משהו קטן וטוב לאישה? רכב הפנאי ריינג'רובר אווק

ריינג'רובר אווק הוא רכב פנאי נאה, מהיר, מפנק ומגובש, שיכול לשמש ככלי ייצוגי לנסיעות עבודה, ועדיין לתת כבוד למרכיב הספורט בראשי התיבות SUV ■ אלא שהתענוג הזה לא זול

חברת לנד-רובר הייתה אחת החלוצות שייסדו את הפלח המכונה רכבי כביש-שטח-קומפקטיים-יוקרתיים, עם דגם לנד-רובר פרילנדר. אלא שכפי שקורה לעתים קרובות לחלוצים, גם לנד-רובר נאלצה לעמוד מהצד ולראות כיצד המוני דגמים-מתחרים, שועטים על הנתיב שאותו סללה במו ידיה.

תופעה דומה התרחשה גם בשוק הרכב בישראל: פרילנדר היה אחד מדגמי ה-SUV-פרימיום-קומפקט הראשונים בארץ, שמוצבו ותומחרו בפלח שבין 300 ל-400 אלף שקל; אך באותם ימים היה זה פלח חסר פעילות, ופרילנדר זכה להצלחה מזערית, עד שכמעט פרש מהשוק. בינתיים המצב השתנה כליל, וכיום נמכרים בפלח זה בישראל מאות יחידות בשנה של דגמים דוגמת אאודי Q5 ושות'.

לפני שלוש שנים החליטה חברת לנד-רובר, שהייתה אז עדיין תחת כנפי פורד, לחזור מהקור ולהכניס למערכה על הפלח את הנשק הסודי שלה: מותג היוקרה ריינג'רובר, שבמשך שנים נחשב לצעצוע אקסקלוסיבי לאריסטוקרטיה ולחוג הסילון בעולם. כך יצא לאוויר העולם Evoque - הרכב הקומפקטי הראשון שהושק תחת שם המותג ריינג'רובר אי-פעם.

הפנטזיה של מתכנן מכוניות

חיצונית הצליחה החברה להקנות לכלי מראה ייחודי, שנראה כאילו זה עתה ירד משולחן השרטוט של פיליפ סטארק וחבריו: חלקלק, מוצק, אגרסיבי במידה, עם משחק מתוחכם בפרופורציות המרחביות - גג שנראה נמוך מכפי שהוא רוחב יוצא דופן וחרטום מאסיבי. אם מצרפים למכלול גם חישוקי 20 אינץ' ענקיים, כמו אלה שבהם צויד רכב המבחן שלנו, מקבלים כלי שנראה כמו הפנטזיה של מתכנן מכוניות צעצוע.

כצפוי, ברחוב הישראלי הכלי יוצר סנסציה בזעיר-אנפין, ומצליח למקד את תשומת הלב של קהל מגוון - החל מנהגי משפחתיות, שמעולם לא שמעו על המותג ריינג'רובר; ועד בעלי ב.מ.וו X5, שירדו כדי לבחון מקרוב מי הבחור החדש שבא לשכונה. אם לשפוט על-פי תגובות הקהל, העיצוב לבדו מבטיח לכלי הצלחה בקרב שוחרי-נוכחות-הכביש (כלומר לפלח המכונה "תסתכלו עליי").

ואם כבר בענייני הרחוב הישראלי עסקינן, אנחנו ממליצים לאנשי הקריאייטיב של החברה לשקול ברצינות לתת לכלי שם קל יותר להגייה ולתרגום בשפות שאינן אנגלו-סקסיות. גילינו ששמו של הרכב הזה (אווק? אבוק? אבו?), מתקשה מאד לצלוח את מחסום השפה העברית.

עיצוב הפנים כבר יותר שגרתי, וכולל צמד מחוונים אנלוגיים עגולים ובולטים; הגה עתיר מתגים, שנראה כאילו הושאל מפורד מונדיאו; מערך פיקוד מסודר היטב; וכמובן, מסך מגע צבעוני ענק במרכז הקונסולה, שכיום מהווה כמעט פריט חובה בכלי רכב יוקרתיים.

תנוחת הישיבה ספורטיבית ואינטימית יותר מהמקובל בכלים כאלה, בזכות הגג הנמוך יחסית ומושבי הספורט העמוקים; אם כי הנהג עדיין יושב גבוה מעל הכביש. מרחב הפנים סביר בהחלט עבור כלי מהז'אנר הזה, למרות שכמה מהמתחרים מציעים הרבה יותר ס"מ למרחב הברכיים מאחור ויותר ליטרים בנפח ההעמסה. מנגד, נראה ששתי הסוגיות הללו לא מטרידות במיוחד את הרוכשים הטיפוסיים של כלים כאלה, שעבור רובם זהו רכב שני במשפחה שמיועד "לסידורים בעיר".

