הסטטיסטיקה נגד מוטי איווניר

14 מחזורים בתוך עונת 2011/12, ו-25% מהמאמנים בליגת העל כבר הספיקו להיפרד ממקום העבודה שלהם; ובאירופה? המאמנים מצליחים לשרוד יותר

מוטי איווניר רמז אתמול (א') אחרי ההפסד של קבוצתו, מכבי ת"א, להפועל חיפה (2-0), שייתכן ויפנה את מקומו. עד עכשיו, בתום 14 מחזורים בלבד, פוטרו 25% מהמאמנים שהחלו את העונה בליגת העל - ובסך הכל ארבע קבוצות שלחו מאמנים הביתה (רמה"ש, מכבי פ"ת, הפועל ב"ש, הפועל חיפה).

בליגות הבכירות באירופה שיעור הפיטורים נכון לשלב זה של העונה נמוך בהרבה - מתוך 98 הקבוצות בחמש הליגות הבכירות (אנגליה, איטליה, ספרד, גרמניה, צרפת) פוטרו/התפטרו 11 מאמנים (11%). מי שמובילה את השוק היא הסרייה A האיטלקית, בה פוטרו עד כה 6 מאמנים.

ככל שהולכים לליגות שדומות יותר לליגה שלנו, כך עולה שיעור הפיטורים. ביוון פוטרו כבר 6 מאמנים העונה, בטורקיה 5, וברומניה 4.

עד כמה מצבם של מאמנים גרוע בכל העולם, אפשר להבין ממחקר מקיף שנעשה לאחרונה ב-NBA, שם התברר כי ב-65 השנים האחרונות (מאז הקמת הליגה ב-1946), קריירה ממוצעת של מאמן בליגה המקצוענית נמשכת 5.05 שנים בלבד - כשלושה חודשים בלבד יותר מקריירה של שחקן בליגה.

מהמחקר גם עולה כי מאמנים צעירים מתקשים לקבל צ'אנס - בעוד שלפני 50 שנה הגיל הממוצע לתחילת קריירת אימון ב-NBA עמד על בסביבות 31, בארבע השנים האחרונות הגיל ההתחלתי הממוצע לתפקיד אימון בליגה עומד על 41. עוד עולה מהמחקר: 28% מהמאמנים שאימנו אי פעם ב-NBA נאלצו להסתפק בעונת אימון בודדת לפני שפרשו, בעוד שרק 5% מהמאמנים הצליחו לשרוד מעל 15 עונות.