גיל שויד: "הבנתי מייד שלא נצליח אם נעבוד רק בארץ"

מנכ"ל צ'ק פוינט, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "מהיום הראשון הוגדרה צ'ק פוינט כחברה גלובלית" ■ מנכ"ל חברת מקינזי, דומיניק ברטון: "יש 5 כוחות גדולים, שכל אחד מהם הוא כוח טקטוני בזירה הגלובלית"

"היה לי חלום להקים חברת תוכנה ואני ממשיך עם זה. לכל אחד יש תקופות קשות", כך אמר הערב (א') גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בפאנל "להסתכל מהעתיד - איך ייראו החברות של מחר". בתגובה לשאלה האם הוא לא משתעמם אמר שויד, "חלק מתפקיד של כל מנכ"ל זה להגדיר את היעדים. מצד אחד יש רוטינות ודברים שאנחנו אוהבים וטובים בהם, מצד שני אני משתעמם נורא בקלות, והתפקיד זה לייצר אתגרים חדשים, ולהמעיק ולהיכנס בזה, וזה מייצר אתגרים חדשים".

לריכוז כל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים 2011 - לחצו כאן


-מה הסוד, אתה עומד בראש חברה 18 שנה עם מכירות של מיליארד ורבע דולר?

שויד: "מהיום הראשון הגדרה הייתה שצ'ק פוינט היא חברה גלובלית, צוות ההנהלה צריך להיות גלובאלי, נולדנו כאן, חלק ניכר מההנהלה נמצא כאן אבל אנחנו מסתכלים על העולם מהזוית של הטכנולוגיה".

- כשאתה מסתכל על העתיד בכל חברה, מה נכון לעשות?

שויד: "לנבא את העתיד זו תכונה שאי אפשר לדעת אותו. כשמסכלים על העתיד, צריך לדעת את הכיוון. לאן נגיע וכמה זמן ייקחו דברים, יכולים להיות שינויים בשוק. דברים כמותיים - יגיע למכירות של 100 מיליון דולר, תוך שנתיים? קשה לדעת. אפשר להאמין במשהו ולהשקיע בזה, ואם העולם מתפתח בכיוון הזה, זה יקרה. אם יהיה מזל זה ייקח שנתיים, ואם לא 7 שנים. היו דברים שהשקענו בהם לפני 13 שנה, והחלטנו לנטוש אותם, ואנחנו חוזרים אליהם היום, כי הם מבשילים עכשיו".

- ספר על המבנה הארגוני שלכם?

שויד: "היה לי האינסטינקט להבין שהשוק שלנו הוא גלובלי ולא נצליח אם נעבוד רק בארץ, וגם הטכנולוגיות הכי טובות בעולם לא מגיעות רק מישראל. רוב הפיתוח הוא ישראלי אבל מדי פעם יש לנו מרכזי פיתוח בחול בגלל רכישות, שיש להם טכנולגויה טוב גם מחוץ לישראל".

- ההסתכלות שלך לגבי מנהלים מקומיים בחו"ל או ישראלים?

שויד: "כשחברות ישראליות, וזה נכון לחברה בכל מדינה, יש כמה אסטרטגיות - אנחנו ישראלים , נשלח אותם לנהל את העולם. האסטרטגיה עובדת אבל מאוד מוגבלת בסקייל ולא מביאה למיצוי הפוטנציאל, כי לא נמצא את הישראלים הכי טובים שמתאימים לכל מדינה בעולם, ובכל מדינה העובדים רוצים להזדהות עם מנהיג שהם יכולים לראות דרכו את העתיד שלהם. האסטרטגיה הישראלית לא עובדת".

