"האכיפה המינהלית תעזור לבער את החוליים בשוק ההון"

אתמול יצאה לדרך המהפכה המינהלית של רשות ני"ע ■ ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, מנהלת האכיפה ברשות ני"ע: "תוך שנה נראה תוצאות; ציבור המשקיעים ייצא נשכר"

"האכיפה המינהלית לא תעסוק בזוטות. היא תעסוק במקרים של הפרות ברורות שצריך לטפל בהן" - כך אמרה היום (ב') ל"גלובס" מנהלת האכיפה ברשות ניירות ערך, ד"ר אילנה ליפסקר-מודעי, לרגל צאתה לדרך אתמול של המהפכה המינהלית באופן מעשי.

לדברי ליפסקר-מודעי, רשות ניירות ערך תשים דגש רב על ההליך המינהלי בתקופה הקרובה. "נמשיך לנתב לכיוון הפלילי את התיקים החמורים, שהעונש הראוי בהם הוא מאסר, ובמקביל נטפל במישור האכיפה המינהלית.

"הטיפול יעסוק גם בדברים שקודם לכן לא היינו מטפלים בהם, דברים יותר קטנים וגם דברים בינוניים, שיכלו להיות מטופלים במישור הפלילי אך משיקולי יעילות או קידום של הנושא, ננתב אותם למישור המינהלי. גם תיקים שנגנזו בגלל העלויות הגבוהות של ניהול ההליך הפלילי יטופלו כעת".

אתמול (א') פורסמו סדרי הדין בהליך האכיפה המינהלי - סמכות האכיפה והענישה הנרחבת של רשות ניירות ערך, שמדירה שינה מעיני לא מעט פעילים בשוק ההון - הנוגעים לפעילות ועדת האכיפה המינהלית, להליך האכיפה ולסמכויות הבירור המינהלי.

הליך פשוט ומקוצר

סדרי הדין, שאותם קבעה ועדת האכיפה המינהלית, כוללים את מכלול ההוראות הקשורות להתנהלות ההליכים בפני מותבי הוועדה, כשבוועדה מדגישים כי הקפידו על כך שההליך המינהלי יהיה הליך מקוצר ופשוט יותר לעומת ההליך הפלילי, תוך שימת דגש על יעילות ההליך.

בעקבות הפרסום, החל מעוד 30 יום, יכולה ועדת האכיפה לדון בפועל בתיקים מינהליים.

מודעי-ליפסקר ציינה כי "ברשות בוחנים עכשיו מקרים שהתגלו לאחר כניסת החוק לתוקף, ב-27 בפברואר השנה. אין עוד הוראת פתיחה רשמית בחקירה מינהלית באף תיק, אך יש דברים שמתגבשים במחלקת מודיעין, ובתיקים שאנחנו בוחנים בחודשים האחרונים, שהמעשים בהם בוצעו אחרי כניסת החוק לתוקף, נחליט אם להעבירם לוועדת האכיפה המינהלית.

"בנוסף, ישנם הסדרי אכיפה שיכולים להיות מאושרים על-ידי הוועדה בעוד 30 יום, ובמהלך החודש הקרוב אני מניחה ומקווה שתהיינה הוראת פתיחה בבירור מינהלי לגבי מספר תיקים".

תיקון התנהגויות מפירות

מודעי מקווה כי תוך שנה ניתן יהיה לראות את תוצאות ההליך המינהלי בשטח. "אני חושבת שזה יעזור מאוד לבער את כל החוליים של שוק ההון, ואני מקווה וצופה פיתוח גם של הפסיקה בנושא של הפרות ביחסים בין מנהלי תיקים ויועצי השקעות לבין לקוחות. ציבור המשקיעים ייצא נשכר מההליך הזה. רוב ההפרות בתחום הזה מצויות במישור המינהלי, ומיעוטן פליליות.

"נהיה חכמים יותר אחרי שנה של אכיפה בפועל. בירורים מינהליים יהיו יותר פשוטים ויותר קצרים מאשר חקירות פליליות. כתוצאה מכך ייווצרו ככל הנראה יותר תיקים, והדברים יבואו לידי ביטוי בתיקון התנהגויות מפירות בשוק ההון".

פוגעים בכיס: 5 מיליון שקל על הפרה

חוק ייעול הליכי אכיפה ברשות ניירות ערך, המכונה "חוק האכיפה המינהלית", מעניק לוועדת האכיפה סמכות להטיל שורה של סנקציות שנועדו לטפל בהפרות אשר הוכחתן מצריכה קיומו של הליך בירור משמעותי, אך יחד עם זאת אין מדובר בעבירות החמורות ביותר הכוללות יסוד נפשי של מודעות או כוונה - אלה יטופלו במישור הפלילי.

על-פי החוק, ועדת האכיפה המינהלית אינה קשורה בדיני הראיות. נטל ההוכחה במסגרת ההליך המינהלי יהיה זהה לנטל ההוכחה בהליכים מינהליים ככלל, שלפיו עובד ציבור סביר היה משתכנע כי בוצעה הפרה.

הוועדה המינהלית מוסמכת לדון בשורה של הפרות חוק ניירות ערך, חוק השקעות משותפות בנאמנות וחוק הייעוץ, ולהטיל מגוון סנקציות חריפות. בין היתר תוכל הוועדה להטיל קנס כספי של עד 5 מיליון שקל על חברה, ומיליון שקל על יחיד (בשנה הראשונה היא תטיל רק עד מחצית מעונשים אלה, אלא במקרים חריגים), הגבלת עיסוק, התליית רישיון, השבת כספים למי שניזוק מהפעילות הלא חוקית ועוד.

הסנקציות המינהליות עוררו ביקורת חריפה וחשש כבד במשק, אך יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הודיע כי בשנה הראשונה תיושם מדיניות ענישה מופחתת, כך שלא יוטלו עונשים של יותר ממחצית הקנסות שנקבעו.

לדברי ליפסקר-מודעי, "קנה-המידה של הענישה הוא ראוי, ומדובר בעונשים מקובלים בארצות אחרות, בהן ארה"ב, אנגליה וצרפת. הכלי הזה הרי נועד להרתיע, אז כיוון שהוא לא יכול להרתיע באמצעות עונשי מאסר, הוא צריך להרתיע בדרכים אחרות, והסנקציות צריכות להיות בעלות משמעות. אחרת כל העניין יוחמץ".