איזו מניה כדאי לקנות לקראת חג המולד הקרב?

ענקיות השילוח UPS ו-FedEx נערכות על קו הזינוק, כשהחגים הנוצריים בפתח ומכירות האונליין נמצאות בעלייה ■ מי מהשתיים תעשה למשקיעיה את החג שמח?

חג המולד קרב ובא, ובסוף החודש הקרוב יחגגו מיליארדי נוצרים ברחבי העולם את חג הולדתו של ישו כמיטב המסורת, שעיקרה - הענקת מתנות תחת עץ אשוח. ואין כמו חג על מנת להעלות את מצב הרוח הצרכני. לפי פירמת המחקר comScore, יותר ויותר צרכנים נוטשים לאחרונה את הקניונים המסורתיים לטובת רכישות בחנויות וירטואליות. מיליוני קונים דילגו השנה למשל על מבצעי ה-Black Friday בחנויות בארה"ב לטובת רכישות דרך האינטרנט, תוך שהם משאירים מאחור 816 מיליארד דולר באותו יום שישי לפני כשבועיים.

"עלייה של 26% בשנה האחרונה ברכישות אונליין מהווה חדשות טובות לא רק לחנויות הווירטואליות (e-tailers), אלא גם לענקיות השילוח UPS ו-Fedex , ושתיהן מסתמכות על כך שהמסחר האלקטרוני יעלה את כמויות המשלוחים והרווחים שלהן בעונת החגים", ציינו באתר ההשקעות האמריקני InvestorPlace.

הנתונים לא זרים לחברות UPS ו-Fedex, שהודיעו לאחרונה על העלאת תעריפי המשלוח שלהן בכ-5% לשנת 2012, תוך שהן נהנות מחולשתן של המתחרות, אשר בשל שימושן במשאיות ורכבות אינן מסוגלות להתמודד עם זמני המשלוח המהירים. אך מי מהדואופול תנצח במרוץ אחר מיליוני מזמיני המשלוחים בתקופת החגים? מי מהשתיים אטרקטיבית יותר? לפניכם UPS ו-Fedex, ראש בראש.

הגודל כן קובע

UPS סיימה את 2010 עם הכנסות בגובה 49.5 מיליארד דולר ורווח של 3.5 מיליארד דולר. החברה מעסיקה 400 אלף עובדים וצי של קרוב ל-100 אלף כלי רכב ו-266 מטוסי מטען, באמצעותם היא מבצעת כ-15.6 מיליון משלוחים ביום. מניית UPS נעה סביב 68 דולר, והיא נסחרת ב-12% מעל מחיר השפל במהלך 52 השבועות האחרונים. שווי השוק שלה עומד על יותר מ-62.2 מיליארד דולר, ומכפיל הרווח הנוכחי של 16.78, הגבוה מן הממוצע בסקטור - 13.88 - עדיין זול.

מן העבר השני ניצבת Fedex, שסיימה את השנה הפיסקלית שלה ב-31 במאי תוך שהיא רושמת הכנסות של 39.3 מיליארד דולר, ורווח של כ-2.4 מיליארד דולר. המניה נסחרת סביב 79 דולר, קרוב ל-24% מעל מחיר השפל ב-52 השבועות האחרונים. שווי השוק של החברה הוא 52 מיליארד דולר, עם מכפיל רווח של 14.77. Fedex מחלקת דיבידנד של 0.5%, צנוע בהשוואה למתחרתה, המחלקת 3%. בנוסף, מכפיל הרווח משוקלל הצמיחה (PEG) שלה הוא 0.75, וב-InvestorPlace ציינו כי הדבר מעיד על כך שייתכן והמניה מתומחרת בחסר, בעוד שמכפיל זה ב-UPS עומד על 1.43, מה שמרמז כי היא מתומחרת גבוה מדי.

