"לא רואה מה רע בכך שצרפתים יעבדו פחות מאחרים"

בכיר בקרן המטבע בוועידת ישראל לעסקים 2011: כשמגיעים לעושר, עובדים פחות והחיים נהיים יותר ממוקדים בפנאי. זה טבעי לדעתי" ■ מנכ"ל חברת מקינזי: "התנודתיות בשווקים - בגלל התבטאויות מבלבלות" ■ ג'ים אוניל מגולדמן זאקס: "אני יותר אופטימי"

ד"ר ג'ים אוניל מגולדמן זאקס, ד"ר אוליבייר בלנשארד מקרן המטבע הבינלאומית ודומיניק ברטון, מנכ"ל חברת הייעוץ מקינזי הפגינו היום (א') אופטימיות על מצב הכלכלה העולמית בצל שמבר החוב באירופה, וזאת נוכח הצעדים האחרונים שננקטו על ידי קובעי המדיניות בשבועות האחרונים.

"אני יותר אופטימי היום מאשר לפני חודש", אמר בלנשארד בעקבות פסגת האיחוד האירופי ביום שישי, שהניבה מתווה לאמנה פיסקלית חדשה. אוניל הוסיף כי "אני גם יותר אופטימי על כלכלת העולם". גם ברטון הפגין אופטימיות ואמר: "אני יותר חיובי לאחר הנעשה ביבשת בשבועות האחרונים".

השלושה נשאו דברים בפאנל שכותרות "2012: זהירות, מיתון!" בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס".

ריצ'רד קווסט מ-CNN, שהנחה את הפאנל, שאל את המשתתפים לדעתם על ה"בזוקה", כלומר מהלך רכישות אג"ח אגרסיבי של הבנק המרכזי האירופי, לו מייחלים המשקיעים. "אופציית הבזוקה הוסרה מהשולחן", אמר אוניל. "הכי חשוב זה שהמדינות ינהלו את החוב שלהן בצורה נבונה", הוסיף בלנשארד.

ברטון העריך כי הצמיחה העולמית תימשך: "אני לא חושב שצריך להיות כל כך מודאג. יש יותר תינוקות שנולדים השנה בניגריה מאשר באירופה כולה. יותר ממיליון איש ברחבי העולם נעים כל שבוע מהאזורים הכפריים למרכזי הערים, ולכן הצמיחה תישמר".

קווסט הפנה למשתתפים בפאנל שאלה פשוטה: "יש לך מיליון דולר. איפה תשקיע אותם?". בלאנשרד היה הראשון לענות: "אני הייתי שם באפריקה ואמריקה הלטינית. המשקיעים לא יודעים איפה לשים את הכסף - ואני מעריך שנראה תנודתיות רבה בתנועת הכסף בשנה הבאה". ברטון ענה כי "הרבה מהתנודתיות האחרונה קשורה להתבטאויות מבלבלות ובלתי מסונכרנות של מנהיגים באירופה. תוריד את הביטויים - והתנודתיות תרד".

קווסט העלה את נושא מוסר העבודה באירופה ושאל את המשתתפים בפאנל: "באירופה עצלנים ובאסיה עובדים יותר ממה שצריך. זה נכון?". ברטון השיב כי "מסוכן מאוד לתייג מדינות שלמות. באיטליה יש תעשיית חברות בינוניות משגשגת של אנשים צעירים". בלאנשרד הוסיף: "אני חושב שאם אתה עובד אתה צריך להיות מחויב לעבודה אחרת תהנה פחות, וכנראה תתוגמל פחות. בגדול אני לא רואה מה רע בעובדה שהצרפתים יעבדו פחות מממדינות אחרות. כשמגיעים לעושר, עובדים פחות והחיים נהיים יותר ממוקדים בפנאי. זה טבעי לדעתי".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן