תוכנית ספדיה חוזרת? רכס לבן בירושלים סומן לבנייה

תוכנית ספדיה בוטלה בפברואר 2007 כשהמועצה הארצית קיבלה את אלפי ההתנגדויות שהוגשו לה ובעקבות מאבק ציבורי מהגדולים שנראו בישראל

‎‎האם תוכנית ספדיה נכנסת בדלת האחורית דרך תוכנית המתאר המחוזית לירושלים? החברה להגנת הטבע ביקשה ממנכ"ל משרד הפנים, עמרם קלעג'י, שלא להביא את תוכנית המתאר למחוז ירושלים לדיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה ביום ג' הקרוב, בטענה שרכס לבן במערב ירושלים סומן לבנייה עתידית במסגרת התוכנית - אלמנט שנכלל בתוכנית ספדיה, שבוטלה לפני יותר מ-4 שנים.

‏תוכנית ספדיה, שנקראה על שם האדריכל משה ספדיה שתכנן אותה, ביקשה להקים כ-20 אלף יחידות דיור, שטחים למסחר ותעשייה בשטחי עמק הארזים, רכס לבן והר חרת שבמערב ירושלים. התוכנית בוטלה בפברואר 2007 כשהמועצה הארצית קיבלה את אלפי ההתנגדויות שהוגשו לה ובעקבות מאבק ציבורי מהגדולים שנראו בישראל.

‏תוכנית המתאר המחוזית לירושלים, תמ"מ 1/30, נידונה בוולנת"ע (הוועדה לעניינים תכנוניים עקרוניים) של המועצה הארצית בספטמבר, אז הוחלט לסמל את רכס לבן לבנייה עתידית. לטענת החברה להגנת הטבע, "שינוי זה הינו מהותי ביחס למרכיב מרכזי בתמ"מ 1/30 ללא כל הצדקה. השינוי האמור נבע מתמונת מצב שגויה שהוצגה בפני חברי הוולנת"ע בעת הדיון. הצגת עובדות חלקיות ובלתי מדויקות שהובילו את חברי הוולנת"ע לקבל את ההחלטה באופן שגוי, פגום ושלא כדין".

‏‏כן מוסיפים בחברה להגנת הטבע, שלאור ההתנגדויות הרבות שהוגשו לתוכנית המתאר, מונתה חוקרת מיוחדת לדון בהתנגדויות. זו המליצה שלא להתיר בנייה ברכס לבן, והמלצתה התקבלה בוולנת"ע ביולי. אלא שבספטמבר, כאמור, הפכה הוועדה את החלטתה.

‏‏במכתב החברה להגנת הטבע לקלעג'י היא מבקשת כי "לאור הפגם המהותי שנפל בהחלטת הוולנת"ע מספטמבר, לבטל את ההחלטה בנושא הוספת סימבול ברכס לבן ולהותיר על כנה את החלטת הוולנת"ע הראשונה בנושא רכס לבן מיולי".

‏משרד הפנים מסר בתגובה: "הנושא נדון בישיבת הוולנת"ע בהתאם להמלצת החוקרת, והוחלט לסמן את רכס לבן בסימבול המאפשר בעתיד בנייה, לאחר שהתקיים דיון בוועדה ורוב חברי הוועדה (כולל הירוקים) תמכו בהחלטה זו. הנושא יועלה לדיון בישיבת המועצה הארצית הקרובה. שינוי הסימבול אינו מהווה אישור בנייה, אלא אפשרות לבנייה בשטח בעתיד בהתאם לתוכניות מאושרות. כרגע אין כל תוכנית לבנייה למגורים שהוגשה".

‏במשרד הפנים הוסיפו כי "בפניית החברה להגנת הטבע למשרד הפנים לא צוינה בקשה להוריד את הנושא מסדר היום, אלא לדחות את המלצת הוולנת"ע. המועצה הארצית תדון בנושא ובהתאם לחומר שיוצג בפנייה, תקבל החלטה". ועוד הדגישו כי "הוולנת"ע הינה גוף מייעץ למועצה הארצית. הדיון בתמ"מ 1/30 יתקיים במועצה הארצית, שרק היא הגוף המוסמך לאשר או לדחות את התוכנית הנ"ל". ‏‎‎‏