דיווח: ה'פד' מצטרף לבנקים באירופה - ילווה לקרן המטבע

Die Welt הגרמני: ה'פד' והבנקים המרכזיים של 17 חברות גוש האירו יסייע לקרן המטבע בהזרמת הון למדינות אירופה ■ לפי הדיווח, סוכם זה מכבר כי הבנקים באירופה יזרימו 100 מיליארד אירו במסגרת התוכנית

הפדרל ריזרב, יחד עם הבנקים המרכזיים של 17 חברות גוש האירו, יסייע לקרן המטבע הבינלאומית (IMF) בהזרמת הון לכלכלות אירופה המוכות בחובות. הסיוע יינתן על בסיס הלוואות שיועברו מהבנקים לקרן, כך מצטטת הבוקר (ב') "רויטרס" את העיתון Die Welt הגרמני.

Die Welt ציטט גורמים המעורבים למגעים בין ה'פד' לבנקים המרכזיים באירופה, שציין כי הבנקים מוכנים להזרים לפחות 100 מיליארד אירו (134.2 מיליארד דולר). הכסף יוזרם דרך קרן המטבע כ"מימון מיוחד" אשר יינתן במסגרת פרוייקטים ותוכניות לאישוש הצמיחה לכלכלות אירופה ה"מתקשות".

"גם בנקים מרכזיים נוספים, דוגמת הפדרל ריזרב, ישתתפו במימון העלויות", כתב העיתון במאמר שפורסם הבוקר. עוד דיווח העיתון כי שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, ידון בסוגייה עם פוליטיקאים בכירים באירופה. גייתנר, כידוע, יבקר השבוע באירופה לקראת כנס שרי האוצר של גוש האירו, שיתקיים בסוף השבוע.

הדיווח של העיתון הגרמני אינו תלוש מהמציאות: בסוף השבוע האחרון הכריזה קרן המטבע כי גורמים באירופה דנים במתן הלוואות דו-צדדיות לקרן, במטרה לחלץ מדינות השקועות בחובות. אולם כעת, האפשרות שגם הבנק המרכזי בארה"ב ייקח חלק בסיוע, מהווה חדשה מרעישה לא פחות.

הרעיון במסגרת התוכנית הוא למנף את יכולתה של קרן המטבע לסייע לכלכלות אירופה במסגרת משבר החובות, על רקע תרחיש אפשרי של גידול הגירעון באיטליה וספרד - הכלכלות השלישית והרביעית בגודלן באירופה.

בסוף השבוע, נזכיר, יצא דובר קרן המטבע גרי רייס, בהודעה לתקשורת: "רשויות באירופה, בדומה למדינות אחרות שחברות בקרן המטבע, בודקות אפשרות להלוואות דו-צדדיות לקרן". על פי דיווחים נוספים, אישר יו"ר הבנק המרכזי האירופי מריו דראג'י טיוטה ראשונית לתוכנית הלוואות של הבנקים באירופה לקרן, בהיקף 200 מיליארד אירו.