שביתת המתמחים: חשש ממרד חדש נגד שעון הנוכחות

המתמחים סירבו להשתתף במסיבת העיתונאים שהייתה אמורה להיערך הבוקר עם נציגי הר"י והמדינה וקיימו מסיבת עיתונאים משלהם ■ טוענים: "לא מדובר ביום חג"

סמוך לשעה 4:00 לפנות בוקר (ה') חתמו נציגי הרופאים המתמחים, ההסתדרות הרפואית (הר"י) והמדינה, על מה שהוגדר באופן רשמי כ"מסמך ההסכמות", שאמור לשים קץ לסכסוך העבודה המורכב ביותר שידעה מערכת הבריאות והמשק הישראלי בכלל.

באופן חסר תקדים, אף שלמתמחים אין מעמד משפטי נפרד מזה של הר"י, נציגיהם חתומים על המסמך והם אף יהיו חברים בוועדת המעקב, שתבחן את ההסכם הקיבוצי שנחתם באוגוסט האחרון.

לפי ההסכם, המתמחים יקבלו מענקים בגובה 60 אלף שקל, זאת לעומת דרישתם המקורית למענקים בגובה 150 אלף שקל או תוספת שכר של 7,000 שקל למתמחים ולמומחים כאחד, מבלי להידרש לשעות נוספות.

ההסכם החדש קובע כי תוספות שכר נוספות יינתנו רק לרופאים שיסכימו לעבוד לאחר השעה 16:00. כך, רופא מומחה שיישאר פעם אחת בשבוע עד השעה 21:00, במסגרת מודל חדש המכונה "שליש תורנות", יקבל 4,800 שקל בחודש, ובנוסף תוספת כוננות המקנה 1,000 שקל בכל חודש.

במסגרת שיפור תנאי עבודתם של המתמחים, נקבע כי בית חולים שיבקש ממתמחה לבצע מעל שש תורנויות בחודש, ייאלץ לשלם קנס לטובת המתמחה, כך שלמנהלי בתי החולים יהיה תמריץ שלילי להעמיס על המתמחים מספר גבוה של תורנויות. המתמחים יזכו לתגמול נוסף על עבודה בחלק מימי שישי, ויעמדו לרשותם הסעות בימי שבת.

המתמחים עדיין מביעים תסכול

בדומה למאבקי עבר של הרופאים, למרות כל ההישגים, המתמחים הבהירו היום כי "לא מדובר ביום חג", והמשיכו להביע תסכול כלפי המערכת. הם אף סירבו בהפגנתיות להשתתף במסיבת העיתונאים המשותפת, שתוכננה לשעות הבוקר, במעמד המתווכים - השופט בדימוס יצחק זמיר ופרופ' מוטי מירוני.

השניים נאלצו להודיע על ביטול מסיבת העיתונאים, בטענה כי אין טעם לקיימה ללא אחד הצדדים. המתמחים קיימו מסיבת עיתונאים משלהם, שהתקיימה במשרד עוה"ד שליווה אותם ואת הרופאים הבכירים מהמרכז לאורך המאבק.

המתמחה ד"ר נדב חיים אמר היום במסיבת העיתונאים כי "אנחנו לא פוליטיקאים. מלבד ההישגים המידתיים שאנו מברכים עליהם, היו לנו חילוקי דיעות עם הר"י ועם האוצר, ולכן לא נכון מבחינתנו לשבת איתם במסיבת עיתונאים. קיצור משך ההסכם הוא לא המטרה אלא האמצעי, המערכת היא דינמית ואינה יכולה להיתקע תשע שנים. אבל בג"ץ קבע שאנחנו יכולים לנהל מו"מ רק בגבולות ההסכם, וזה כמו לנהל קרב אגרוף בידיים קשורות".

החשש: המאבק לא הסתיים לחלוטין

גורמים מטעם המדינה חוששים כי מאבק הרופאים לא הסתיים לחלוטין. הכוונה היא בעיקר לתוכנית של קבוצת רופאים בכירים, חלקם מזוהים עם ארגון "ארב"ל", שהוקם כדי לקעקע את ההסכם הקיבוצי האחרון, להנהיג "מרד" נגד החובה להחתים שעון נוכחות החל מינואר הקרוב.

על פי ההסכם שחתמה הר"י, הרופאים יחויבו להחתים שעון באמצעות אפליקציה בטלפון הסלולרי, שתאפשר לבית החולים לדעת היכן נמצא הרופא רק באותו רגע שדיווח נוכחות. מנכ"ל שירותי בריאות כללית, אלי דפס, שאחראי בין היתר על 14 בתי חולים ציבוריים, טען בעבר כי 30%-40% מהרופאים עוזבים את בית החולים לפחות שעה אחת לפני הזמן המותר.

גם סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, התייחס היום לסוגיית שעון הנוכחות. בראיון לחגי גולן ורינה מצליח ברדיו ללא הפסקה, אמר: "אני חושב ששעון הנוכחות זה דבר גדול. זה מה שהיה חסר במערכת. הרופאים הבכירים יהיו נוכחים יותר בבתי החולים הציבוריים, ולא ילכו (מוקדם) לבתי החולים הפרטיים". ליצמן הסביר כי השעון מהווה תמורה אמיתית לציבור החולים במסגרת ההסכם הקיבוצי האחרון, זאת בצד תמורות נוספות כמו חיזוק בתי החולים בפריפריה באמצעות תוספות שכר גבוהות ומענקים לרופאים שיעברו אליהם.

עם זאת, עיקר הכעס נגד שעון הנוכחות נובע מתחושת ההשפלה שהרופאים מבטאים. על פי הערכות, המרד הגדול ביותר יתרחש בבית החולים איכילוב בתל אביב, שם מנהל בית החולים, פרופ' גבי ברבש, יצא בעצמו לחצר בית החולים במהלך חודש יולי והבהיר לרופאיו: "אף אחד לא יכול לחייב אתכם בהחתמת שעון נוכחות".