ניתן למספרים לדבר

UPS סיימה את הרבעון השלישי ברווחים של למעלה ממיליארד דולר, תוך שהיא גורפת 13.2 מיליארד דולר הכנסות. הרווח למניה עמד על 1.06 דולר, עלייה של 14% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. החברה הצליחה לקזז את הירידות בשווקים הגלובליים וירידה ביצוא באסיה, על ידי שיפור הרווח התפעולי בארה"ב ל-13.1%.

Fedex צפויה לפרסם את תוצאותיה ב-15 בדצמבר, אך כבר דיווחה על רווח של 464 מיליון דולר ברבעון הפיסקלי הראשון של 2012 והכנסות בסך 10.5 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 1.46 דולר, זינוק של 22% לעומת 2010. למרות שהרווח התפעולי של החברה עלה בכ-7% (לעומת 6.6% בשנה שעברה), הירידה בהיקף חבילות המשלוחים הובילה לירידה של 4.4% בפעילות יחידת משלוחי האקספרס, צניחה של 6% לעומת השנה שעברה. תחזית החברה לרווח נקי למניה לשנת 2012 (פיסקלית) היא לטווח של 6.25-6.75 דולר.

ב-InvestorPlace מזכירים כי כאשר כמויות המשלוחים הבינלאומיים של UPS הרקיעו במהלך הרבעון השלישי של 2010, ניצלה החברה את חלון ההזדמנויות והרחיבה את צי המשאיות שלה. אך כאשר כמויות המשלוחים הגלובליים צנחו, נאלצה UPS לקרקע מטוסים ולהפחית ממצבת כלי הרכב שלה, בייחוד באסיה, דבר שהכביד על הרווח. באותה התקופה נפגעה ב-Fedex יחידת האקספרס, שעה שיוזמי משלוח חסכנים הובילו לירידה בהכנסות ממשלוחי פרימיום. הצניחה בכמויות המשלוחים (3% רק בתחומי ארה"ב), יחד עם ההאטה הגלובלית, חתכו את ההכנסות התפעוליות ב-19% לכ-288 מיליון דולר באותו רבעון.

מי תנצל הזדמנויות

בכל הקשור להזדמנות הגדולה של UPS, סבורים באתר כי היא טמונה בשימוש במערכות הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שברשותה כדי לתרגם למזומן את הגידול העולמי באספקה. למרות אי הוודאות הנוכחית באירופה, נשארה היבשת מטרה מרכזית, לאחר שהחברה הוציאה 200 מיליון דולר על מרכז שילוח אווירי בגרמניה שיקפיץ את קיבולת התכולות ב-70%. החברה יכולה לחזק את מעמדה באמצעות רכישת הפירמה ההולנדית TNT, אשר לפי הוול-סטריט ג'ורנל איבדה במאי האחרון חצי משווי השוק שלה.

לעומתה, Fedex נהנית מביצועים טובים ביבשה ומחלקת ההובלה שלה חזרה לרשום רווחים, ואלה סייעו בקיזוז כמויות המשלוחים הנמוכות בחבילות פרימיום. גם לFedex יש מה להרוויח מרכישת TNT, אך בתחילת השנה היא ציינה כי מחיר החברה גבוה. בנוסף, שירות ה-SmartPost של החברה כבר נדרש להעביר פחות חבילות למרכזי השילוח, שעה ששירות הדואר דואג למשלוחים מקומיים.

ויש לנו מנצחת!

הבחירה של InvestorPlace היא ב-UPS, החברה הגדולה והרווחית מבין השתיים, שלטענתם יודעת כיצד לנהל עלויות בחוכמה. כן הם מציינים את מומחיותה בתחום האספקה והלוגיסטיקה, דבר שיהפוך אותה ליקרת ערך עבור אלה המבקשים לבצע משלוחי business to business ברחבי העולם.

העובדה כי היא מחלקת 3% דיבידנד לא מזיקה כשלעצמה, וההערכה היא שכאשר אירופה תצא יום אחד מהתסבוכת, צפויה פעילותה הבינלאומית של UPS להתחזק.

UPS מול EDEX בשנה האחרונה
 UPS מול EDEX בשנה האחרונה