אנטנות סלולריות סלולריות משלמות יותר

מועצה אזורית תמר מחייבת ארנונה על אנטנות של חברות סלולר פי שניים מחיוב הארנונה על אנטנות כאלו בחדרה

הרשויות המקומיות נוהגות לחייב בנקים וחברות ביטוח בתעריפים שנתיים הגבוהים במאות אחוזים מאשר עסקים מסחריים אחרים בתחומן, הבנקים נתפסים כבעלי "כיס עמוק". בשנים האחרונות בחלק מהרשויות המקומיות נכנס שחקן נוסף בעל "כיס עמוק" - חברות הסלולר.

מועצה אזורית תמר, המשתרעת לחופי ים המלח ודרומה ממנו, גובה מחברות הסלולר תעריף הגבוה יותר מפי ארבעה מאשר תעריף מסחר רגיל. תעריף למ"ר ברוטו לשנה בסיווג מסחר הוא 78 שקלים, בעוד שמחברות הסלולר גובים על מתקני סלולר 333 שקלים.

לצורך השוואה, הנחנו שמתקני הסלולר תופסים 5 מ"ר, חדרי התקשורת הסמוכים למתקנים תופסים 20 מ"ר והקרקע הנוספת, הקרובה למתקני הסלולר וחדרי התקשורת היא בשטח 50 מ"ר.

הנתון המשוקלל המופיע בגרף למטה מייצג את סך כל העלות למ"ר בהתקיים הנחות עבודה אלו. מה שמאזן את העלות הכללית לחברות הסלולר במועצה האזורית תמר היא הארנונה על הקרקע. ארנונה זו נמוכה באופן דרמטי בהשוואה לרשויות מקומיות אחרות.

במונחים של כלל המדינה אין התנהגות אחידה בחיוב חברות הסלולר. יש רשויות מקומיות הגובות מחברות הסלולר תעריפי ארנונה על מתקני הסלולר כמו ממסחר, אחת מהן היא ראשון לציון. יש רשויות מקומיות הגובות ארנונה יותר ממסחר לדוגמא, עיריית חדרה. יש רשויות הגובות פחות ממסחר ובהן: עיריות חיפה, קריית גת ופתח תקווה.

הקרקע סביב מתקני הסלולר מחויבת ברוב הרשויות בתעריף דומה לחיוב קרקע תפוסה סביב אזורי מסחר ותעשיה. אולם ככל שעובר הזמן, הולך ועולה התעריף הנגבה עבור רכיב הקרקע. עיריית פתח תקווה, לדוגמא מחייבת את שטח הבטון המייצב את האנטנה הסלולרית בחיוב של מתקני סלולר.

רשויות מקומיות רבות כבר עשו מעשה ומחייבות עבור הקרקע הסמוכה למתקנים בתעריף מתקני סלולר, זאת בטענת"קרקע שעיקר שימושה עם המבנה". בדרך זו עלות הארנונה על הקרקע עולה לתעריף ארנונה של מתקני הסלולר.

גגות בתים ברשויות המקומיות אינם מחויבים כלל בארנונה, אולם גגות בתים עליהם מותקנות אנטנות סלולריות מחויבים בארנונה בסיווג קרקע למתקני סלולר, ויש אפששרות שהבעלים יחוייבו בתעריף מתקני סלולר.

המתודולוגיה: חישוב עלות מ"ר מורכבת וכוללת מכלול שלם של עלויות, שברוב המקרים אינן מוכרות וזמינות. ערך מיסוי עירוני וניהול נדל"ן בנתה טבלה עם נתון ממוצע, בהתחשב בכל הפרמטרים המשפיעים על עלות מ"ר מושכר: שכ"ד חודשי (כולל העמסת שטח ציבורי), דמי ניהול, חניה, ארנונה ("מנורמלת" על מנת שתשמש בסיס להשוואה בין אזורים /ערים) ועלות אגרת שילוט.