שרי האוצר של גוש האירו הסכימו על נתח הסיוע הבא ליוון

חלק זה בסיוע ליוון יימנע חדלות פירעון של המדינה ■ שרי האוצר של אירופה נפגשים הערב בבריסל על מנת לסכם באופן סופי את התנאים למינוף קרן החילוץ ■ נשיא ארה"ב ממשיך ללחוץ על המנהיגים באירופה להגיע לפיתרון למשבר

שרי האוצר של האיחוד האירופי נפגשים הערב (ג') בבריסל על מנת לסכם סופית את התנאים למינוף הקרן, ולהכין את הקרקע לקראת פסגת מנהיגי אירופה שתתקיים ב-9 בדצמבר ובה תאושר התוכנית באופן סופי.

שרי האוצר אישרו הערב במסגרת המפגש את החלק הבא בסיוע ליוון העומד על 8 מיליארד אירו (10.7 מיליארד דולר). נזכיר כי מדובר בנתח הנוסף בחבילת החילוץ הראשונה שאושרה ליוון והיקפה 110 מיליארד אירו. יוון, המדינה הנאבקת עם חוב ענק, זקוקה בדחיפות לחלק זה בחבילת החילוץ ועל פי הערכות חלק זה יימנע מהמדינה להגיע למצב של חדלות פירעון. מדינות גוש האירו אחראיות לחלק של 5.8 מיליארד אירו בסיוע ליוון ואילו קרן המטבע הבינלאומית אחראית לחלק הנותר.

עוד נדון נושא ההלוואות של הבנק המרכזי האירופי לקרן החילוץ. מדיווחים עולה כי שרי האוצר הסכימו על מתווה כזה רק כמוצא אחרון, אם כל שאר האופציות ייכשלו.

הזינוקים שנרשמו אתמול בבורסות העולם ובבורסות אירופה בפרט נבעו בעיקר מהדיווחים על הסכמה אפשרית בין שרי האוצר של אירופה על אופן מינוף קרן החילוץ האירופית(EFSF) שהליך המינוף שלה היה תקוע מאז התקבלה ההחלטה על הצורך למנף אותה מ-440 מיליארד אירו לכטריליון אירו.

אתמול, המשיך נשיא ארצות הברית ברק אובמה להפעיל לחץ על מנהיגי אירופה להגיע לפיתרון המשבר באירופה במהירות האפשרית במטרה להימנע מהתפרקות של האיחוד האירופי. "להגיע להסכמה לגבי פיתרון מספק למשבר מהווה צעד בעל חשיבות עליונה עבור ארצות הברית", אמר הנשיא אובמה במסיבת עיתונאים, לאחר פגישה עם נשיא האיחוד האירופי הרמן ואן רומפוי וראש הנציבות האירופית חוסה מנואל ברוסו.

"יש לנו עניין גדול בהצלחה של מנהיגי אירופה להגיע לפיתרון, ואנחנו נמשיך לפעול יחד על מנת למצוא פיתרון יצירתי וטוב למשבר בעתיד הטוב", אמר אובמה לאחר הפגישה השנתית בין ארצות הברית לאיחוד האירופי. ברוסו ניסה להרגיע במעט את החששות מהתפרקות של גוש האירו ואמר: "אף אחד באירופה לא דן באפשרות של התפרקות של האיחוד האירופי, אלא כולם מדברים על הידוק הקשר בין המדינות באיחוד".