חוק העמותות המתוקן ימוקד לפגיעה בעמותות השמאל

אחרי הביקורת על הצעת החוק שתצמצם את התרומות לעמותות, רה"מ ממקד את ההצעה וקובע מס של 45% על תרומות לארגוני שמאל ■ אם ירצו פטור ממס - יצטרכו לעבור שימוע בכנסת

הממשלה צפויה לאשר בימים הקרובים את "חוק העמותות" המתוקן, שעבר סדרה של שינויים מגרסתו המקורית בעקבות הוראתו של ראש הממשלה נתניהו. אחת הטענות אליהן התייחס נתניהו הייתה שההצעה הקודמת הייתה עלולה לפגוע גם בעמותות חברתיות, אך כעת תוגש הצעת חוק מתוקנת פרי עטם של ח"כ פאינה קירשנבאום וח"כ אופיר אקוניס.

הצעת החוק המתוקנת נוגעת לשלושה סוגים של עמותות:

• איסור מוחלט על תרומות לעמותות שתומכות בסרבנות, בחרם על ישראל או במאבק מזוין בישראל. מדובר בעמותות כמו "עדאללה", "יש גבול" ו"פרופיל חדש".

• עמותות שיוכלו להמשיך לקבל תרומות בלי הגבלה - כמו מד"א והאוניברסיטה העברית. הן מקבלות גם כספים מהמדינה, ולכן אינן פוליטיות.

• עמותות שיוטל עליהן מס של 45% על כל תרומה - אלא אם כן יבקשו שימוע בוועדת הכספים ולאחריו הצבעה על אישור התרומה. מדובר בעמותות כמו "בצלם" ו"שלום עכשיו".

החוק הזה יוגש כבר בתוך 10 ימים לאישור הממשלה וצפוי לו רוב.

נתניהו על החוק הקודם: "פוגע בחופש הביטוי"

רק לפני 10 ימים, בעקבות הסערה הפוליטית שעורר החוק, החליט ראש הממשלה נתניהו להתערב בחקיקה השנויה במחלוקת והקפיא גם את חוק העמותות.

נתניהו פנה לפני מספר ימים לח"כ אופיר אקוניס, יוזם החוק, בעקבות שיחה שקיים עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין וביקש ממנו לחדד את הצעת החוק כך שתהיה הפרדה ברורה בין עמותות פוליטיות לעמותות לא פוליטיות.

ויינשטיין אמר אז לנתניהו כי החוק "פוגע בחופש הביטוי, בחופש ההתאגדות והוא אינו מידתי". נתניהו הציע בשיחה "התאמות": העלאת סכום התרומה המותרת והגדרה יותר ברורה של הארגונים שעליהם יוטלו מגבלות - רק כאלה שיש להם באופן מובהק פעילות הנוגעת לענייניה המדיניים הפנימיים של ישראל.