יחימוביץ': "לערוצים 2 ו-10 אין יכולת להתגונן מול בעלי ההון"

דורון גלעזר תקף בכנס אילת לעיתונות את מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי: "שלא יבכה שסוגרים את הערוץ - הוא עשה לחברת החדשות בדיוק מה שעושים לו פוליטיקאים"

"ההתנצלות ששודרה בסופו של דבר בערוץ 10 הייתה פחות נכונה מהכתבה" - כך אמרה רותי יובל, העורכת המתפטרת של התוכנית "השבוע" של חדשות ערוץ 10. יובל אמרה היום (ג') את הדברים בכנס אילת לעיתונות, בפאנל בהנחיית אריה גולן שעסק בטעויות התקשורת, והוסיפה כי "התנהלנו בזהירות יתר בתחקיר, כי הנחת העבודה הייתה שיחפשו אותנו".

יו"רית מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', אמרה כי "מול הכוח העצום של ההון הכבד אין למערכת בכלל שיקול-דעת. הבחירה אפשרית מול פוליטיקאי, אך אין אפשרות לנהל דיאלוג מול תאגיד עצום".

יחימוביץ', שהעידה על עצמה כי טעתה בעבר, סיפרה על מקרה שהיה לה בחדשות ערוץ 2: "שידרתי גילוי דעת נגד כוונתו של סמי עופר לתרום 20 מיליון שקל בתמורה לכך שהמוזיאון יוסב לשמו של עופר ואשתו בעודם בחיים. היה גילוי דעת עם אלמנטים של לגלוג, נאמר שם שמה שהם קיבלו מהמדינה גדול לאין שיעור מה-20 מיליון שקל, וציינתי שורה של הטבות שהם קיבלו.

"היה שם פרט אחד לא נכון, שולי ביותר. התקבל מכתב איום רק על הנושא הזה למערכת, ועיניו של הדירקטוריון של חברת החדשות חשכו. הלא זו חברה שגומרת במחנק את החודש, ובסופו של דבר שודרה התנצלות. אני מבינה את כובד העול הכספי. הכוח של ההון הוא מצמית. האיום בתביעה הוא תמיד על עניין שולי".

לדברי יחימוביץ', "לערוץ 10 אין אפשרות להתגונן, גם לא לערוץ 2 שהוא חסין יותר כלכלית, גם לא לעיתונים. זה כוח של הון מאוד גדול, שהופך לעוד יותר מסוכן בגלל הרחבת חוק לשון הרע. הכוח הוא לא בתביעות - הוא באיום, בטרור, בסירוס מראש של העיתונאים".

ממלא-מקום מנכ"ל חדשות ערוץ 10, אורי רוזן, אמר: "אם אנחנו בבעיה עכשיו, זה בגלל תחקיר על פוליטיקאים ולא על בעלי ההון. לפני שנה וחצי התחלנו בתהליך של מחשבה, והחלטנו לטפל בנושא ההתנצלויות, מתוך מחשבה על הכוח האדיר שיש לנו והחוויות שהיו לנו כמסקרים וכמושא לסיקור. החלטנו לטפל בזה ולעשות חשבון נפש.

"עשינו שני תהליכים: הקמנו תפקיד של מבקר פנים, ויצרנו סדרת כתבות של מיקי רוזנטל שהלכה אל אותם אנשים שגרמנו להם נזק. החלטנו לשנות את הגישה. אני חושב שאם יש שכר ועונש, אז לא במקרה הזה. עשינו את חשבון הנפש".

בתגובה אמרה יובל: "מה יקרה כשלא תעשו טעות ויאנסו אתכם בכפייה להתנצלות שקרית?". על כך ענה רוזן: "אם הייתי בנעליך ובנעלי ראודור בנזימן (לשעבר מנכ"ל חדשות ערוץ 10, ל"א), הייתי נוהג כמוכם. אני לא חושב שזה יקרה שוב, כי התודעה של ההתרחשות הזו נצרבה, ואם זה יקרה שוב, אנהג כמו קודמי (התפטר במחאה, ל"א)".

דורון גלעזר, עורך "עובדה" ו"מעריב" לשעבר, השווה בין מתנחלים ויח"צנים: "היח"צנים השתלטו על התקשורת והם מתלוננים, והמתנחלים הם אדוני הארץ והם לא מפסיקים לבכות". על כך אמר דני דיין, ראש מועצת יש"ע: "האמירה הזו היא שמשניאה את העיתונות על הציבור".

"מקורות מטעים"

גלעזר תקף את יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10: "שלא יבכה שסוגרים לו את הערוץ. הוא עשה לחברת החדשות בדיוק מה שעושים לו פוליטיקאים. עבדתי עם מו"לים, ומעולם לא כפו עליי התנצלות".

לדבריו, יש לשנות את חוק הרשות השנייה כדי שמי שאחראי כלכלית על המערכת לא יהיה אחראי עליה עיתונאית.

גלעזר הודה כי העיתונאים טועים. "אנחנו עובדים עם מקורות שמטעים אותנו כי יש להם אינטרסים. אנחנו טועים כי אין לנו הכלים שיש לרשויות המדינה. לא שמעתי עורך דין שאמר לי שאני מוגן משפטית ב-100%. אין דבר כזה בעיתונות. הולכים על זה כש-80% מהפרטים נכונים".

היועץ האסטרטגי רוני רימון אמר: "בכל יום כלי התקשורת מפרסמים ידיעות שהם יודעים שחלק ניכר מהם לא נכון. האמת העיתונאית לא מובהקת, זה מידע שאי-אפשר לתבוע עליו דיבה".

יחימוביץ' הגיבה: "כל המקצוע שלך נועד לסלף את המציאות ולהציג אותה כך שהיא משרתת את האינטרס של לקוחותיך".