"האסטרטגיה שלי היא גלובלית - ליצור קבוצה אמיתית עם אנשים בכל העולם. בצ'ק פוינט ב 1994 כשהתחלנו לגייס את המנהלים הראשונים שלנו. המנהלת הראשונה של שיווק ומכירות הייתה מהסיליקון ואלי, לא יהודייה, לא שמעה או ביקרה בישראל, הרקע המקצועי היה מצויין, הייתה מבוגרת ממני ב -15 שנה. המשכנו ביצירת סבב גלובלי, אני מאוד מאמין בו. בפעם הראשונה בשנתיים - שלוש האחרונות רוב ההנהלה היא ישראלית. זה תענוג לראות את זה, למרות שזה מפחיד כי אנחנו גם חברה גלובלית, רמת הניהול של ישראל לפני 13 שנה עברה תהפוכות גדולות. היום כל תחום יש ומנהלים מנוסים בארץ, ולשמחתי יש לי צוות הנהלה בצ'ק פוינט יותר טוב מאשר היה לי אי פעם".

"החברות צריכות להיפתח לסין, אסיה ואפריקה"

"יש 5 כוחות גדולים, שכל אחד מהם הוא טקטוני מבחינת מה שקורה בזירה הגלובלית", אמר מנכ"ל חברת מקינזי, דומיניק ברטון. "יש שינויים מהירים ומשמעותיים לכיוון המדינות המתפתחות. לא רק סין, אלא גם אסיה ואפריקה. זה נמצא רק בהתחלה. בניגריה יהיו יותר תינוקות שנולדים מאשר באירופה, כמו גם באמריקה לטינית". עוד הוסיף ברטון "הרבה דרכים מסורתיות כמו דרך המשי, הופכות להיות נתיבים מסחר הגדולים ביותר בעולם היום, יהיה הרבה מאוד כסף שיטפל בצמיחה הזו. יש 1.3 מיליון איש כל שבוע שעוברים מהכפר לעיר. זה כוח שישנה את כולנו".

עוד בפירוט חמשת הכוחות המרכזיים, מציין ברטון את הטכנולוגיה, "המהירות שבה הטכנולוגיה משתנה, רוב המנכ"לים שאני מתעסק איתם, אומרים שהטכנולוגיה מתקדמת פי 3 מהניהול. יש לך את היכולת להוריד את כל ספריית הקונגרס בשניה אחת. כמות המידע והמהירות שהיא יכולה להיות מופצת בכל העולם היא ענקית. זה משהו. אני על טכנולוגיה כפונקציה שמשפיעה", אמר. עוד ציין ברטון את כוח הדמוגרפיה - "יש מקומות שבהם מאות צעירים כמו וייאטנם, לעומת סין שזו מדינה מתבגרת", ציין. הכוח האחרון אליו מתייחס ברטון הוא הלחץ על הממשלות.

"כל זה מוביל לזה שמבחינה אסטרטגיה, הרעיון שאתה יכול להניח אסטרטגיה ל-5 שנים ואז לשבת אחורה וליישם אותה - התקופה הזו נגמרה. לפני 4 שנים לא דמיינת שאפל וגוגל יהיו מתחרים, הם בכלל לא היו במקום שלך. זה מה שקורה בהרבה מאוד תחומים. האלמנט החושב ביותר זה שאתה חייב לאתגר את עקרונות היסוד שלך כל הזמן", אמר.

בהתייחס לזירה העסקית הגלובלית אמר ברטון כי "אחד השינויים הגדולים ביותר, זה שלא עושים הכל בבית, צריך להיות הרבה יותר פתוחים בצורת העבודה. ארגונים גלובליים הם מאוד שטוחים. כששואלים איפה המטה של החברה? זה לא שאלה טובה, כי המטה כבר לא רלוונטי", ציין. "השאלה החשובה היא מי האנשים שלך, אם אתה שוכר אנשים בעלי אותו אופי זה לא נכון. אתה צריך לשכור עובדים למחר. אם אתה לא שוכר אנשים ש 20% מהם הם סינים, אתה לא תסכל על העתיד, אתה חייב לגייס אותם היום בשביל המחר".