"אם היינו נשארים במצפה הילה לא היינו מקבלים גלעד חי"

נועם שליט התראיין לניסים משעל בכנס אילת לעיתונות ■ "גלעד באופן כללי בסדר; הוא מנסה לא להפסיד אף משחק בליגת האלופות ובליגה האירופית"

נועם שליט, אביו של החייל פדוי השבי גלעד שליט, התראיין היום (ב') לניסים משעל בכנס אילת לעיתונות. לדבריו, "גלעד באופן כללי בסדר, הרבה יותר טוב מרגע שהוא הגיע. הוא מחלים מהניתוח, הוא עובר טיפולים, הוא מתאושש ומתחיל להתרגל לחיים מחוץ לעזה".

- מה סדר יומו?

"חלק מהזמן הוא בתהליכים עם הגורמים הרשמיים. חברים שלו שעדיין לא עסוקים יש מעט כרגע, והוא בהחלט מסתכל קדימה. אי-אפשר להגיד שזו שגרה כי הוא משלים תהליכים רפואיים ואחרים".

- איך הוא משלים את עתידו?

"שאלה טובה. הוא מנסה לא לפספס כל דבר שקורה בדברים בהם הוא מתעניין. למשל ספורט, הוא מנסה לא להפסיד אף משחק בליגת האלופות ובליגה האירופית".

- היה משהו שהדהים אותו?

"קשה לראות עליו דברים שמדהימים אותו, כי הוא לא בן אדם שמראה. קבלת הפנים שחיכתה לו ביישוב הקטן שלנו בהחלט מאוד הדהימה אותו, והוא לא היה ממש מוכן לזה".

על הידיעה שגלעד שליט שבת רעב אמר נועם שליט: "למעט שביתת הרעב היזומה, הכול נכון. הוא הגיע במצב רפואי כה ירוד, שתוך כדי כך שהוא הגיע חיברו לו אינפוזיה. לא ידוע על שביתת רעב אלא מכלול של דברים, בין היתר חוסר אור יום".

- מה הוא סיפר על היום-יום בשבי?

"כרגע הוא בתהליך עם הגורמים. כל מיני גורמים ששואלים אותו את השאלות. גם לנו הוא לא מספר. יש הרבה פנטזיה ודימיון. כמובן שככל שיש יותר פנטזיה, זה יותר טוב למכירות העיתונים".

- היה לו קשה?

"ודאי. כמו כל חטוף. בהתחלה, לפחות בתקופה הראשונה, זה לא היה פיקניק, גם לא לאחר מכן. אני לא יכול לפרט, גם לא תחקרנו על זה".

- לא היכו אותו?

"זו לא הייתה מסיבה. במשך הזמן, היחס השתפר".

- איפשרו לו לשמוע רדיו?

"כן בגדול. החל מאמצע 2008 הוא קלט את קול ישראל, גלי צה"ל ורדיו דרום".

- הוא ידע על הקמפיין?

"כן. זה רק אומר שעידן הרדיו לא הסתיים במאה ה-21. הוא סיפר שהעבירו אותו מספר פעמים. היה לו מושג, אבל הוא לא מסוגל לתת מקום מדויק לחוקרים. חבל שלא הזמנת את רונן ברגמן, יכול להיות שיש לו מקורות שלנו אין".

- מה הוא היה אוכל?

"לא הכול אני יודע. פיתות, חומוס, אוכל מזרחי אני חושב. אנחנו משתדלים לא להעיק עליו. בשיחת חולין אנחנו מעלים פרט כזה או אחר, אנחנו משתדלים לא להעיק. הוא דיבר איתם בערבית, באנגלית ובעברית".

לדברי נועם שליט, גלעד צפה בטלוויזיה בשידורי ספורט - לא מעבר לזה. באשר למפגש הלא חם כביכול עם גלעד, אמר שליט: "המפגש שלי איתו היה מחוץ לפרוטוקול. חיכיתי לו כשהוא ירד מהמסוק בחוץ, הוא הגיע מלווה במספר שומרי ראש כמו ראש הממשלה, שר הביטחון ומפקד חיל האוויר, ולכן לא הרגשתי חופשי להתנפל ולפרוץ בדמעות. הוא גם היה במצב די ירוד, ועוד אחרי ה'אמבוש' של המצרייה שטמנה לו מארב. והעדיפות הייתה לפגוש קודם כל את אמא".

- מה אתה חושב על התקשורת?

"באופן כללי, אין לי שום טענות לתקשורת. כמובן שמדי פעם יש אי-הסכמות. זה טבעי. אבל באופן כללי, התקשורת מילאה את תפקידה בצורה טובה וסיפקה את רצון העם לשחרר את גלעד".

עוד אמר שליט: "לגלעד קשה מאוד לצאת לתקשורת ולהתראיין מול קהל. לכן אנחנו בכל זאת מנסים להיות בקשר עם התקשורת, עם הציבור".

"חלק מהדברים מתועדים", ענה שליט באשר לאפשרות שיכתוב ספר, "יש הרבה מסמכים, הרבה תיעוד של פגישות עם גורמים רשמיים מנהיגים, ראשי ממשלה. יש חומר לספר, אבל עדיין אין ספר".

- היה ויכוח ציבורי גדול נגד המחיר הגבוה. האם ישראל שילמה מחיר גבוה?

"רק להבהיר: בשבילי המחיר לא היה גבוה, כל אחד היה מוכן לשלם אם זה היה בנו. אם ננסה להביט במבט כללי, אין ספק שהמחיר היה גבוה. המחיר היה לא פשוט. השאלה הנכונה היא למה הגענו למחיר הזה. זה לא מחיר שמשה רבנו הגיע איתו מהר סיני".

שליט הוסיף, בהקשר זה: "אין לי ספק שאם היינו נשארים לשבת במצפה הילה ומחכים, הסיכוי לראות את גלעד חי בבית היה ממש קלוש. ומזה אתה יכול להסיק שלמדנו את הלקח. לצערי, למדנו אותו מהטרגדיה של משפחת ארד ואמרתי את זה לתמי ארד כמה פעמים והתנצלתי על כך שניצלנו את הטרגדיה של משפחתה כדי לא לחזור על הטעויות האלה. וזה לקח שליווה אותנו לאורך כל הדרך. הנחתה אותנו הידיעה שזה מסע לא קל, שזה צריך להיות אפקטיבי ולא מתלהם".