"מחירי הדירות לא יחזרו לרמות שהיו ב-2007; אלה החיים"

(עדכון) - יוג'ין קנדל בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס": "בעוד שנה אנשים יאבדו סבלנות - המוכרים והקבלנים יורידו מחירי הדירות; זה מה שקרה בארה"ב; תיתכן ירידה של 25% במחירים" ■ אטיאס: "נמשיך לשווק קרקעות"

פיליפ המניגס, ראש הדסק הישראלי בחטיבה הכלכלית של ה-OECD, מעריך ששוק הנדל"ן הישראלי בדרך ל"נחיתה רכה" ולא יתקיים תרחיש של ירידות חדות במחירי הדירות. בוועידת ישראל לעסקים 2011 של "גלובס" אמר המינגס כי "שוק הדיור בישראל מתקרר בתקופה האחרונה; יחד עם זאת, השוק התנהג בצורה לא צפויה בשנים האחרונות ולפי ההערכות תהיה נחיתה רכה בנדל"ן הישראלי".

הדברים נאמרו בפאנל "דיור בר השגה", הדן בפתרונות דיור על רקע המחאה החברתית הגדולה של הקיץ האחרון ומצוקות האשראי בענף הנדל"ן הישראלי. בדיון משתתפים גם שר השיכון אריאל אטיאס; נתן חץ, בעלים ומנכ"ל חברת אלוני חץ; איש העסקים אליעזר פישמן; וכן פרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה.

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן

אטיאס עלה לבמה מיד לאחר המינגס - ובדרכו לבמה נשמע לחן השיר "מי יבנה יבנה בית בתל אביב". הקהל פרץ בצחוק ואטיאס פתח את דבריו בסוגיית הליבה בשוק הנדל"ן הישראלי היום: מחירי הדירות הגבוהים. הוא חזר על דברים שאמר פעמים רבות על כך שהעלייה נבעה ממחסור רב-שנתי של קרקעות, מהיצע נמוך ומהריבית הנמוכה שהנהיג בנק ישראל.

"אתה תלוי בהרבה משרדי ממשלה בכל פעולה שאתה רוצה לעשות", אמר אטיאס בתשובה לשאלה איך הוא מתמודד עם העובדה שמחירי הדירות עלו הכי הרבה בקנדציה שלו כשר השיכון. "זו לא פעולה אחת שמתקנת הכל אבל הכותרת היא להעלות ולהעלות את ההיצע, וזה מה שאני מנסה לעשות מתחילת הקדנציה שלי", הוסיף.

אטיאס תולה תקוות רבות בגידול בהתחלות הבנייה, שאמור להביא לגידול ניכר בהיצע הדירות החדשות תוך שנתיים-שלוש: "הגידול בהתחלות הבנייה זה הדבר המשפיע ביותר על מחירי הדירות - והנתון הטוב שלהן הוא כתוצאה מביצוע טוב של אנשים מוכשרים ומסורים במשרד השיכון".

שר השיכון הוסיף כי "אנחנו עושים את הדברים למען הזוגות הצעירים. הקרקע של המדינה לא נועדה לשרת את הרווחים אלא את אזרחים - ואנחנו פועלים בכיוון הזה".

אחד הנוכחים בקהל התפרץ לנאומו של אטיאס וצעק לעברו: "יש לכם כספים שאתם לא מנצלים ואתם טוענים שכן! בוא תראה את הילד שלי - הוא גר באוהל". הוא הוצא מהאולם ואטיאס המשיך בנאומו: "יש 2,200 ממתינים ב-10 השנים האחרונות שמשרד השיכון רוצה לתת להם דירות ואין לו יכולת כי לא נותנים לו תקציב. כדי שהחרפה הזו תיפסק אנחנו צריכים להגדיל את מלאי הדיור הציבורי. אנו עושים זאת ע"י מכרזים ומוציאים 35 אלף יח"ד בשנה. 5% מהדירות יילכו לדיור ציבורי".