איכות הייצור וההרכבה, מעניקות לכלי את הוויזה הנדרשת לכניסה לפלח היוקרה. ריפוד המושבים נראה כמו סלון עור בריטי תפור ביד, בידוד הרעשים משובח, והתא אטום מספיק כדי לאפשר למערכת הקול האודיופילית (שעולה כמו מכונית משפחתית במצב טוב) להפגין את מלוא גווני הקול העשירים שלה גם ב-150 קמ"ש.

כבד, בשרני ומדויק

כאמור, הרכב תוכנן בעידן בו שלטה פורד בלנד-רובר, ולפיכך אין זה מפתיע, למצוא חבר מוכר מאחורי הגריל המהודר. זהו מנוע 2 הליטר טורבו ממשפחת אקובוסט, שמניע בארץ גם את הדור האחרון של פורד מונדיאו. אולם מי שסבור שמוצאו העממי של המנוע פוגם בחוויה היוקרתית, טועה ובגדול. למנוע הזה יש 240 כ"ס ו-34 קג"מ והוא מספק חוויה דינמית מענגת. אם רגל נינוחה מוצבת על המצערת, הרכב מחליק בחרישיות ובאלגנטיות. אך אם הנהג מחליט להשתובב, שולף המנוע את הקלפים הנסתרים משרוולו ומספק תאוצות מאסיביות, נוסח מכונית ספורט חמה, שמושגות כמעט ללא מאמץ ובליווי צליל גרוני. מי שירצה לחוות לעתים קרובות את העינוגים נוסח רכבת-הרים של המנוע, ישלם על כך בצריכה של 8 ק"מ לליטר ופחות.

המנוע רתום לשלדה אירופית מכוילת היטב, שלא מביישת את מיצובה היוקרתי. הכלי שלנו בלע את רוב המהמורות הטיפוסיות, ללא דרמה וללא זעזועים קשיחים, למרות הסט הקיצוני של חישוקים-צמיגים שבהם צויד. ההיגוי מרגיש כבד, בשרני ומדויק, כמו שאנחנו אוהבים, ולמרות המאסה, השלדה משתפת פעולה היטב בנהיגה נמרצת בכבישים מפותלים ומאתגרים.

רכבי ריינג'רובר תמיד הצפינו יכולות שטח מקצועיות בתוך היוקרה וההידור שלהם. אולם באח הקטן ה-Rover וה-Land נשארים בשם המותג בלבד. אפשר לרדת עם הכלי לדרכי עפר כבושות ולטפס בקלות על מדרכות גבוהות, ומערכת ההנעה הכפולה המתוחכמת תוציא אותך מצרות על כבישים מוצפים. אך שילוב בין מרווח גחון מוגבל ומרכז כובד נמוך, מגביל מאוד את יכולות השטח. מצד שני, לא זכור לנו שראינו אי-פעם בשטח רציני רכב חדש כלשהו של ריינג'רובר, כך שזוהי סוגיה תיאורטית בלבד.

ריינג'רובר אווק הסב לנו הנאה מרובה. זהו רכב פנאי נאה, מהיר, מפנק ומגובש היטב, שיכול לשמש ככלי ייצוגי לנסיעות עבודה ממושכות ותכופות בכל מזג אוויר, ועדיין נותן כבוד למרכיב הספורט שבראשי התיבות SUV. אלא שהתענוג לא זול. מחירו של אווק בישראל מתחיל ב-368 אלף שקל לדגם חמש-הדלתות ההתחלתי, ונוסק עד ליותר מ-400 אלף שקל לדגם שלוש הדלתות ברמת הפאר הגבוהה. המחירים הללו מציבים את הכלי בחלק העליון של טווח המחירים בפלח שלו, אולם אפשר להניח שפערים של כמה עשרות אלפי שקלים לא יטרידו לקוחות אריסטוקרטים של ריינג'רובר, שבסך הכל מחפשים "משהו קטן לאישה".

המתחרות

אאודי Q5

Q5 מובילה את המכירות בפלח הקומפקט SUV היוקרתי. ב-328 אלף שקל מקבלים מנוע 2 ליטר טורבו בנזין עם 211 כ"ס, שמזניק את הכלי ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות בלבד. חובבי ה-V6 יקבלו מנוע 3.2 ליטר עם 270 כ"ס ב-374 אלף שקל

ב.מ.וו X3

389 אלף שקל הוא מחירו של X3 החדש, עם מנוע 3 ליטר בנזין בהספק 258 כ"ס. הוא נראה כמו העתק מוקטן של האח הגדול, X5, והוא אחד המרווחים ביותר בפלח. שוחרי הביצועים יכולים להזמין את דגם 35 של הכלי ב-410 אלף שקל

קדילק SRX

ב-330-380 אלף שקל מציעה קדילק את האח הקטן לבית קדילאק, שאינו קטן כלל ועיקר. הוא נראה עדכני וקרבי, מציע תא נוסעים נוח ומפואר ומצויד במנוע 3 ליטר בהספק 265 כ"ס, שמספק לו ביצועים מכובדים מאוד.