מועצת ממ"י תדון בשינוי ייעוד קרקעות חברת המלח

זאת בצל משפטו של דני דנקנר ■ היועמ"ש וינשטיין החליט: אין צורך להמתין עד להחלטה אם המעורבים בפרשה יועמדו בסופו של דבר לדין פלילי

‎‎מועצת מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י) תקיים דיון בביטול החלטתה ממארס 2010 לאשר את ההסכם בין המינהל לבין חברות המלח שבשליטת משפחת דנקנר, באשר לקרקעות המינהל המוחזקות על-ידי חברות המלח בעתלית ובאילת.

‏כך החליט היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בעקבות החשדות הפליליים שעלו בחקירה שנוהלה בעניין חברות המלח כהסתעפות של פרשת הולילנד. על החלטת היועץ מסרה היום (ד') הפרקליטות לבג"ץ, במסגרת תשובתה לעתירות שהגישו התנועה לאיכות השלטון, החברה להגנת הטבע ועמותת "שיח חדש".

‏מדובר בעתירה שהוגשה כבר בשנת 2003, בדרישה לבטל את ההסכם שבין ממ"י לבין חברות המלח, שכן שינוי הייעוד של הקרקעות ששימשו את החברות בעתלית ובאילת והפיכתן לקרקעות לבנייה, פירושו מתן הטבה בגובה של יותר מ-100 מיליון שקל לחברות המלח.

‏החלטת מועצת ממ"י לאשר את ההסכם לא נכנסה לתוקפה, שכן נדרשה חתימת שר האוצר יובל שטייניץ, ואולם הוא לא חתם בשל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה.

‏בעתירה התבקשו המדינה ומועצת ממ"י להימנע מלפעול בהתאם להסכם שנחתם בין המינהל לבין חברות המלח, שלפיו יקבלו חברות המלח זכויות בנייה בעת שינוי ייעוד קרקעות‏‎ ‎בהיקף של כ-2,000 דונם בעתלית ובאילת, ששימשו אותן עד כה לייצור מלח. לפי ההסכם, יקבלו חברות המלח 50% מזכויות הבנייה על הקרקעות‏‏‎ ‎בעתלית ו-30% מזכויות הבנייה על הקרקעות באילת, לאחר שינוי ייעודן לקרקע המשמשת‏‎ ‎למגורים‎.‎‏

פגמים במישור המינהלי

‏במסגרת הדיון בעתירות הורה בג"ץ למדינה לפני כחודשיים בצו על-תנאי "לנמק מדוע לא תינתן החלטה ביחס לתקפות ההסכם שבין ממ"י לבין חברות המלח".

היום הודיע עו"ד ענר הלמן מהפרקליטות לבג"ץ כי "בהמשך למכתבי השימוע שנשלחו לגורמים שונים, שהיו מעורבים בקבלת החלטת המועצה או מעוניינים בקבלתה, ובהם מנהל ממ"י בתקופה הרלוונטית, יעקב אפרתי, וחברת תעשיות מלח, בחשד שההליכים שהביאו להחלטת המועצה היו נגועים בפגמים חמורים, הגיע היועץ המשפטי למסקנה כי אין מנוס מהחזרת העניין כולו לבחינה מחדש על-ידי ממ"י".

‏וינשטיין החליט כי אין צורך להמתין עד להחלטה אם המעורבים בפרשה יועמדו בסופו של דבר לדין פלילי, מאחר שהפגמים החמורים שהתגלו במישור המינהלי מספיקים כדי לבטל את ההליך ולהחזירו למינהל. הפרקליטות הודיעה כי לדעת היועמ"ש, "שר האוצר מנוע מלחתום על החלטת מועצת ממ"י מאוקטובר 2003 ולתת לה תוקף".

‏יצוין כי היועץ וינשטיין איננו עוסק בהיבטים הפליליים של פרשות הולילנד והסתעפויותיהן, נוכח היותו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט - שאותו ייצג בעבר וינשטיין כעורך דין פרטי - אחד החשודים בפרשה.

השימועים לכל החשודים שהוחלט להעמידם לדין בכפוף לשימוע נערכו, למעט אולמרט, שהפרקליטות דחתה את בקשת סנגוריו לדחות פעם נוספת את השימוע בעניינו. ‏‎‎‏(בג"ץ 9591/03). ‏‎‎‏