לבני: "נפגשתי עם אבו מאזן; נתניהו - יש לך פרטנר'"

ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה, אמרה הדברים בפאנל "מזרח תיכון חדש: חלום או סיוט" ■ לדבריה: "הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו הסיבה לקיצוניות באזור"

"לי ברור שהצעירים שיצאו לרחובות בעולם הערבי,יצאו כדי להיאבק על הזכויות שלהם ולקבוע את אופי המדינה בו הם חיים. אין ספק שהתגובה המיידית של העולם החופשי הייתה 'תחושת חיבוק', ובישראל התמהמהו והסתכלו על הסיטואציה במבט יותר ביקורתי", פתחה את דבריה ציפי לבני, יו"ר האופוזיציה.

הדברים נאמרו בפאנל "מזרח תיכון חדש: חלום או סיוט", במסגרת ועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" שמתקיימת היום בת"א. הפאנל דן באביב העמים הערבי והשלכותיו הביטחוניות, המדיניות והכלכליות; וכן בהשלכות של המדינה הפלסטינית, אם תקום.

בדיון משתתפים בנוסף ללבני גם דוד ברודט, יו"ר בנק לאומי; דן שפירו, שגריר ארה"ב בישראל; גאנהם נוסבי, מומחה לסיכון פוליטי וכלכלי וראש מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC); ד"ר ישראל אלעד אלטמן מהמכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי; ואלוף (מיל') אודי שני, מנכ"ל משרד הביטחון. את הפאנל מנחה פרופ' עוזי ארד, היועץ לביטחון לאומי לשעבר של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

לבני הסבירה: "מה שהעולם יכול היה לעשות אז - ועכשיו אולי זה מאוחר מדי - זה להגדיר מהי דמוקרטיה, שאינה כוללת רק העמדת קפליות במקום הנכון, מתוך תקווה שמדינות ערב יהפכו מתונות יותר כך".

"קוד אוניברסאלי - לדמוקרטיה"

לדבריה, "מדינות העולם צריכות להגיש לעולם 'קוד אוניברסיאלי' הכולל עקרונות דמוקרטיים נוספים, שאינם רק הבחירות הכלליות. למשל, אי-שימוש בנשק או באלימות כדי להשיג הסכמות פוליטיות, כיבוד הסכמים של ממשלים קודמים, וכדומה".

"אם מסתכלים היום על מצרים, ניכר שגם הגורמים הקיצוניים - באם יזכו בבחירות - יידרשו להתחשב בהסכמים עם הקהילה הבינלאומית, כי הם יזדקקו לעזרתה בהמשך", דברי לבני. "ובכל זאת, עלי לא מקובלת הראייה של המשקיפים הבינלאומיים שטוענים כי אין יכולת להשפיע על מה שקורה בשטח. אני, מאמינה שמדיניות של 'שב ואל תעשה' עלולה להתגלות בהמשך כטעות היסטורית, ויש להתפרץ בדלת לפני שהיא נטרקת".

לבני הבהירה: "הסכסוך הישראלי-פלסטיני אינו הסיבה לקיצוניות באזור, ולא יפתור את הבעיות במזרח התיכון או את הגרעין האיראני. מנגד, הסכסוך עלול להיות מנוצל לרעה על ידי גורמים רדיקאליים, שינצלו את המצב כדי לצבור כוח".

"כל יום ללא פיתרון הסכסוך פועל לרעת ישראל"

"כל יום שעובר בלי שנפנה לפיתרון הסכסוך, זה יום שעובד לרעת ישראל. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מצב בו הבחירה האלטרנטיבית היא מדינה אחת מהים לירדן - שאינה תשמר את עקרונות הציונות והדמוקרטיה. חוסר היכולת להגיע להסכם עכשיו, היא כישלון שימנע מאיתנו לקיים את ערכי המדינה".

"אחרי הרבה זמן שלא עשיתי את זה, נפגשתי עם אבו מאזן, ויש מקום לפתוח במשא ומתן", דברי לבני. "לבסוף, או שנגיע למצב בו לא נוכל לקיים משא ומתן, או שיכפו עלינו אחד כזה. אנחנו חייבים לשאוף לשתי מדינות לאום. התקשרתי לנתניהו ואמרתי לו: 'עליך לשאול את עצמך אם עשינו הכל כדי לבדוק אם יש פרטנר', השינויים באזור מחייבים זאת".

"לא יכול להיות שאנחנו אומרים לאמריקנים 'תתעסקו בעניינים שלכם' - כי כשהם יעסקו זאת, ישראל תאבד בת-ברית קריטית באזור", הסבירה לבני. "כשאנחנו מדברים על מערכת יחסים משותפת וערכית עם ארה"ב, הגיע הזמן שנדבר גם על הערכים שלנו".

באשר להדרת נשים והצעות החוק האחרונות, אמרה:

לריכוז הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן