עיני למבקריו: "נראה אתכם מרוויחים שכר מינימום"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס": "הסיסמה במחאה הבאה: 'העם דורש פרנסה בכבוד'" ■ "הממשלה לקחה מדוח טרכטנברג רק מה שנותן לה כסף; מפעלים מפטרים עובדים והפערים החברתיים גדלים"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני הזהיר היום את הממשלה לבל תמשיך ב"קו של תחרות בלי איזונים", ואמר כי מדיניות הממשלה כבר הובילה לגלי פיטורים וסגירת מפעלים.

"בקיץ 2011 קרתה תופעה נדירה של קריאה לצדק חברתי; עברו רק מספר חודשים וכבר רואים שהממשלה לקחה מדוח טרכטנברג רק את מה שנותן לה כסף. אנחנו חושבים שהוועדה משקפת את גחמות אנשי האוצר, שהזיזו הצידה את מה שלוקח מהממשלה כסף", אמר עיני בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס".

לריכוז ידיעות ועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

"אנחנו רואים לא מעט מפעלים שמפטרים בגלים קטנים. אם הממשלה תמשיך בקו הזה, אין ספק שנראה 'העם דורש פרנסה בכבוד'. התופעה של המחאה החברתית, לטעמי, הייתה כשהכתובת הייתה על הקיר. הפערים בישראל הולכים וגדלים, ויש לטפל בנושא עובדי הקבלן בישראל", הוסיף עיני.

יו"ר ההסתדרות התייחס לאיום השביתה במשק בשל סוגיית עובדי הקבלן, ואמר כי "השביתה אינה מטרה אלא אמצעי. היינו בטוחים שהממשלה רוצה לעשות צדק עם העם; כשנכנס משרד האוצר, הבנו שהתבדנו. קיימת תופעה של מעסיקים במדינת ישראל לא יודעת מה קורה בחצר שלהם. התופעה היא רחבה, ולא רק בתחומי שמירה וניקיון".

עיני פנה לשר האוצר ואמר: "אם תקלוט את כל עובדי הקבלן למגזר הציבורי - תקבל גמישות ניהולית מוחלטת. אך המניע של העסקת עובדי הקבלן היא כסף, כסף, כסף".

עיני האשים את הממשלה בכך שהיא רוצה לחסוך בעלויות על חשבון "כפופי גו", ואמר שתופעת עובדי הקבלן "התפשטה בכל מקום". לדבריו, "כשרואים את דוח העוני אין פלא שכמעט 50% מהעניים בישראל הם אנשים עובדים. איך זה יכול להיות?! איך יכול להיות שאדם קם בבוקר לעבודה ועדיין מוגדר עני? במדינת ישראל אסור לגנוב אבל מותר לגנוב מעובדי הקבלן".

יו"ר ההסתדרות אמר כי הוא לא יתפשר על הפיקוח במקומות העבודה: "אנחנו רוצים שעובדים לא יחששו לפנות אלינו. אנשים חוטפים קנסות במקום העבודה ולא מבינים על מה. אני מבין ששר האוצר יהיה פה: אני קורא לו - בוא נעשה את המאמץ העליון לנסות להגיע לתוצאות מוסכמות בנושא. ברור לי שלא נוכל לתקן את הכל כי התופעה כל כך עמוקה, אבל יש מקומות שאפשר לפתור בעיות, ואנחנו מוכנים ללכת רחוק מאוד. האבסורד הוא שאלה שמבקרים את ועדי העובדים - אף אחד מהם לא היה עובד בשכר מינימום. כולם חברתיים עד שזה מגיע לכיס שלהם; בוא נראה אותם עובדים בשכר מינימום. אני מותקף הרבה אבל לא מתכוון לשנות את דרכי".

עיני שיגר מסר ברור כשמש בעניין עובדי הקבלן כשאמר: "אם אנחנו רוצים מדינה עם חברה צודקת יותר ומתוקנת יותר, פה הפתרון. תן לאנשים להרגיש בטוחים במקום העבודה, ולהתפרנס בכבוד. אני מקווה שנצליח לייתר את השביתה - אבל אני אומר בחדות: אני בעניין עובדי הקבלן לא מתכוון לוותר!".