שטייניץ: "אשפר את מעמד עובדי הקבלן - כמו בשבדיה"

(עדכון) - שר האוצר חושף בכנס שדרות: ישנו מו"מ מתקדם עם ההסתדרות לפתרון משבר עובדי הקבלן ■ נאומו נקטע על ידי מפגינים ■ "כשנכנסתי לתפקידי גם בישראל היו תחזיות אבטלה של 10%-15%; חשוב שנמנע אבטלת המונים"

"אנחנו נמצאים בקרב הגנה קשה על כלכלת ישראל", אמר היום (ג') שר האוצר יובל שטייניץ בכנס שדרות לחברה שנפתח בהוקר. "המאבק על הכלכלה, המאבק על החברה והמצב הבטחוני קשורים כולם יחד. הקרב הזה הוא לא קרב הגנה רק על הכלכלה אלא על אזרחי ישראל. אנחנו נאבקים כבר 3 שנים כדי למנוע מצב של אבטלת המונים שרואים בספרד, איטליה, אירלנד פורטוגל וארה"ב. בפורטוגל יש 50% אבטלה בקרב צעירים. המשבר הגלובלי היכה בכלכלות. כשנכנסתי לתפקידי גם בישראל היו תחזיות אבטלה של 10%-15%. מצב כזה מגדיל פערים ופוגע במיליוני אנשים ובשכבות החלשות".

שטייניץ הדגיש את הצורך למנוע "אבטלת המונים" כתשובה לדרישות החברתיות: "כדי לדאוג לחברה ולביטחון חייבים שתהיה כלכלה צומחת ולא צונחת; כלכלה שמייצרת מקומות עבודה ולא מאבדת אותם. זה לא צחוק שכל יום מדינה אחרת באירופה נקלעת למשבר חובות. משימתי כשר האוצר היא לדאוג קודם כל שלא נגיע למצב של אבטלת המונים. המשבר הגלובלי הוא גן משבר חברתי, לא רק כלכלי. החברה נפגעת. גם מי שעובד, כשהאבטלה עוברת את ה-10% גם מי שעובד הכנסתו יורדת".

במהלך דבריו של שר האוצר, קבוצת מפגינים הפסיקו את נאומו של שר האוצר בקריאות "הנגב דורש צדק חברתי" או "במקום לדאוג לחברה אתה מפרק את החברה". המפגינים הפסיקו את נאומו של השר למשך מספר דקות לפני שהוצאו מהאולם.

"עד היום הצלחנו למנוע אבטלת המונים בישראל ולהביא לצמיחה", המשיך שטייניץ. "אבל על ההישג הזה צריך להמשיך ולהיאבק. חינוך ורווחה חשובים אבל נושא האבטלה הוא החשוב ביותר גם אם המצב יהיה קשה. אנחנו צריכים לעודד השקעות בארץ ולא להבריח אנשי עסקים. עשינו עסקת חבילה עם ההסתדרות, עשינו תקציב דו-שנתי. הדברים האלו עוזרים להתמודדות עם המצב. הנהגנו בישראל צעדים נמרצים שהביאו לכך שהמדינה היא בין הבודדות בעולם שבונים בה ומרחיבים בה מפעלים והייטק ויוצרים מקומות עבודה".

שר האוצר התייחס גם למחאה החברתית ואמר: "התנהל כאן בשנה האחרונה מאבק אדיר שלא היה כדוגמתו במדינה על השאלה למי שייכים אוצרות הטבע של המדינה. לפני שנה וחצי אחרי דיון באוצר החלטתי לשים סוף למצב בו הציבור בישראל לא נהנה מהחלק הראוי במאגרי הגז העצומים שהתגלו. זה היה הקרב הגדול ביותר שהתנהל כאן - על 200 מיליארד שקל במחירים של היום. הוא עוד יכול להיות יגדל. ואני קבעתי שנלך יחד עם הסטנדרטים המקובלים בעולם. מאבק מול כל חברות האנרגיה בארץ ובחול. נגד גדודי לוביסטים והפגנות נגדי ונגד שישינסקי. זה היה מאבק לא קל. כשנכנסתי להקמת וועדת שישינסקי, רוב אנשי האוצר המליצו לי להימנע מזה. למה לך להכניס את הראש למיטה החולה הזו? שאלו אותי".

בנקודה זו שוב התפרצו מפגינים לדבריו של שר האוצר בקריאות: "איפה הכסף? מה עם הקרן שהייתה אמורה לקום עד תחילת נובמבר?". שטייניץ השיב: "אני מכיר את החוק והקרן תקום".

שטייניץ קרא שוב לקיצוץ בתקציב הביטחון והתייחס לוויכוח בינו לבין שר הביטחון אהוד ברק: "זהו ויכוח על שקיפות. כמו במאבק על מסקנות ששינסקי שהבאתי תוצאה ראויה - כך יהיה גם בנושא השקיפות והבקרה בתקציב הביטחון". הוא גם גילה שישנו מו"מ מתקדם עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני בסוגיית עובדי הקבלן ואמר: "יהיה שיפור משמעותי במעמדם של עובדי השמירה והניקיון ושל שאר העובדים החלשים בישראל, כמו בשבדיה".

בסוף דבריו השיב שר האוצר למספר שאלות מהקהל. במהלך תשובותיו חשף שטייניץ כי "אנחנו נמצאים במו"מ מתקדם עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני לפיתרון המשבר בתחום עובדי הקבלן. יהיה שיפור משמעותי במעמדם של עובדי השמירה והניקיון ושל שאר העובדים החלשים בישראל, כמו בשבדיה".

שר האוצר התייחס גם לאוכלוסיות בישראל שאינם משתתפות בנטל העבודה: "יש שני חלקים בציבור שאינם משתתפים בצורה מלאה בנטל העבודה. האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה החרדית. אבל יש שינוי. בציבור החרדי נפל האסימון שאפשר וצריך לצאת לעבודה".