מבחן אישי: האם אתם חדשנים?

אם עניתם "לא" על רוב השאלות, יש לי שתי בשורות עבורכם - אחת רעה והשנייה טובה

הטור פורסם לראשונה במגזין "ליידי גלובס"

חדשנות היא נושא שלעולם אינו מפסיק לחדש. בכל שנה אני עומד נפעם מול שפע הסדנאות, הגורואים והמומחים המגיעים לארץ מפה או משם כדי לפתוח עבורכם את הצ'קרה הייחודית שתהפוך גם אתכם לחדשניים.

זה מאוד פשוט, הם טוענים: בסך-הכול צריך להישמע ל-3, 5 או 7 כללים המאפיינים את החדשן באשר הוא. והם פיצחו את הסוד. תמיד יש סוד, ותמיד יש גם כמה דוגמאות למי שפיצח אותו. והנה, אי-אפשר בלי סטיב ג'ובס המנוח. ובזה זה די נגמר, כי פשוט אין עוד דוגמאות.

הבעיה עם סטיב ג'ובס היא שבאמת אי-אפשר ללמוד ממנו כלום. הוא היה גאון, הוא היה מטורף, הוא עבר סיפור חיים ייחודי, הוא היה הכי טוב, והוא היה הכי רע. והכי חשוב - הוא לא שאל אף אחד. הוא לא שאל איך להיות חדשן. הוא לא היה טוב בהרמוניה ועבודת צוות, והוא מעולם לא השתתף בסדנאות החדשנות. ובטח לא בזאת שאתם כל-כך להוטים להצטרף אליה.

אז לפני שאתם זורקים כמה אלפי שקלים על סדנת החדשנות הבאה שלכם, תנו לי לנסות לחסוך מכם הוצאה מיותרת ותקוות-שווא לגבי עתידכם. יש מבחן קטן עם מספר שאלות שעליכם לעשות כדי לבדוק אם אתם חדשניים אמיתיים:

  • האם אתם מרגישים שכולם מסביבכם פשוט דבילים?
  • האם הדבילים האלה רואים בכם תימהונים שמדברים שטויות ואינם מחוברים למציאות?
  • האם אתם מלאים ברעיונות שתפקידם לתקן את הדביליות ולעשות את הדברים כמו שצריך?
  • האם אתם נוטים להסתבך עם כל העולם בשל נטייתכם לממש את הרעיונות האלה למרות התנגדות האחרים?

קחו שנייה כדי לסכם את התוצאות, ועכשיו, אם עניתם "כן" על כל השאלות - יש לי שתי בשורות: אחת טובה ואחת רעה. הטובה היא שחסכתי לכם עכשיו את הכסף. אתם לא צריכים להשתתף בסדנה.

כנראה יש בכם את הדבר הזה שקוראים לו חדשנות. המחלה הזו שסובלים ממנה הכישרונות הגדולים וחסרי המנוח, שפשוט לא מסוגלים לראות שום דבר כמו כולם. הם לא שואלים אף אחד, ומוכנים להילחם על דרכם גם אם מעיפים אותם מכל המדרגות. במועדון הזה תמצאו כמובן את לאונרדו דה וינצ'י, פיקאסו, ג'ימי הנדריקס, סטיב ג'ובס (הבלתי נמנע). אם יש לכם את מידת הכישרון שהייתה להם, יש לכם סיכוי לא רע לשנות את העולם. בהצלחה.

הבשורה הרעה היא שיש סיכוי גדול שיש לכם חיים מאוד קשים.

  • אף אחד לא מבין אתכם.
  • מסתכלים עליכם בעין עקומה.
  • אתם חיים בתחושת תסכול תמידית.
  • אם אתם לא עומדים בראש הארגון שבו אתם עובדים, יש להניח שאתם בבעיה.

אם עניתם "לא" על רוב השאלות, שוב יש לי שתי בשורות עבורכם - ושוב אחת רעה והשנייה טובה.

הבשורה הרעה היא שכנראה אין בכם חדשנות. לא נולדתם עם הגנים היוצרים את הדחף, או שפשוט לא חטפתם מספיק כאפות בבית-הספר כדי ליצור את מבנה האישיות המעורער שכל חדשן אמיתי זקוק לו כדי לקרוא תיגר על המציאות. לא סקסי, אבל מה לעשות. ככה זה. שום סדנה לא תעזור.

אתם לא צריכים סדנה. אתם צריכים לעזוב את הארגון שלכם ולפתוח סטארט-אפ.

הבשורה הטובה היא שהסיכוי שלכם להצליח בחיים אינו קטן ואולי אפילו גדול יותר משל אלה שנולדו עם החיידק. אתם אנשים איכותיים וטובים. אתם יודעים לעבוד בצוות. אתם מבינים פוליטיקה והישרדות ארגונית. אתם פרגמטיים ונבונים. אתם לא תפעלו בלי לשאול רשות ממי שמעליכם. לפעמים יהיה לכם רעיון טוב, אבל אתם תהיו עסוקים מדי ב"מה יגידו" וב"איך זה יתקבל". יש לכם סיכוי מעולה להתקדם בתאגיד גדול ורציני. אפילו לעמוד בראשו.

אז האם בכל זאת ללכת לסדנה? ברור שכן! סדנת החדשנות מתאימה לכם בדיוק. תלכו בכיף. יהיה נפלא. צאו ממקום העבודה הצפוף ליערות הכרמל, מצפה הימים או סתם איזה מקבץ צימרים גלילי.

מנחה כריזמטי ידחק בכם לעזוב מאחור את כל הנחות היסוד. יהיו דיונים. יהיו צחוקים וגם סנדוויצ'ונים עם טונה. וזה לא שהסדנה בהכרח תיכשל. יכול להיות שיצאו משם רעיונות. כמו: בואו נשים את הסוכריות הקופצות למעלה במקום למטה, או בואו נכפיל את כמות הקצפת, או בואו נחליף את שמן המכונות בשמן זית. דברים כאלה. מה רע? אחר-כך זה עולה על המדפים, ואנשים קונים.

אני יודע שיכול להיות שעכשיו אני פוגע בפרנסה של הרבה כאלה שחיים מביצוע סדנאות שכאלה. אבל מצד שני, אני יודע שזה לא יקרה. אתם תלכו לסדנה, כי תמיד הרי תעדיפו את אלו שימכרו לכם את האשליה מאשר את המציאות.

אבל בסוף היום, כשתשאלו את עצמכם: האם אני חדשן? האם אני יכול ללמוד להיות כזה? והאם יש מישהו שיכול ללמד אותי לחשוב חדשנות? יש לי 3 תשובות עבורכם. לא! לא! ולא!