חולדאי: הממשלה נכשלה בהקמת מע' תחבורה ציבורית

כיצד לטפל בפקקים, מדוע אין תחבורה ציבורית בשבת, מה עושים עם המסתננים, וכיצד פועלים נגד המעשנים במקומות ציבוריים?

לקראת ועידת ישראל לעסקים 2012 אירחנו אמש (ד') את ראש העיר המארחת את הוועידה ומשתתף בה, רון חולדאי, לסדרת שאלות שהעלו גולשי "גלובס" באתר האינטרנט ובפייסבוק.

דרום העיר ובעיית הפליטים

ש: מה מתכננת העירייה נוכח הזרם הגובר והולך של המסתננים ובהיעדר תוכנית ממשלה לעניין?

חולדאי: "העליתי מחדש את הנושא לראש הממשלה מתוך דרישה תקיפה לאטום את הגבול ולמנוע הגירה בלתי מבוקרת למדינת ישראל. דרשנו מדיניות הגירה ברורה.
מרגע שאותם אנשים נמצאים בתל-אביב-יפו עלינו לראות בהם אנשים שיש לטפל בהם ובילדיהם. לכן הקמנו את מרכז הסיוע לעובדים זרים, באמצעותו אנחנו מטפלים באותה אוכלוסייה מבלי לקבל את עזרת המדינה. המדינה מכירה סוף-סוף בזכותם של התלמידים לחינוך במסגרת חוק חינוך חובה. אין לנו פתרון לגני ילדים בגלל הצורך בתשלום הורים לגני ילדים במדינת ישראל".

ש: מהן התוכניות העתידיות לדרום העיר ובעיקר למפגע התחנה המרכזית הישנה?

חולדאי: "בכל עיר יש גם אזור שנקרא דאון טאון. לכן מי שחושב שאפשר לשנות בצורה קיצונית גם שגיאות שנעשו בעבר כמו התחנה המרכזית טועה ומטעה.
יחד עם זאת, למרות מה שנאמר כאן, העירייה תבחן תוכניות בינוי חדשות ושיפור במרחב הציבורי באזור התחנה המרכזית, אך אלו תהליכים שייקחו עוד שנים. אנחנו עוסקים בהיבטים של חינוך, ניקיון, סדר ציבורי, אכיפה על עסקים לא חוקיים ועוד. צריך גם לזכור שאזור התמח"ת הוא אותו אזור אליו מתנקזים העובדים הזרים, הלגליים ובלתי לגליים".

תחבורה במטרופולין תל-אביב

ש: למה אין יותר נתיבי תחבורה ציבורית בכבישי העיר?

חולדאי: "כל העיר תל-אביב-יפו מרושתת בנתיבי תחבורה ציבורית. אין עוד עיר בארץ שיש בה כל כך הרבה נתיבי תחבורה ציבורית כמו תל-אביב-יפו: אלנבי דרך נמיר, דיזנגוף, קרליבך, קינג ג'ורג' ואבן גבירול. הבעיה היא שהאכיפה שאמורה להתבצע על-ידי המשטרה לא מתבצעת. הבעיה נוספת היא שאין נתיבים לתחבורה ציבורית מהערים השכנות לתל-אביב-יפו".

ש: מדוע לא מיושמת שיטת תשלום ("אגרת גודש") לרכבים בכניסה לאזורי העיר הצפופים, כנהוג בערים מרכזיות בעולם?

חולדאי: "יש דרכים רבות לטפל בעניין של עדיפות לרכב ציבורי ולהקשות על הרכב הפרטי. לדאבוני הכלים האלה אינם בידי אלא בידי משרד התחבורה שמתמהמה בנקיטת אמצעים הדרושים - אגרת גודש, מחירי חניה דפרנציאליים, נתיבי תחבורה ציבורית מהערים השכנות לתל-אביב-יפו וממנה והדבר החשוב מכל - הקמת הרכבת הקלה התחתית.

