קסם מודיעה: מחיר תעודת הסל שלנו רחוק מהשווי ההוגן

בתעודת הסל לונג מעו"ף פי 3 מחיר התעודה גבוה בכ-20% מהשווי ההוגן של המדד ■ המשמעות היא שמי קונה את התעודה, קונה אותה במחיר גבוה משמעותית לעומת השווי שהיא אמורה לייצג

בדרך כלל המטרה של פרסומת בעיתון היא לשווק מוצרים. בית ההשקעות אקסלנס עשה בה היום שימוש שונה, כשנאלץ לפרסם מודעה שדווקא מתריעה את המשקיעים מפני אחד המוצרים שלו - תעודת הסל קסם לונג מעו"ף פי 3 יומי, תעודה שאמורה להניב למשקיעיה תשואה של פי שלושה על מדד המעו"ף.

"החברה מפנה את תשומת לב המשקיעים לכך שהפער בין מחיר התעודה בבורסה לשווי ההוגן שלה גדל בצורה משמעותית", נכתב. המשמעות היא שמי קונה את התעודה, קונה אותה במחיר גבוה משמעותית לעומת השווי שהיא אמורה לייצג.

למעשה, לפי הדיווח של קסם, חברת תעודות הסל של אקסלנס, עולה כי בשבוע החולף מחירה של תעודת הסל קסם מעו"ף לונג פי 3, שבה מנוהלים כ-177 מיליון שקל, היה גבוה בשיא בכ-30% מהשווי ההוגן שלה. השבוע עמד פער זה על כ-20% בממוצע. משמעות הפער היא שמשקיע שרכש את התעודה, היה למעשה מופסד "על הנייר" ברגע הרכישה בעשרות אחוזים, לפי גובה הפער.

הבורסה ורשות ני"ע אסרו על ההנפקה

תעודות הסל הממונפות באיזון יומי מרכזות הרבה עניין בקרב המשקיעים, וכנראה שבשבוע האחרון עלה הביקוש על ההיצע, מה שגרם למחירן להמריא בהתאם. חברות תעודות הסל שומרות שמחירי התעודות שלהן יהיו זהים למחיר המדד שאחריו הן עוקבות, וזאת על-ידי כך שהן "עושות שוק" בתעודה, כלומר קונות ומוכרות לפי הביקושים וההיצעים בשוק. אולם לקסם אין מלאי של תעודות מעו"ף לונג פי 3 בשביל "לעשות שוק", ולכן נפתח הפער.

הסיבה לכך שלקסם אין את המלאי הדרוש היא איסור שהטילה הבורסה על הנפקתן. הבורסה ורשות ני"ע אסרו על הנפקת תעודות מסוג זה, כיוון שהמנגנון שלהן בנוי כך שבימי מסחר סוערים הן עשויות להשפיע על כלל השערים בבורסה.

מאידך, הבורסה והרשות לא סגרו עדיין לקסם את תעודת הסל הממונפת, וכך במצב הביניים שנוצר, שבו היחידות הקיימות עדיין נסחרות אך לא הונפקו יחידות חדשות, נוצר עיוות בין השווי ההוגן של תעודת הסל לשווי בפועל. הנפגעים המרכזיים מהמצב הלא ברור הזה הם כמובן המשקיעים שקונים נכס במחיר הגבוה משוויו.