"קופות החולים בקטסטרופה; האוצר מחכה למשבר הבא"

מנכ"ל שירותי בריאות כללית אלי דפס: "אם לא יהיה שיפוי תקציבי עוד היום, נהיה בגירעונות של מיליארדים ובסוף יצטרכו להשקיע פי עשרה יותר תקציבים כדי להציל את המצב"

"קופות החולים עומדות בפני קטסטרופה תקציבית", כך מזהיר בשיחה עם "גלובס" מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, בעקבות דוח משרד הבריאות שפורסם שלשום (א').

לפי הדוח, לראשונה מזה מספר שנים גם הקופות מכבי ומאוחדת סיימו את 2010 בגירעון, כשקופ"ח לאומית היחידה ללא גירעון, אך רק בזכות מחיקת חובות מצד המדינה. הגירעון של מכבי ביחס לגודלה ולשיעור הכנסותיה הוא הגבוה ביותר, ועומד על 94 מיליון שקל.

קופ"ח כללית אמנם צמצמה את הגירעון שלה לכדי 123 מיליון שקל ב-2010 לעומת 185 מיליון ב-2009, כשביחס לגודלה ולשיעור הכנסותיה היא מציגה למעשה גירעון מתון יחסית. ולמרות זאת, דפס משוכנע כי אם המדינה לא תתעשת, הגירעונות של הקופות יהפכו בזמן קצר לעניין לאומי.

"אם לא יהיה שיפוי תקציבי עוד היום, נהיה בגירעונות של מיליארדים ובסוף יצטרכו להשקיע פי עשרה יותר תקציבים כדי להציל את המצב", אמא דפס. "היום נותנים את הכסף רק כשיש משברים. משרד האוצר לא חוזה את פני העתיד, הוא מכבה שריפות בכסף קטן וכשרואים להבות אומרים 'לא נורא'. אני קורא למדינה להשקיע קדימה, ולא לחכות למשבר הבא".

לדברי דפס, קופות החולים מצויות בהתייעלות מתמדת, ולראייה, הכללית הצליחה באמצעות שורה של צעדים ארגוניים לצמצם גירעון שעמד על 422 מיליון שקל ב-2008. "הפתרון נמצא בידיים של הקופות רק עד גבול מסוים", הוא אומר. "אנחנו נמצאים בעידן שבו האוכלוסייה חיה יותר, קשישה יותר וחולה יותר. כדי לקדם את פניה של הזדקנות האוכלוסייה צריך יותר תקציבים, תוך סגירה מואצת של הפערים בין פריפריה למרכז. אפילו שיטת התקצוב שנקראת קפיטציה (תקצוב לפי אפיון אוכלוסיית המבוטחים, ש.נ) נבדקת רק פעם ב-4 שנים, ועצם הדיון על השינויים אורך לפחות שנה נוספת. מוכרחים לעדכן את התקצוב כל שנה, כדי שהתקציבים יגיעו באמת למקומות שבהם הם חסרים".

הקופה
 הקופה