"מגמת מחירי הדירות התהפכה"

מיד לאחר נאומו של אטיאס החל הפאנל בהשתתפות פישמן, קנדל וחץ. את הפאנל הנחה דרור מרמור, עורך הנדל"ן של "גלובס", ששאל אותם לגבי תרחיש של ירידה חדה במחירי הדירות, כפי שחושש נגיד בנק ישראל סטנלי פישר. "הציפיות הן דבר חשוב מאוד בשוק הנדל"ן ואם הציפיות של הקונים יתחלפו והם יחשבו שהמחירים יירדו, אז הם יעדיפו לחכות; כשזה קורה, השוק נעצר. זה קורה תמיד כשמתהפכת מגמה - בכל העולם. הסימן הראשון לירידת מחירים קורה למעשה שנה לפני הירידה; בארה"ב החלה ירידה במספר העסקאות ב-2005 והמחירים החלו לרדת רק ב-2007. אנחנו רואים כאן את אותו התהליך".

קנדל הודה ששוק הנדל"ן נעצר ואמר ש"השוק יכול להיעצר למשך חצי שנה או שנה, ואז אנשים יתחילו לאבד סבלנות. אנשים שרוצים למכור יתחילו להוריד מחירים. קבלנים שייתקעו יורידו מחירים. אנחנו רואים את התהליך הזה ובסופו של דבר נראה פה ירידות מחירים. השאלה היא האם הירידות יהיו דרסטיות. המטרה היא להוריד מחירים באופן מדוד ולאורך זמן - ירידה של 10% תוך שנתיים ואז ירידה של 15%-20%".

אליעזר פישמן טען כי תסריט של ירידת מחירים חדה אינו אפשרי כיוון שהקבלנים יפסיקו לבנות ואז תחזור בעיית ההיצע: "אני לא מאמין שהמחירים יירדו ב-25% כי אז לא ייבנו. העליהום הזה יכול לעצור את המחירים, אבל הקבלנים יפסיקו לבנות ולא ייקנו קרקעות אפילו כמעט בחינם. אני מוכר עכשיו 2 דירות בחודש; אז מה? אני מחכה. אני מאמין שהקבלנים מספיק עשירים והם יחכו ולא יבנו. אני חושב שתהיה ירידת מחירים מתונה. אלה שאין להם כסף ימכרו ואלה שיש להם יחכו".

פישמן אמר כי לדעתו מחירי הדירות לא ייפלו לרמות שהיו לפני תחילת גל העליות הגדול ב-2007: "אם לא ישווקו במרכז הארץ קרקעות - המחירים שם יעלו. אין תרחיש אחר. המחירים לא יחזרו לאלה של 2007 גם לא בחלומות הוורודים ביותר. אלה החיים".

כאשר נשאל האם הוא הוריד מחירים, ענה פישמן: לא הורדתי מחירים כי לי לא חסר כסף; אני יכול לחכות". הוא גם קרא לבנות דירות קטנות יותר למען הזוגות הצעירים: "צריך לבנות דירות לכיס של המשפחות, דירות קטנות יותר. הבעיה היא שאנשים רוצים רק דירות גדולות שהם לא יכולים לעמוד בהן".

פישמן הוסיף כי הוא עבר כמה וכמה תקופות מיתון במדינה, ו"התחזית שלי לגבי אם הקבלנים יקנו או לא יקנו קרקעות תהיה מדויקת יותר".

באשר לדיור להשכרה, המשתתפים נשאלו לגבי התסריט של השוק בעתיד והאם הם יתחילו להשכיר דירות. לדברי נתן חץ, "אני לא רואה את החברה שלי נכנסת לדיור להשכרה. התשואה לא מספיקה ואני לא רוצה לעמוד מול משפחה שלא משלמת. אני לא רואה את השוק הזה מתפתח לחברות הגדולות". פישמן אמר גם כן שהוא לא ייבנה דיור להשכרה, כי הוא "לא רוצה שיבואו מול הבית שלי ויעשו הפגנות".

המשתתפים נשאלו לסיום הדיון על היעד המועדף לבנייה בחו"ל, והאם הם מזהים מגמה של יציאת קבלנים לחו"ל. לדברי פישמן, "אין לי יותר מדי מה לעשות בארץ, אני לא יכול לפתח את העסקים שלי כאן יותר מדי, ואני בונה בחו"ל - אם אחרים ברחו אני נכנס וזה טוב". נתן חץ אמר כי "המצב בעולם הוא לא כזה ברור, אבל אנחנו ממשיכים לחפש הזדמנויות אבל בזהירות רבה כי חוסר הוודאות כרגע הוא גדול".

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"