כך תעשו זאת בתבונה: 3 כללי ברזל להשקעה במניות

ג'ונתן הואניג, מנהל בקרן הגידור Capialistpig: אם אתה מאמין במניה, אל תתמהמה והקפד לתחום הפסדים בתיק ההשקעות

האופן שבו בנוי תיק ההשקעות מושפע ממספר רב של גורמים - החל מהסביבה המאקרו כלכלית וכלה באירועי מיקרו של החברות עצמן הנמצאות בתיק.

ג'ונתן הואניג, מנהל בקרן הגידור Capialistpig ציין באתר ההשקעות Smartmoney, כי ישנו מספר טכניקות בסיסיות לניהול ההשקעה, שאותן לא מומלץ לשנות. "אף אחד מאתנו לא תמיד צודק, כך שבשורה התחתונה הדבר שחשוב באמת, הוא האופן שבו אנו מנהלים את ההשקעות שלנו, ולאו דווקא במה אנחנו משקיעים". הואניג העמיד שלושה כללי ברזל להשקעה נבונה במניות וקרנות.

1. אם אתה מאמין במניה, אל תתמהמה

לרובנו יש קושי מהותי במציאת התזמון האידיאלי לרכישת המניה. "כאשר משקיע מחליט להיכנס לפוזיציה על מניה, הוא נוטה להתנות זאת במחיר 'מציאה' - אשר ייתכן שלא יגיע. אך במידה שהמשקיע סבור כי המניה תטפס, מדוע לו להתמהמה?", תוהה הואניג.

הוא מציין כי יש להתחשב בעובדה שבמידה שהירידה המיוחלת אכן תגיע בסוף, היא עלולה להתגלות כאינדיקציה להיחלשות כללית; זאת מאחר שהמשקיע נוטה להאמין כי מניה חזקה תיחלש ותרד רק עד מחיר היעד שקבע, בטרם תחל לטפס לגבהים חדשים.

2. הקפד לתחום הפסדים בתיק

אחת הנטיות הפסיכולוגיות החמורות של המשקיע הממוצע, היא האמונה כי הנכס אשר קנה יעלה, וגם כשהוא יורד אפילו בעשרות אחוזים, נמנע המשקיע לממש בהפסד; לעתים קרובות הוא אף יגדיל את הפוזיציה מתוך מחשבה על מיצוע.

לדברי הואניג, כאשר השוק שורי ומחיר המניה יחסית גבוה, הופך המשקיע למשוחד. "מישהו שיער בקיץ 2007 שחברות כמו AIG, פורד וסיטיגרופ יפלו לשפל של דולר בודד למניה תוך פחות משנתיים?". על מנת להימנע ממצבים דומים, הוא ממליץ לגדר אוטומטית כל השקעה באמצעות "יעד הפסד", הנע בין 13%-20% מגובה ההשקעה הראשונית, תוך התעלמות ממחירי יעד.

עם זאת, הואניג סבור כי לשוק שורי אין רף עליון, ולכן מציע לא למכור מניה בעלת פוטנציאל לעלות, כל עוד היא לא הופכת לדומיננטית בתיק.

3. שמור את השקעותיך לעצמך

איננו יכולים לשלוט על הנעשה בשווקים, אך באפשרותנו לשלוט בגודל החשיפה שלנו אליהם. מאחר שכל מניה יכולה לרדת או לעלות בלי קשר למשך הזמן שהמשקיע יחשוב או ידבר עליה, מציע הואניג לצמצם את העיסוק במניה למינימום ההכרחי. "דברו על פוליטיקה, ספורט או מצב הכלכלה, אבל מעבר לשיחה עם יועץ ההשקעות שלכם - שמרו את השקעותיכם לעצמכם".

לדעתו, הדבר מעלה את הסיכון משמעותית, מאחר שככל שהמשקיע מתעסק בהשקעה שלו, כך הוא יותר מחויב להחזיק בה. הדבר הופך לבעייתי במיוחד כאשר המניה צונחת משמעותית מתחת למחיר הקנייה, בעוד המשקיע נוטה לחשוב שכעת לא כדאי לו למכור. "רגשות משפיעים על החלטות, ולא על תנודתיות המחיר של ההשקעות עצמן", מזכיר הואניג, "מאחר שהשקעה מצריכה השקפה אובייקטיבית, ולא תחושת בטן".