לא בשמיים: התעשייה האווירית מתכוונת להתפיל מים

החברה הביטחונית מפתחת שיטת התפלה - תוך הפחתה משמעותית בעלויות האנרגיה ממשיכה לפתח גם טורבינות משוכללות להפקת אנרגיה מהרוח

התעשייה האווירית מתכוונת להקים בתוך כשנה וחצי מתקן ראשון מסוגו להדגמת יכולות חדישות ופורצות דרך בתחום התפלת מים - כך חשף היום (ד') הסמנכ"ל לענייני אסטרטגיה של החברה, ברי מבורך, במהלך הכנס השנתי של קבוצת טכנולוגיות בנושא תעופה וחלל שהתקיים בירושלים. מבורך, שפירט אודות עבודת מטה נרחבת שנעשית בתע"א בניסיון לפתח מנועי צמיחה חדשים לחברה בשנים הבאות, אמר כי צוותי חשיבה מטעמה סימנו את ענף תשתיות המים כתחום שיזכה לביקוש רב בעולם - כשברקע הצפי להחרפת המחסור בהם: "תחום המים בעולם הולך להיות חזק מאד בשל העלייה הצפויה בביקוש למים נקיים, שכן מדובר במשאב שהולך ונעלם", אמר היום מבורך בשיחה עם "גלובס": "בכוונתנו להביא לעולם הזה גישה מערכתית חדשה, שתאפשר להתפיל מי ים באופן שונה מהנהוג כיום ובשיטה יעילה וחסכונית יותר".

התפלת מי ים נחשבת הליך יקר, בעיקר בשל צריכת האנרגיה הרבה - מצב שמעלה פעמים רבות תהיות גם לגבי הכדאיות הכלכלית של הקמת מתקני התפלה. לדברי מבורך, לתעשייה האווירית "יש כימאים ואנשי מקצוע טובים בתחום ההנדסה, שמסוגלים להוביל חשיבה חדשה ופיתוח של מהלכים בתחום ויש כבר כיוון מעניין, שבכוחו למזער באופן משמעותי את צריכת האנרגיה בתהליך ההתפלה". הוא הוסיף ואמר כי המתקן הראשון שיוקם, ישמש להדגמת יכולות ההתפלה החדשות של תע"א. בהמשך, אם החברה תרצה לפתח יכולות אלה לכדי מוצר - היא תחבור לחברה נוספת, בארץ או בעולם, ותמקד את שיווק המתקנים החדשים בעיקר בחו"ל.

נוסף על התפלת מים, החברה החלה לבחון באחרונה גם פיתוח טכנולוגיות חדישות שיאפשרו מעקב שוטף אחר מצב תשתיות המים, תוך שימת דגש על צנרת: זאת, בניסיון למנוע דליפת מים בגלל תשתית מיושנת או פגועה באמצעות זיהוי הבעיה מראש.

מיזמים אלה, שאינם מזוהים עם הפעילות הקלאסית של התע"א, מתווספים לניסיונותיה להתבסס בתחומים אזרחיים: לפני כחצי שנה החברה הודיעה על התקשרות עם חברה מאירופה, לשת"פ בפיתוח, ייצור והקמה של טורבינות רוח חדישות לייצור חשמל. במסגרת עבודת ההיתכנות והפיתוח, החברות החליטו על הקמת שתי חוות ניסוי לטורבינות החדישות - בעלות 43 מיליון אירו. בתעשייה האווירית אמרו כי כל טורבינה תוכל לייצר חשמל מאנרגיית רוח בהספק של כ-3 מגוואט. על פי התוכנית הטורבינות יותקנו על אסדות בלב ים וביבשה, כשחברה משותפת מטעמן תנהל את הייצור, השיווק והתחזוקה של המוצר.

החלטת תע"א להתבסס בתחומים חדשים היא חלק מתוכנית אסטרטגית שמוביל המנכ"ל, יצחק ניסן, כדי לתת מענה לירידה בהיקף הפעילות בחטיבת כלי הטיס האזרחיים - מאז המשבר הכלכלי של 2008.