אבי בן בסט: דוח הריכוזיות חושף סכנות חמורות לישראל

פרופ' אבי בן בסט בשימוע שנערך היום בוועדה הממשלתית להגברת התחרותיות במשק: "ההמלצות של הוועדה אמנם פועלות לריכוך הבעיות, אך אינן מספיקות"

"מדוח הוועדה עולה כי ניתוח קשת הסוגיות שעלו על שולחנה - הפירמידות, והריכוזיות שנגזרת מהם והאחזקה המשולבת של מוסד פיננסי ותאגיד ריאלי - נחשפות הסכנות החמורות הנשקפות למדינת ישראל מבעיות אלה", כך אמר פרופ' אבי בן בסט בשימוע שנערך היום (ב') בוועדה הממשלתית להגברת התחרותיות במשק.

בשיחה עם "גלובס" הסביר בן בסט כי "ההמלצות של הוועדה אמנם פועלות לריכוך הבעיות הנובעות מהמבנים הללו, אך בשלוש נקודות מרכזיות אינן מספיקות".

ראשית, סבור בן בסט כי בנושא הפירמידות על ההמלצות לגרום לכך שהיקף הפעילות העסקית בקבוצות אלו יצטמצם בשיעור דרסטי. "מבין כל המלצות הוועדה יש 2 שיכולות לגרום לכך. אולם, האחת שנויה במחלוקת בין חברי הוועדה והשנייה אינה מוגדרת בצורה מספקת", אמר.

לדברי בן בסט, כללי הממשל התאגידי לכשעצמם, אינם יכולים לשנות את המצב באופן יסודי וכרוכים בהוצאות גדולות למפוקחים ולמפקחים. "לדעתי, חשוב ביותר להפוך את המלצה 16 המגבילה את כוחו של בעל השליטה באסיפה הכללית להמלצה המרכזית. כרגע, זו הצעה שהוועדה לא הכריעה לגביה ולכן היא ביקשה את תגובת הציבור. הצעה זו תפתור את הבעיה המרכזית שכרוכה במבנה הפירמדיאלי ולכן תייתר חלק גדול בנושא הממשל התאגידי", אמר בן בסט ל"גלובס".

לגבי סוגיית המינוף, בן בסט סבור כי "הוועדה ערה לסכנות למינוף יתר אך מתייחסת לסוגיית המינוף בעיקר מהזווית של המממן ולא מהזווית של הממומן. אין ספק שההמלצה להגביל את יכולתם של המשקיעים המוסדיים להעניק אשראי לחברות עסקיות היא חיובית מאוד, אולם חשוב לא פחות להגביל גם את סך האשראי שקבוצת עסקית, ובעיקר תאגיד פירמדיאלי, יכולים ליטול מכלל המלווים", הוא מסביר.

לפיכך, בן בסט סבור כי נדרשת החלטה משותפת של כל המפקחים על שיעור המינוף של קבוצות העסקיות על ידי שלושת המפקחים.

לגבי ההמלצה על איסור האחזקה המשולבת של מוסד פיננסי ותאגיד ריאלי בן בסט סבור כי "הייתה עדיפה הפרדה מלאה. אבל אם אנו רוצים להכניס רף לאפיון חברות קטנות מאוד, נדרשת הגבלה הרבה יותר מחמירה מזו שהוצעה, אחת שתגביל לא רק את גודלו של התאגיד מסך הפדיון במשק, אלא גם על בסיס משקלו בענף הוא פועל".

לדברי בן בסט, תאגיד שהוא חצי אחוז מפדיון במשק, סביר שהוא במעמד של מונופול או אוליגופול. "תנובה נמצאת מתחת לרף הזה למרות שיש לה כוח אוליגופוליסטי בתחום החלב ומוצריו. צריך לזכור כי בענפים לא תחרותיים קל לנצל יותר ניגודי עניינים", הוא סיכם.