קב' דלק תסייע לגדות ביוכימיה ב-19 מיליון דולר נוספים

החברה שנמצאת בשליטת הקבוצה הפסידה 28 מיליון דולר בחודשים ינואר-ספטמבר ■ מתחילת השנה הזרימה לה קבוצת דלק שבשליטת תשובה 33 מיליון דולר

מתחילת השנה הזרימה קבוצת דלק, בעלת השליטה בחברת גדות ביוכימיה, 33 מיליון דולר לחברה הבת בהלוואת בעלים, ועל ידי כך עזרה לגדות להמשיך בפעילותה השוטפת ולפרוע את התחייבויותיה. דוחות הרבעון השלישי שפרסמה היום גדות מצביעים על רבעון נוסף שהסתיים בהפסד תפעולי ובתזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת, שאליו הצטרפה הפחתת שווי מפעל חומצות הלימון שהקימה בסין.

בשורה התחתונה נרשם הפסד של 9.5 מיליון דולר ברבעון השלישי, כשמתחילת השנה הסתכמו הפסדיה של גדות ב-27.8 מיליון דולר. כלומר, מחיקה של מחצית מההון העצמי בתוך שנה בלבד. על רקע זה, פרסמה היום קבוצת דלק כתב התחייבויות לפיו היא תעמיד לגדות ביוכימיה ממקורות מימון נוספים עד סוף 2012 בהיקף של עד 19 מיליון דולר.

גדות ביוכימיה נמצאת בבעלות קבוצת דלק (76%) ובזן (24%). החברה, המנוהלת על ידי דן מסיקה, עוסקת בייצור ושיווק חומרי גלם לתעשיית המזון, בשלושה תחומים עיקריים: תחום הפרוקטוזה (פחמימת סוכר שנמצאת במוצרי מזון), תחום חומצת הלימון והמלחים ותחום הרכיבים התזונתיים. מעל ל-95% ממוצרי החברה מיוצאים לחו"ל, ועקב כך היא מדווחת בדולרים.

הכנסות החברה ברבעון השלישי רשמו עלייה של 14.2% ביחס לרבעון המקביל אשתקד, והגיעו לרמה של 38.5 מיליון דולר. היקף התוצרת שמכרה גדות נותר דומה, ומקור העלייה בהכנסות הוא עלייה במחירי המכירה. גדות המשיכה לסבול ברבעון זה ממחירי סוכר גבוהים (חומר הגלם של החברה), אשר גרמו לשחיקה ברווחיות. כך רשמה החברה ברבעון זה רווח גולמי של 1.2 מיליון דולר, ירידה של 58.6% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

"נשפר תוצאות בשנה הבאה"

מעבר לשחיקת הרווחיות, ביצעה, כאמור, גדות ביוכימיה הפרשה לירידת ערך מפעל חומצות הלימון בסין. המפעל, שהוקם בעלות של 60 מיליון דולר והחל לעבוד במתכונת מלאה באפריל 2010, רשם מכירות של 3.4 מיליון דולר ברבעון השלישי, וזאת ביחס ל-1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההפרשה, בשיעור של 9.6 מיליון דולר, הביאה לכך שמגזר זה רשם הפסד של 11.8 מיליון דולר ברבעון השלישי.

בחברה מעדיפים כעת שלא להפעיל את המפעל בניצולת מלאה, בשל עליית מחירי הקסאבה (גידול שורש שמשמש לייצור אתנול), שמשמש כחומר גלם בחברה, בין היתר בשל ההצפות בתאילנד. תחת זאת, מבצעים במפעל התאמות ושיפורים שיאפשרו להגדיל בעתיד את התפוקה בו, וזאת לצד שורה של מהלכי התייעלות בפעילות החברה בארץ, שמטרתן להפחית את ההוצאות הקבועות של החברה.

דוח מקורות ושימושים אותו פרסמה גדות חושף מספר מהערכותיה לגבי העתיד: כך, ברבעון הרביעי השנה, צופה גדות לרשום תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת בהיקף של 3.5 מיליון דולר, אולם בכל שנת 2012 היא כבר צופה כי תרשום תזרים חיובי בהיקף של כ-8.2 מיליון דולר.

בשיחה עם "גלובס", אמר המנכ"ל מסיקה כי "המצב הכללי של ירידת מחירי הסוכר, שיפור עלויות בסין, שיפור במחירי המכירה ותוכנית התייעלות, יעזרו לחברה במהלך השנה הבאה לשפר את תוצאותיה".

נכון לסוף ספטמבר הסתכם היקף החוב של גדות ביוכימיה בכ-327 מיליון שקל, אולם בנובמבר היא פרעה כרבע מקרן האג"ח י', בהיקף של כ-51 מיליון שקל, בעזרת הלוואה שהעמידה לה קבוצת דלק. יתרת החוב (סולו) הנוכחית של גדות כוללת כ-153 מיליון שקל באג"ח שנושאות ריבית צמודה למדד של 5.1%; חוב של 15 מיליון דולר להראל, אשר צפוי להיפרע בשנים 2012-2018 ונושא ריבית של 8.9% לשנה; והלוואות בנקאיות.

תוצאות גדות ביוכימיה
 תוצאות גדות ביוכימיה