"לגבי הרכבת התחתית - אומרים לי שהחברה הממשלתית, נת"ע, התחילה בעבודות, מוציאה מכרזים ואם ירצה השם יהיה לנו את הקו האדום עובד ב-2017-18. אחד הנושאים שיוצגו על-ידי בכנס 'גלובס', יהיה הנושא של התחבורה במטרופולין.

"תחבורה ציבורית יעילה היא המקדם הכלכלי-חברתי החשוב ביותר במטרופולין הזה. העדרה היא הגורם המערב את התפתחותו הראויה של מטרופולין גוש דן. ממשלת ישראל נכשלה לאורך עשרות שנים, ואף היום, בהקמת וניהול מערכת תחבורה ציבורית. אנחנו המדינה היחידה בעולם המערבי שבה במטרופולין מסוגו של גוש דן אין גורם מרכזי בין הממשלה ובין המפעילים של התחבורה הציבורית שתפקידו לתכנן, לבנות ולהפעיל תחבורה ציבורית. כאן אני מגיע לצורך בהקמתה של רשות תחבורה מטרופולינית לתחבורה ציבורית שכרגע אנחנו מטפלים בהקמתה.

"משרדי התחבורה והאוצר היו שותפים עם הרשויות המקומיות בתהליך שהביא לכך שיש כבר תשתית שמאפשרת התחלת הפעלה וחקיקה בזמן הקרוב. אני מקווה שממשלת ישראל תקבל החלטות ראויות בזמן הקרוב על מנת שהתחבורה תקבל את הטיפול הראוי אחרי ששנים אנחנו מדשדשים בביצה".

ש: מדוע אין תחבורה ציבורית בסופי השבוע בכל חלקי העיר (כדוגמת מוניות שירות בקווי 4 ו-5), כדי לאפשר גם למי שאין לו רכב פרטי להגיע לכל חלקיה?

חולדאי: "כל הנושא של תחבורה ציבורית והפעלתה מסור בידיה של הממשלה ומשרד התחבורה. לדאבוני משרד התחבורה אינו נותן רישיונות לחברות תחבורה ציבורית בשבת, פרט לאותם אלה שיש להם הסכם עבר במסגרת הסטטוס-קוו".

העיר האלחוטית הראשונה

ש: האם תל-אביב תהפוך לעיר המרושתת אלחוטית הראשונה בארץ?

חולדאי: "אנחנו מנסים להפוך את המרחב הציבורי בעיר תל-אביב-יפו למרחב שבו ניתן יהיה להשתמש בוויפי באופן חופשי. התחלנו בפיילוט במסגרת השדרות בעיר תל-אביב-יפו ואני מקווה שהפיילוט יצליח ואז נראה איך ממשיכים ומרחיבים אותו לאזורים נוספים. גם בנמל יש כבר ווייפי חופשי, גם במרבית בתי-הקפה בעיר. הייתי בניו-יורק לא מזמן, ויש שם פחות ווייפיי חופשי מאשר בתל-אביב-יפו".

חוק נגד עישון

ש: מדוע אין אכיפה עירונית לחוק איסור העישון במקומות ציבוריים?

חולדאי: "במרחב הציבורי של העיר תל אביב-יפו לא מעשנים בבתי-חולים, במסעדות, ובבתי-ספר. עישון במרחב הציבורי הולך ויורד כל הזמן. נשארה עדיין הבעיה במקומות בילוי, בעיקר בשעות הלילה המאוחרות שבהן יש בעיה בכל תחומי האכיפה ועבורם אנו זקוקים לשת"פ עם המשטרה.

"הבעיה היא שעד שהפקח נכנס, כולם מפסיקים לעשן ולכאורה לא קרה שום דבר. יחד עם זה בקרוב נגיע לכך שבעיר, גם במועדונים לא יעשנו. רמת הקנסות שניתנת היום לבעלי עסקים היא כזאת שלא כדאי להם לאפשר עישון, ותופעה זו פוחתת".