכויי ההצלחה בחיפושי גז בים.

לדברי גבעות עולם, ההסתברות להצלחה בחיפושים שתיכננה עמדה על 12.5% בלבד, בעוד שסיכויי ההצלחה לגבי חיפושי הגז בים הם גדולים כמעט פי 3. לכן, טוענת החברה, קביעת הסדר זהה בחוק לגבי חיפושי נפט ביבשה וחיפושי גז בים היא לא נכונה ולא מידתית.

"חוק לא חוקתי"

עוד נטען בעתירה כי עיקר משקיעיה של גבעות עולם הם משקיעים פרטיים מקרב הציבור הרחב, והשלכות החוק על משקיעים אלו הינן דרסטיות במיוחד, ועוד פחות צודקות.

מעבר לטענות הפרטניות שהעלתה, מצטרפת גבעות עולם לטענות שכבר נשמעו, לפיהן חוק ששינסקי אינו חוקתי, לאור העובדה שהוא חוקק באופן רטרואקטיבי, לאחר שהתברר למדינה כי חיפושי הנפט והגז נושאים פרי.

"מדינת ישראל יצרה, במודע ובמתכוון, משטר מיסוי שבא לעודד השקעות בביצוע חיפושי נפט וגז בישראל, וזאת לאחר שחיפושים שמימנה המדינה נכשלו במשך שנים רבות. מהלך החקיקה של חוק ששינסקי שנערך בעקבות ועדת ששינסקי ביקש, במוצהר, להגדיל את חלק הממשלה ברווחים שיופקו מחיפושי הנפט והגז, על חשבונם של היזמים/המשקיעים. מקומם ואבסורדי מאין כמוהו הוא לבחון את המצב בדיעבד, לאחר שהסיכוי (הקטן) להפיק רווח התממש והסיכון (העצום) לאובדן הכסף לא התממש", נכתב בעתירה.

עתירתה של גבעות עולם מצטרפת לשתי עתירות קודמות שהוגשו לבג"ץ נגד חוק ששינסקי - האחת בידי חיים דודיאן והשנייה בידי משקיעי שותפות חיפושי הגז והנפט ישראמקו.

"לפני פרסום חוק ששינסקי היו אמורים משקיעי ישראמקו לקבל 44% מכל תמורה של גז שיופק ב'תמר'. היום נותרים בידיהם 16.5% בלבד. רמת מיסוי זו אינה נהוגה באף מדינה מערבית נאורה אלא רק בדיקטטורות חשוכות", כתבו משקיעי ישראמקו בעתירה שהוגשה במאי.